PML View
ln95047_061
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-1/ln95047_061.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln95047_061.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln95047_061.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln95047_061.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln95047_061.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-1/ln95047_061.treex.gz |
---|
s-1
Proč
zhaslo
světlo
v
temnotách?
s-2
Před
několika
týdny
zaplnily
stránky
regionálních
deníků
i
celorepublikových
časopisů
články,
jejichž
titulky
"Jugend
prý
nabízí
dětem
alkohol
a
svádí
patnáctileté
dívky"
nebo
"Většina
obyvatel
by
zřejmě
mezi
sebe
problémové
děti,
které
k
nám
vozí
na
převýchovu
německá
církev,
nepřijala"
a
"Němečtí
problémoví
odešli
z
Košťan"
naznačovaly
odhalení
skandálu.
s-3
Reprezentovaly
zprávy,
které
se
šířily
mezi
lidmi
v
severočeském
pohraničí
rychlostí
blesku.
s-4
Podle
těchto
zpráv
nějaká
firma
na
naše
území
umísťuje
německou
delikventní
mládež,
která
zde
páchá
kriminální
činy
a
ohrožuje
starousedlíky.
s-5
Mezi
lidmi
vznikl
poplach
a
panika.
s-6
Situace
začala
být
přirovnávána
k
porevolučním
snahám
některých
západních
firem
"odložit"
na
naše
území
za
malý
peníz
toxické
odpady.
s-7
Kdo
jsou
ti
mladí
němečtí
delikventi
a
co
na
našem
území
dělají?
s-8
Kdo
a
proč
je
tady
rozmísťuje
a
co
z
toho
má?
s-9
Obviněni
s-10
Situace
kolem
"převýchovy"
německých
chlapců
v
některých
místech
severočeského
pohraničí
se
stávala
hysterickou.
s-11
V
obci
Košťany
na
Teplicku
ještě
chlapci
ani
nebyli,
ale
místní
již
dali
dohromady
petici:
"My
rodiče
dětí
základní
školy
Košťany
protestujeme
proti
umístění
ubytovny
pro
potrestané
německé
chlapce.
s-12
Víme,
že
na
našem
území
páchali
dál
trestnou
činnost
a
nevhodně
pokřikovali
na
kolemjdoucí.
s-13
Pokud
zástupci
města
neprovedou
opatření
proti
umístění
těchto
německých
chlapců
v
našem
městě,
nebudeme
posílat
svoje
děti
do
školy
z
důvodu
strachu
o
jejich
bezpečnost.
s-14
Věříme,
že
nám
všem
jde
o
spokojený
život
v
našm
městě..."
a
skoro
tři
stovky
podpisů.
s-15
V
Košťanech
totiž
zakoupila
dům
firma
Struktura,
která
se
u
nás
rozmísťováním
německých
chlapců
zabývá.
s-16
Němečtí
chlapci
zde
však
nestačili
vykonat
ani
jednu
nepřístojnost
a
drtivý
odpor
místních
obyvatel
jejich
pobyt
ve
vsi
prakticky
ihned
ukončil.
s-17
"V
Oseku
ty
děti
nechtěli
mít.
s-18
My
tady
máme
dost
problematických
dětí
a
ty
kdyby
se
spolčily
s
Němci,
to
by
nedělalo
dobrotu.
s-19
Slyšeli
jsme,
že
to
jsou
děti,
které
místo
výkonu
trestu
mají
být
tady
v
Košťanech..."
říká
obyvatelka
obce
a
signatářka
petice.
s-20
Zvěst
o
"výchově"
mladých
Němců
přišla
z
nedalekého
Oseka,
kde
s
nimi
měli
údajně
nejhorší
zkušenosti.
s-21
Tady
byli
umístěni
v
prostoru
cisterciáckého
kláštera.
s-22
Podle
svědecví
místních
byly
velmi
hluční
a
arogantní.
s-23
Měli
časté
incidenty
s
městskou
policií:
"Díky
tomu,
že
měli
dostatek
finančních
prostředků,
byli
často
opilí,
nabalovala
se
na
ně
místní
mládež,
a
také
si
brali
do
kláštera
holky,"
vzpomíná
obecní
strážník.
s-24
Když
se
opat
oseckého
kláštera
dověděl,
jaké
problémy
s
nimi
jsou,
další
pobyt
zakázal
a
němečtí
hoši
se
museli
i
s
vychovatelem
z
kláštera
vystěhovat.
s-25
Někteří
se
vrátili
do
Německa,
další
přešli
na
faru
v
nedalekém
Jeníkově
a
spojili
se
se
skupinou,
která
tady
byla
již
ubytována.
s-26
Podobné
zkušenosti
jako
v
Oseku
potvrdil
i
farář
v
Jeníkově
pan
Matfiak.
s-27
I
tady
si
prý
chlapci,
kteří
měli
být
vychováváni
na
faře,
užívali
děvčat
a
svobody.
s-28
Posledním
místem,
kam
byli
chlapci
firmou
Struktura
umístěni,
byl
bývalý
dům
dětí
a
mládeže
v
Duchcově.
s-29
Také
lidé
z
okolních
domů
si
stěžovali
na
hluk,
výtržnosti,
aroganci
a
proudy
holek,
které
se
za
kluky
táhly.
s-30
Podle
názoru
některých
z
nich
jde
o
německou
polepšovnu.
s-31
Bylo
jim
však
divné,
že
chlapce
nikdo
nevede,
nehlídá
ani
nevychovává.
s-32
Kdo
to
vlastně
je?
s-33
Německé
chlapce
jsme
již
nezastihli.
s-34
Duchcov
byl
posledním
místem,
odkud
byli
těsně
před
naším
příjezdem
odvezeni
zpět
do
Německa.
s-35
Zastihli
jsme
tady
pouze
jediného
vychovatele
-
pana
Fuchse.
s-36
Němečtí
chlapci
ve
věku
13
až
17
let
byli
u
nás
umisťováni
v
rámci
výchovného
projektu
"Světlo
v
temnotách"
ve
spolupráci
s
evangelickou
mládežnickou
institucí
v
Rendsburgu
u
Hamburku.
s-37
Podle
pana
Fuchse
nejde
o
žádné
kriminálníky
ani
delikventní
mládež.
s-38
Jsou
to
hoši
z
rodin,
v
kterých
není
zaručena
kvalitní
výchova.
s-39
Je
jim
proto
nabídnuta
pomocí
německých
sociálních
pracovníků
tato
forma
alternativní
výchovy
v
různých
zemích
-
například
ve
Španělsku,
Portugalsku,
Dánsku.
s-40
Hlavní
účel
takových
pobytů
je
odstranění
problémů
v
komunikaci
s
ostatními
lidmi.
s-41
Pobyt
v
cizím
prostředí
je
k
takové
komunikaci
nutí.
s-42
Proto
jim
nikdo
nebrání
ve
styku
s
dívkami,
neboť
i
to
je
forma
komunikace.
s-43
Čas
tráví
učením
a
prací,
například
opravují
objekty,
ve
kterých
jsou
ubytováni.
s-44
Skupinky
jsou
vlastně
jakési
rodiny.
s-45
Případy
porušení
pořádku
v
Oseku
a
na
jiných
místech
byly
již
vyřešeny.
s-46
Celkově
pan
Fuchs
hodnotí
pobyt
německých
chlapců
na
našem
území
až
na
malé
výjimky
jako
"v
normě".
s-47
Mrzí
ho,
že
musejí
Českou
republiku
opustit,
ale
veřejné
mínění
bylo
ve
vztahu
k
nim
prý
od
počátku
negativně
naladěno.
s-48
Tajemná
Struktura
s-49
Ten,
kdo
ve
skutečnosti
německé
chlapce
v
severočeském
pohraničí
umísťoval
byla
firma
Struktura
s.
r.
o.
která
se
zabývá
sociálním
managementem.
s-50
Její
zástupce
ing.
Šedivý
však
veškerou
odpovědnost
za
krizovou
situaci
odmítá.
s-51
Podle
něj
se
němečtí
chlapci
nechovali
o
nic
hůř
než
stejně
staří
Češi
a
podle
něj
se
situace
účelně
a
záměrně
zhysterizovala.
s-52
Mezitím
starosta
obce
Košťany
Jindřich
Abrhám
požádal
o
pomoc
člena
branně-
bezpečnostního
výboru
parlamentu
poslance
Čapka
(Levý
blok),
který
se
obrátil
na
ministra
Rumla
s
žádostí
o
prošetření
činnosti
firmy
Struktura.
s-53
Ministersvo
vnitra
však
odpovědělo,
že
nejsou
známy
žádné
negativní
informace
o
její
činnosti.
s-54
Dalším
konfliktním
bodem
bylo
to,
že
němečtí
chlapci
tady
byli
coby
turisté.
s-55
Každých
30
dnů
proto
museli
odjet
na
otočku
za
hranici
a
zase
se
vrátit.
s-56
Strach
z
Němců
s-57
Co
bylo
tedy
příčinou
krachu
německého
výchovného
projektu
Světlo
v
temnotách
v
českém
pohraničí?
s-58
Byl
to
především
fakt,
že
zklamal
předpoklad
jeho
tvůrců,
že
náhradní
výchova
v
jiném,
chudším
prostředí
je
účinná.
s-59
Nemalé
kapesné,
vysoký
kurs
marky
ke
koruně
a
volný
režim
totiž
způsobily
právě
opak.
s-60
Byly
ale
přestupky
německých
chlapců
skutečně
tak
závažné,
aby
se
o
nich
muselo
hovořit
jako
o
nebezpečných
kriminálnících
a
celé
vesnice
propadaly
strachu
a
hysterii?
s-61
Na
tom
se
se
svou
neprofesionalitou
a
nepochopitelnou
necitlivostí
podepsala
právě
firma
Struktura,
která
včas
neinformovala
veřejnost
o
svých
záměrech
a
o
tom,
co
je
cílem
projektu.
s-62
Dala
tak
prostor
různým
fámám
a
nevysvětleným
dohadům,
že
jde
o
mladé
v
Německu
potrestané
delikventy.
s-63
Nepochopila,
že
v
tak
citlivé
oblasti,
jakou
je
českoněmecké
pohraničí
budou
stále
ještě
hledět
místní
obyvatelé
na
jakéhokoli
Němce
s
dvojnásobnou
nedůvěrou
než
na
jiného
cizince.
s-64
Starosta
Košťan
Jindřich
Abrham:
"Když
odcházeli,
řekli
nám,
že
jsme
vše
podnikli
protiprávně,
že
jsme
jim
způsobili
škodu
bráněním
v
podnikání
a
že
celou
věc
předají
právníkovi.
s-65
Prý
je
také
vidět,
že
my
Češi
ještě
nejsme
zralí
pro
vstup
do
Evropy....
s-66
Reportážní
doplňky
s-67
Pavel
Vondráček:
"Termín
převýchova
znám
pouze
z
nacistického
a
komunistického
slovníku.
s-68
Na
převýchovu
se
pokud
vím,
posílali
ti,
kteří
měli
podle
těchto
zrůdných
režimů
nevhodný
původ.
s-69
Židé,
cikáni,
šlechta,
podnikatelé,
kulaci
a
jiní.
s-70
Naše
sdružení
nepřevychovává,
ale
snaží
se
vychovávat.
s-71
To
je
veliký
rozdíl".
s-72
Tato
slova
řekl
Raimund
Strathman,
muž
z
Evangelické
vesnice
mládeže,
která
má
sídlo
v
Rensburgu
v
německé
spolkové
zemi
Šlesvicko
-
Holštýnsko.
s-73
Instituce
pracuje
na
stejných
základech
jako
české
Dětské
vesničky
S.O.S.
s-74
V
roce
1992
bylo
v
Evangelické
vesnici
mládeže
Rensburg
rozhodnuto,
na
základě
dobrých
kontaktů
s
cisterciáckým
klášterem
v
Oseku,
zařídit
v
severních
Čechách,
tak
jako
i
v
jiných
zemích
(v
Portugalsku,
Španělsku,
Irsku,
Dánsku),
pedagogický
projekt
pro
německé
děti
a
mládež.
s-75
Mládež
tu
měla
po
nějaký
čas
pobývat
a
pak
se
vrátit
zpět
do
Německa.
s-76
Proč
byly
domovy
zřízeny
také
u
nás?
s-77
"Sever
Čech
má
za
sebou
svízelnou
minulost,
má
před
sebou
po
skončení
vlády
komunistů
novou
naději,"
domnívá
se
Raimond
Strathman,
člověk
zodpovědný
za
akci
Evangelické
diakonie
v
České
republice.
s-78
"Staráme
se
o
děti,
které
se
ne
vlastním
přičiněním
dostaly
do
těžké
situace.
s-79
Vždyť
i
ony
mají
před
sebou
novou
naději.
s-80
Jsou
to
sirotci,
děti,
jejichž
rodiče
jsou
v
nemocnicích,
děti
alkoholiků,
uprchlíci
z
východu.
s-81
V
žádném
případě
to
nejsou
kriminálníci.
s-82
Jsme
domov
mládeže,
váš
'děcák',
nikoliv
'pasťák',"
říká
R.
Strathman.
s-83
V
Evangelické
vesnici
mládeže
se
dodržuje
zásada,
že
každý
vychovatel
vedle
své
pedagogické
odbornosti
je
vyučen
nějakému
řemeslu.
s-84
Mezi
vychovateli
jsou
obchodníci,
malíři
pokojů,
kuchaři,
truhláři.
s-85
Chovanci
bydlí
ve
skutečné
rodině.
s-86
Mohou
zde
vlastnit
psy,
kočky
a
jiná
zvířata.
s-87
Vytvářejí
si
své
soukromí.
s-88
Tady
si
chlapci
sami
nakupují
a
sami
si
vaří.
s-89
Stávají
se
mnohem
rychleji
samostatnými.
s-90
Cizí
prostředí
je
mnohem
více
svazuje
s
vlastní
"rodinou".
s-91
Výchovný
systém
v
zahraničí
má
mnohem
výraznější
úspěchy
než
v
samotném
Německu.
s-92
Čerstvě
povýšené
městečko
Košťany
na
sebe
vzalo
v
uplynulých
čtyřiceti
letech
podobu
většiny
severočeských
obcí.
s-93
Proluky
po
zbořených
domech,
neřád
a
nesoulad
na
každém
kroku.
s-94
Dvě
stě
sedmdesát
jeho
občanů
připojilo
své
podpisy
pod
petici.
s-95
Petice
byla
zaměřena
proti
přistěhování
"problematických"
mladistvých.
s-96
Radní
jednomyslně
vyjádřili
nesouhlas
s
přítomností
chovanců
společnosti
Struktura
v
Košťanech.
s-97
Starosta
Jindřich
Abrhám
později
v
Severočeském
deníku
uvedl,
že
petice
byla
ultimátem
od
rodičů:
"Buď
chlapci
z
Německa
odejdou,
nebo
nebudeme
posílat
své
děti
do
školy."
s-98
Ředitelka
košťanské
základní
školy
Jarmila
Hejduková
byla
jednou
z
iniciátorek
podpisové
akce.
s-99
Pikantní
detail
v
celé
záležitosti
je,
že
třinácti
až
čtrnáctiletí
chlapci
si
dům
v
Košťanech
teprve
upravovali.
s-100
Nebydleli
v
něm.
s-101
Hysterie,
která
se
proti
jejich
pobytu
rozpoutala,
vycházela
jen
z
nepodložených
fám
a
z
kampaně,
která
se
rozpoutala
v
tisku.
s-102
"Ne,
já
jsem
tu
petici
proti
těm
dětem
nepodepsal.
s-103
Oni
je
vyhnali
ještě
dříve,
než
se
sem
nastěhovali.
s-104
Nikdy
jsem
ve
vztahu
k
člověku
neslyšel
větší
cynismus
než
termín
sociální
skládka."
s-105
Tento
hlas
staršího
důchodce
je
v
Košťanech
zcela
ojedinělý.
s-106
Vychovatel
Theobald
Fuchs
vytáhl
zpoza
skříně
pomalovanou
plechovou
tabuli.
s-107
Přestože
je
Němec,
česky
na
ni
sám
napsal
"Masarykova
péče
o
mládež
-
Sdružení
na
pomoc
dětem
-
Světlo
v
temnotách".
s-108
Theobald
Fuchs
už
ji
nikdy
nepověsí.
s-109
Vrací
se
zpět
do
Německa.
s-110
Vrací
se
s
hořkým
pocitem
nepatřičnosti
a
s
pocitem,
že
lidé
je
odmítli
přijmout.
s-111
Proč?
s-112
"Protože
jsme
Němci,"
řekl
Theobald
Fuchs.
s-113
Všichni
mladiství
odjeli
do
Dánska.
s-114
Evangelická
vesnice
mládeže
Rensburg
v
lednu
ukončila
činnost
v
České
republice
natrvalo.
dependency tree
•
text view