PML View

ln95047_061

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/ln95047_061.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln95047_061.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln95047_061.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln95047_061.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln95047_061.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/ln95047_061.treex.gz

s-1 Proč zhaslo světlo v temnotách?

s-2 Před několika týdny zaplnily stránky regionálních deníků i celorepublikových časopisů články, jejichž titulky "Jugend prý nabízí dětem alkohol a svádí patnáctileté dívky" nebo "Většina obyvatel by zřejmě mezi sebe problémové děti, které k nám vozí na převýchovu německá církev, nepřijala" a "Němečtí problémoví odešli z Košťan" naznačovaly odhalení skandálu.

s-3 Reprezentovaly zprávy, které se šířily mezi lidmi v severočeském pohraničí rychlostí blesku.

s-4 Podle těchto zpráv nějaká firma na naše území umísťuje německou delikventní mládež, která zde páchá kriminální činy a ohrožuje starousedlíky.

s-5 Mezi lidmi vznikl poplach a panika.

s-6 Situace začala být přirovnávána k porevolučním snahám některých západních firem "odložit" na naše území za malý peníz toxické odpady.

s-7 Kdo jsou ti mladí němečtí delikventi a co na našem území dělají?

s-8 Kdo a proč je tady rozmísťuje a co z toho ?

s-9 Obviněni

s-10 Situace kolem "převýchovy" německých chlapců v některých místech severočeského pohraničí se stávala hysterickou.

s-11 V obci Košťany na Teplicku ještě chlapci ani nebyli, ale místní již dali dohromady petici: "My rodiče dětí základní školy Košťany protestujeme proti umístění ubytovny pro potrestané německé chlapce.

s-12 Víme, že na našem území páchali dál trestnou činnost a nevhodně pokřikovali na kolemjdoucí.

s-13 Pokud zástupci města neprovedou opatření proti umístění těchto německých chlapců v našem městě, nebudeme posílat svoje děti do školy z důvodu strachu o jejich bezpečnost.

s-14 Věříme, že nám všem jde o spokojený život v našm městě..." a skoro tři stovky podpisů.

s-15 V Košťanech totiž zakoupila dům firma Struktura, která se u nás rozmísťováním německých chlapců zabývá.

s-16 Němečtí chlapci zde však nestačili vykonat ani jednu nepřístojnost a drtivý odpor místních obyvatel jejich pobyt ve vsi prakticky ihned ukončil.

s-17 "V Oseku ty děti nechtěli mít.

s-18 My tady máme dost problematických dětí a ty kdyby se spolčily s Němci, to by nedělalo dobrotu.

s-19 Slyšeli jsme, že to jsou děti, které místo výkonu trestu mají být tady v Košťanech..." říká obyvatelka obce a signatářka petice.

s-20 Zvěst o "výchově" mladých Němců přišla z nedalekého Oseka, kde s nimi měli údajně nejhorší zkušenosti.

s-21 Tady byli umístěni v prostoru cisterciáckého kláštera.

s-22 Podle svědecví místních byly velmi hluční a arogantní.

s-23 Měli časté incidenty s městskou policií: "Díky tomu, že měli dostatek finančních prostředků, byli často opilí, nabalovala se na místní mládež, a také si brali do kláštera holky," vzpomíná obecní strážník.

s-24 Když se opat oseckého kláštera dověděl, jaké problémy s nimi jsou, další pobyt zakázal a němečtí hoši se museli i s vychovatelem z kláštera vystěhovat.

s-25 Někteří se vrátili do Německa, další přešli na faru v nedalekém Jeníkově a spojili se se skupinou, která tady byla již ubytována.

s-26 Podobné zkušenosti jako v Oseku potvrdil i farář v Jeníkově pan Matfiak.

s-27 I tady si prý chlapci, kteří měli být vychováváni na faře, užívali děvčat a svobody.

s-28 Posledním místem, kam byli chlapci firmou Struktura umístěni, byl bývalý dům dětí a mládeže v Duchcově.

s-29 Také lidé z okolních domů si stěžovali na hluk, výtržnosti, aroganci a proudy holek, které se za kluky táhly.

s-30 Podle názoru některých z nich jde o německou polepšovnu.

s-31 Bylo jim však divné, že chlapce nikdo nevede, nehlídá ani nevychovává.

s-32 Kdo to vlastně je?

s-33 Německé chlapce jsme již nezastihli.

s-34 Duchcov byl posledním místem, odkud byli těsně před naším příjezdem odvezeni zpět do Německa.

s-35 Zastihli jsme tady pouze jediného vychovatele - pana Fuchse.

s-36 Němečtí chlapci ve věku 13 17 let byli u nás umisťováni v rámci výchovného projektu "Světlo v temnotách" ve spolupráci s evangelickou mládežnickou institucí v Rendsburgu u Hamburku.

s-37 Podle pana Fuchse nejde o žádné kriminálníky ani delikventní mládež.

s-38 Jsou to hoši z rodin, v kterých není zaručena kvalitní výchova.

s-39 Je jim proto nabídnuta pomocí německých sociálních pracovníků tato forma alternativní výchovy v různých zemích - například ve Španělsku, Portugalsku, Dánsku.

s-40 Hlavní účel takových pobytů je odstranění problémů v komunikaci s ostatními lidmi.

s-41 Pobyt v cizím prostředí je k takové komunikaci nutí.

s-42 Proto jim nikdo nebrání ve styku s dívkami, neboť i to je forma komunikace.

s-43 Čas tráví učením a prací, například opravují objekty, ve kterých jsou ubytováni.

s-44 Skupinky jsou vlastně jakési rodiny.

s-45 Případy porušení pořádku v Oseku a na jiných místech byly již vyřešeny.

s-46 Celkově pan Fuchs hodnotí pobyt německých chlapců na našem území na malé výjimky jako "v normě".

s-47 Mrzí ho, že musejí Českou republiku opustit, ale veřejné mínění bylo ve vztahu k nim prý od počátku negativně naladěno.

s-48 Tajemná Struktura

s-49 Ten, kdo ve skutečnosti německé chlapce v severočeském pohraničí umísťoval byla firma Struktura s. r. o. která se zabývá sociálním managementem.

s-50 Její zástupce ing. Šedivý však veškerou odpovědnost za krizovou situaci odmítá.

s-51 Podle něj se němečtí chlapci nechovali o nic hůř než stejně staří Češi a podle něj se situace účelně a záměrně zhysterizovala.

s-52 Mezitím starosta obce Košťany Jindřich Abrhám požádal o pomoc člena branně- bezpečnostního výboru parlamentu poslance Čapka (Levý blok), který se obrátil na ministra Rumla s žádostí o prošetření činnosti firmy Struktura.

s-53 Ministersvo vnitra však odpovědělo, že nejsou známy žádné negativní informace o její činnosti.

s-54 Dalším konfliktním bodem bylo to, že němečtí chlapci tady byli coby turisté.

s-55 Každých 30 dnů proto museli odjet na otočku za hranici a zase se vrátit.

s-56 Strach z Němců

s-57 Co bylo tedy příčinou krachu německého výchovného projektu Světlo v temnotách v českém pohraničí?

s-58 Byl to především fakt, že zklamal předpoklad jeho tvůrců, že náhradní výchova v jiném, chudším prostředí je účinná.

s-59 Nemalé kapesné, vysoký kurs marky ke koruně a volný režim totiž způsobily právě opak.

s-60 Byly ale přestupky německých chlapců skutečně tak závažné, aby se o nich muselo hovořit jako o nebezpečných kriminálnících a celé vesnice propadaly strachu a hysterii?

s-61 Na tom se se svou neprofesionalitou a nepochopitelnou necitlivostí podepsala právě firma Struktura, která včas neinformovala veřejnost o svých záměrech a o tom, co je cílem projektu.

s-62 Dala tak prostor různým fámám a nevysvětleným dohadům, že jde o mladé v Německu potrestané delikventy.

s-63 Nepochopila, že v tak citlivé oblasti, jakou je českoněmecké pohraničí budou stále ještě hledět místní obyvatelé na jakéhokoli Němce s dvojnásobnou nedůvěrou než na jiného cizince.

s-64 Starosta Košťan Jindřich Abrham: "Když odcházeli, řekli nám, že jsme vše podnikli protiprávně, že jsme jim způsobili škodu bráněním v podnikání a že celou věc předají právníkovi.

s-65 Prý je také vidět, že my Češi ještě nejsme zralí pro vstup do Evropy....

s-66 Reportážní doplňky

s-67 Pavel Vondráček: "Termín převýchova znám pouze z nacistického a komunistického slovníku.

s-68 Na převýchovu se pokud vím, posílali ti, kteří měli podle těchto zrůdných režimů nevhodný původ.

s-69 Židé, cikáni, šlechta, podnikatelé, kulaci a jiní.

s-70 Naše sdružení nepřevychovává, ale snaží se vychovávat.

s-71 To je veliký rozdíl".

s-72 Tato slova řekl Raimund Strathman, muž z Evangelické vesnice mládeže, která sídlo v Rensburgu v německé spolkové zemi Šlesvicko - Holštýnsko.

s-73 Instituce pracuje na stejných základech jako české Dětské vesničky S.O.S.

s-74 V roce 1992 bylo v Evangelické vesnici mládeže Rensburg rozhodnuto, na základě dobrých kontaktů s cisterciáckým klášterem v Oseku, zařídit v severních Čechách, tak jako i v jiných zemích (v Portugalsku, Španělsku, Irsku, Dánsku), pedagogický projekt pro německé děti a mládež.

s-75 Mládež tu měla po nějaký čas pobývat a pak se vrátit zpět do Německa.

s-76 Proč byly domovy zřízeny také u nás?

s-77 "Sever Čech za sebou svízelnou minulost, před sebou po skončení vlády komunistů novou naději," domnívá se Raimond Strathman, člověk zodpovědný za akci Evangelické diakonie v České republice.

s-78 "Staráme se o děti, které se ne vlastním přičiněním dostaly do těžké situace.

s-79 Vždyť i ony mají před sebou novou naději.

s-80 Jsou to sirotci, děti, jejichž rodiče jsou v nemocnicích, děti alkoholiků, uprchlíci z východu.

s-81 V žádném případě to nejsou kriminálníci.

s-82 Jsme domov mládeže, váš 'děcák', nikoliv 'pasťák'," říká R. Strathman.

s-83 V Evangelické vesnici mládeže se dodržuje zásada, že každý vychovatel vedle své pedagogické odbornosti je vyučen nějakému řemeslu.

s-84 Mezi vychovateli jsou obchodníci, malíři pokojů, kuchaři, truhláři.

s-85 Chovanci bydlí ve skutečné rodině.

s-86 Mohou zde vlastnit psy, kočky a jiná zvířata.

s-87 Vytvářejí si své soukromí.

s-88 Tady si chlapci sami nakupují a sami si vaří.

s-89 Stávají se mnohem rychleji samostatnými.

s-90 Cizí prostředí je mnohem více svazuje s vlastní "rodinou".

s-91 Výchovný systém v zahraničí mnohem výraznější úspěchy než v samotném Německu.

s-92 Čerstvě povýšené městečko Košťany na sebe vzalo v uplynulých čtyřiceti letech podobu většiny severočeských obcí.

s-93 Proluky po zbořených domech, neřád a nesoulad na každém kroku.

s-94 Dvě stě sedmdesát jeho občanů připojilo své podpisy pod petici.

s-95 Petice byla zaměřena proti přistěhování "problematických" mladistvých.

s-96 Radní jednomyslně vyjádřili nesouhlas s přítomností chovanců společnosti Struktura v Košťanech.

s-97 Starosta Jindřich Abrhám později v Severočeském deníku uvedl, že petice byla ultimátem od rodičů: "Buď chlapci z Německa odejdou, nebo nebudeme posílat své děti do školy."

s-98 Ředitelka košťanské základní školy Jarmila Hejduková byla jednou z iniciátorek podpisové akce.

s-99 Pikantní detail v celé záležitosti je, že třinácti čtrnáctiletí chlapci si dům v Košťanech teprve upravovali.

s-100 Nebydleli v něm.

s-101 Hysterie, která se proti jejich pobytu rozpoutala, vycházela jen z nepodložených fám a z kampaně, která se rozpoutala v tisku.

s-102 "Ne, jsem tu petici proti těm dětem nepodepsal.

s-103 Oni je vyhnali ještě dříve, než se sem nastěhovali.

s-104 Nikdy jsem ve vztahu k člověku neslyšel větší cynismus než termín sociální skládka."

s-105 Tento hlas staršího důchodce je v Košťanech zcela ojedinělý.

s-106 Vychovatel Theobald Fuchs vytáhl zpoza skříně pomalovanou plechovou tabuli.

s-107 Přestože je Němec, česky na ni sám napsal "Masarykova péče o mládež - Sdružení na pomoc dětem - Světlo v temnotách".

s-108 Theobald Fuchs ji nikdy nepověsí.

s-109 Vrací se zpět do Německa.

s-110 Vrací se s hořkým pocitem nepatřičnosti a s pocitem, že lidé je odmítli přijmout.

s-111 Proč?

s-112 "Protože jsme Němci," řekl Theobald Fuchs.

s-113 Všichni mladiství odjeli do Dánska.

s-114 Evangelická vesnice mládeže Rensburg v lednu ukončila činnost v České republice natrvalo.


dependency treetext view