PML View
ln95047_059
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/dtest/ln95047_059.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95047_059.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95047_059.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95047_059.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95047_059.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/dtest/ln95047_059.treex.gz |
---|
s-1
Neúprosný
Načeradský
s-2
Recenze
VÝSTAVY:
Velikost
záměru,
opodstatněnost
přístupu,
obhajitelnost
postupu
a
správnost
směřování
nejlépe
ukazuje
a
prověřuje
čas.
s-3
JIŘÍ
NAČERADSKÝ
(1939)
vystavuje
v
brněnské
galerii
Aspekt
kolekci
obrazů,
jejichž
jádro
vzniklo
od
poloviny
let
šedesátých
do
poloviny
dekády
sedmdesáté.
s-4
Expozice
několika
pracemi
připomíná
i
autorovu
tvorbu
současnou.
s-5
Jiří
Načeradský
patřil
v
šedesátých
letech
mezi
protagonisty
takzvané
nové
figurace.
s-6
Málo
lyrický
a
syrový
přístup
k
malbě
si
uchoval
i
později.
s-7
Stále
ho
charakterizuje
razantní,
jasně
definovaný
rukopis,
přetrvává
také
jeho
záliba
v
ostrých,
transparentních
barvách.
s-8
Virtuózní
kreace
figurální
malby
však
nahradil
příklonem
k
"šifrovanějšímu"
zobrazování.
s-9
V
Brně
jsou
představeny
dvě
starší
etapy
Načeradského
malby
-
tvorba,
v
níž
je
tematicky
manipulováno
s
atributy
technicistního
prostředí,
a
transformovaný
návrat
k
figuře
druhé
poloviny
let
sedmdesátých.
s-10
Rozměrné
oleje
začátku
sedmdesátých
let
mapovaly
oblast
techniky
(Portrét
podzemníků,
Neúprosná
kola
deprese,
Zelená
planeta).
s-11
Načeradský
nenalézal
(jako
někteří
jiní)
ve
světě
strojů
novou
harmonii,
novou
přírodu,
ba
nebyl
ani
rozechvěn
kouzlem
tohoto
úniku
od
"bezperspektivnosti
přítomného".
s-12
Malby
jsou
agresivní,
vyzývavé.
s-13
Posun
od
figurální
malby
šedesátých
let
ke
geometrismu
a
plošné
barevnosti
Načeradského
tvorbu
obohatil,
jeho
práce
"zmalířštěly".
s-14
Transformovaná
figura
je
už
více
karikaturou
-
je
podřizována
skladbě
celého
obrazu.
s-15
Dvojice
olejů
z
loňského
roku
Leden
94
a
Poledne
na
černém
mostě
dokládá
autorovo
nynější
směřování
k
jednoduchému
až
archetypálně
působícímu
obrazu
tlumené
a
přirozené
barevnosti.
s-16
Ani
třicet
let
po
Muzikantech
v
myslivně
(olej,
1966)
Načeradský
neztratil
dráždivou
optiku,
nepřestal
malovat
"nelíbivé"
obrazy.
s-17
Zůstalo
vše
dobré,
přiřadila
se
zkušenost.
s-18
Tomáš
Baum
Jiří
Načeradský.
s-19
Galerie
Aspekt,
Brno.
s-20
8.
února
-
5.
března.
dependency tree
•
text view