PML View

ln95047_059

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/ln95047_059.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95047_059.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95047_059.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95047_059.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95047_059.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/ln95047_059.treex.gz

s-1 Neúprosný Načeradský

s-2 Recenze VÝSTAVY: Velikost záměru, opodstatněnost přístupu, obhajitelnost postupu a správnost směřování nejlépe ukazuje a prověřuje čas.

s-3 JIŘÍ NAČERADSKÝ (1939) vystavuje v brněnské galerii Aspekt kolekci obrazů, jejichž jádro vzniklo od poloviny let šedesátých do poloviny dekády sedmdesáté.

s-4 Expozice několika pracemi připomíná i autorovu tvorbu současnou.

s-5 Jiří Načeradský patřil v šedesátých letech mezi protagonisty takzvané nové figurace.

s-6 Málo lyrický a syrový přístup k malbě si uchoval i později.

s-7 Stále ho charakterizuje razantní, jasně definovaný rukopis, přetrvává také jeho záliba v ostrých, transparentních barvách.

s-8 Virtuózní kreace figurální malby však nahradil příklonem k "šifrovanějšímu" zobrazování.

s-9 V Brně jsou představeny dvě starší etapy Načeradského malby - tvorba, v níž je tematicky manipulováno s atributy technicistního prostředí, a transformovaný návrat k figuře druhé poloviny let sedmdesátých.

s-10 Rozměrné oleje začátku sedmdesátých let mapovaly oblast techniky (Portrét podzemníků, Neúprosná kola deprese, Zelená planeta).

s-11 Načeradský nenalézal (jako někteří jiní) ve světě strojů novou harmonii, novou přírodu, ba nebyl ani rozechvěn kouzlem tohoto úniku od "bezperspektivnosti přítomného".

s-12 Malby jsou agresivní, vyzývavé.

s-13 Posun od figurální malby šedesátých let ke geometrismu a plošné barevnosti Načeradského tvorbu obohatil, jeho práce "zmalířštěly".

s-14 Transformovaná figura je více karikaturou - je podřizována skladbě celého obrazu.

s-15 Dvojice olejů z loňského roku Leden 94 a Poledne na černém mostě dokládá autorovo nynější směřování k jednoduchému archetypálně působícímu obrazu tlumené a přirozené barevnosti.

s-16 Ani třicet let po Muzikantech v myslivně (olej, 1966) Načeradský neztratil dráždivou optiku, nepřestal malovat "nelíbivé" obrazy.

s-17 Zůstalo vše dobré, přiřadila se zkušenost.

s-18 Tomáš Baum Jiří Načeradský.

s-19 Galerie Aspekt, Brno.

s-20 8. února - 5. března.


dependency treetext view