PML View
ln95047_049
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/dtest/ln95047_049.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95047_049.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95047_049.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95047_049.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95047_049.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/dtest/ln95047_049.treex.gz |
---|
s-1
Dvě
slzy
dojetí
s-2
Recenze
s-3
FILM:
s-4
Svět
dítěte
v
letech
padesátých
se
pokusila
zobrazit
scenáristka
a
režisérka
českého
původu
Hana
Kodíčková
(1947),
od
roku
1968
žijící
ve
Velké
Británii.
s-5
Její
celovečerní
filmový
debut
ŠPENDLÍK
NA
MOTÝLA
(1993)
vznikl
v
britsko-české
koprodukci
a
stál
okolo
dvou
a
půl
miliónu
dolarů.
s-6
Hrdinkou
pohádkově
laděného
příběhu
je
sedmiletá
dívenka,
citlivě
vnímající
některé
vyšinutosti
stalinské
éry.
s-7
"Motýlí
příběh
o
nočních
můrách
padesátých
let"
je
situován
do
nejmenovaného
východoevropského
města,
kde
žije
malá
Maruška
(Florence
Hoatová)
se
svými
blízkými.
s-8
Jde
o
zakletou
zemi,
kde
jsou
lidé
sledováni
jako
pod
lupou,
ale
není
v
ní
místo
pro
pestrost
a
rozlet.
s-9
Vládne
zde
lež,
pokrytectví,
exaltovaní
soudruzi
a
přísná
babička
(Joan
Plowrightová)
se
svým
trestajícím
Bohem.
s-10
Jaký
div,
že
se
motýlek
Maruška
rozhodne
odletět
dřív,
než
ji
taky
připíchnou
pod
sklo?
s-11
Otřepanost
a
mělkost
traktovaných
myšlenek
je
ovšem
příliš
zjevná
a
spolu
s
vypjatě
expresivní
stylizací
tvoří
dohromady
nebezpečně
třaskavou
směs,
která
lyrický
příběh
doslova
rozmetá.
s-12
Autorka
navíc
jako
by
se
nemohla
rozhodnout,
zda
chce
tehdejší
atmosféru
zachytit
pomocí
zvláštní
dětské
optiky,
nebo
zda
dá
přednost
vlastnímu,
již
poučenému
pohledu
na
roztomilé
děvčátko
v
obklíčení
absurdního
světa.
s-13
Spojením
obého
vzniká
cosi
mezi
vážkou
a
dvojplošníkem.
s-14
Komičnost
podivného
hybridu
pro
našince
umocňují
některé
"detaily":
třeba
chov
koz
na
Starém
Městě
(jsme
přece
na
Východě
a
možná
i
tak
trochu
v
pohádce,
kdo
ví?).
s-15
Skutečnou
perlou
je
však
anglicky
zpívající
kapr
a
křepčící
Tomáš
Hanák
v
roli
svobodomyslného
Juraje
Jánošíka.
s-16
Při
pohledu
na
dojemnou
story
o
nelehkém
žití
v
totalitním
režimu
je
užitečné
zopakovat
známý
postřeh
o
dvou
slzách
dojetí
z
Kunderova
románu
Nesnesitelná
lehkost
bytí.
s-17
"První
slza
říká:
Jak
je
to
krásné,
děti
běží
po
trávníku!
s-18
Druhá
slza
říká:
Jak
je
to
krásné,
být
dojat
s
celým
světem
nad
dětmi
běžícími
po
trávníku!
s-19
Teprve
ta
druhá
dělá
z
kýče
kýč."
s-20
Základní
lapsus
filmu
Špendlík
na
motýla
(ale
i
jistou
naději
na
divácké
přijetí)
spatřuji
právě
v
té
druhé
slze.
s-21
Špendlík
na
motýla
(A
Pin
for
the
Butterfly,
Velká
Británie-ČR,
1993).
s-22
Produkce:
Heureka
Film,
Channel
Four
Films.
s-23
Scénář
a
režie:
Hannah
Kodiceková,
kamera:
Ivan
Šlapeta,
hudba:
Ilona
Sekáczová.
s-24
Hrají:
Florence
Hoathová,
Joan
Plowrightová,
Ian
Bannen,
Hugh
Laurie
a
další.
s-25
Pražská
premiéra
23.
února.
dependency tree
•
text view