PML View

ln95046_046

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-2/ln95046_046.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95046_046.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95046_046.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95046_046.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln95046_046.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-2/ln95046_046.treex.gz

s-1 Urbanová a Mozart

s-2 Recenze

s-3 HUDBA:

s-4 Nový pěvecký recitál sopranistky EVY URBANOVÉ byl pojmenován VADO MA DOVE? podle jedné z pěti koncertních árií W. A. Mozarta, které tvoří páteř desky.

s-5 O albu bylo mnoho řečeno a napsáno.

s-6 Shrnutě: že se zde Urbanová dostává mimo svůj vlastní obor, jimiž jsou verdiovské a veristické heroiny, že v Mozartovi nemá možnost tak dramaticky svůj hlas rozvinout a že zeštíhlováním její fond ztrácí na kvalitě.

s-7 Myslím, že zmíněné názory odrážejí několik nedorozumění.

s-8 Ačkoli souhlasím s míněním, že umělecký účinek desky není zřejmě jednoznačný, důvody jsou poněkud jiné.

s-9 Především Mozartova hudba zcela odlišné a řekl bych méně okázalé vlastnosti než třeba party Leonory ze Síly osudu, Tosky nebo Santuzzy, vystavěné na technický i dramatický efekt.

s-10 Tím víc to platí o jeho koncertních áriích, jedněch z nejtěžších úkolů pro soprán vůbec.

s-11 Virtuózní technika, cit a výraz v nich musí být zastoupeny v typické klasicistní rovnováze.

s-12 Jedno bez druhého nebo třetího nemůže působit plnohodnotně.

s-13 Eva Urbanová se v oněch pěti číslech pokoušela prosadit především dramatický výraz, čímž si ve vysoko posazených áriích - zejména v jejich závěrečných pasážích - poněkud "zablokovala" svou techniku.

s-14 Jak skvěle je pěvkyně technicky vybavena (používá-li odpovídající polohlas i střízlivé forte), dokázala naproti tomu výborným provedením Amintiny árie z opery Il Re pastore i rozsáhlým, více než šestnáctiminutovým motetem Exsultate, jubilate.

s-15 Zde nejenže odpovídá zpěvaččin hlasový témbr, ale jsou tu i virtuózně provedeny koloraturní pasáže včetně krásných trylků v nejrůznějších polohách.

s-16 Kdo , jaké problémy mají dnes s nimi (ale také s jednoduššími ozdobami) i naše koloraturní sopranistky, pochopí, jak všestrannou zpěvačkou Eva Urbanová je.

s-17 Orchestrální doprovod s náročnými sólovými instrumentálními party velmi dobře zvládá - podobně jako při mozartovském operním recitálu Dagmar Peckové - Pražská komorní filharmonie, řízená Jiřím Bělohlávkem.

s-18 Leo Jehne Eva Urbanová: Vado ma dove?

s-19 (Ćrie pro soprán).

s-20 CD vydal: Clarton, 1994.


dependency treetext view