PML View

ln95046_043

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/ln95046_043.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95046_043.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95046_043.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95046_043.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln95046_043.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/ln95046_043.treex.gz

s-1 Paroží s jedovatými hady

s-2 Recenze

s-3 VÝSTAVY: Nejnovější výstava přivádí do pražské Galerie Ruce, vedené galeristou Jaroslavem Krbůškem, mladý malířský objev ze "vzdáleného" Slovenska, BOHDANA HOSTIŇĆKA (1968).

s-4 Tento galerijní počin navazuje na Krbůškovu opatovskou linii z konce osmdesátých a počátku devadesátých let, kdy vedle nejzajímavějších pražských umělců do svého výstavního koktejlu soustavně míchal také autory z Moravy či Slovenska.

s-5 Tehdejší svébytný příspěvek k "československé kulturní vzájemnosti" nehodlá opustit ani v současném provozu galerie Ruce (připravují se další samostatná vystoupení), ale ani při kurátorování "fondové" Špálovky.

s-6 Pominutelný není ani další rys Krbůškovy iniciativy: vedle důrazu na klasicky prověřené hodnoty domácího vizuálního umění se soustřeďuje rovněž na uvádění nových jmen, často ještě studentů výtvarných škol.

s-7 Že však nejde o konjunkturální úlitbu objevitelským tendencím, ale o promyšlenou koncepci s důrazem na osobní uměleckou kvalitu, dokazuje i Hostiňákova pražská výstavní premiéra.

s-8 Nevelké množství Hostiňákových obrazů provokuje návštěvníka zvláštní kunsthistorickou neuchopitelností.

s-9 Svidnický rodák ukrajinského původu (nyní frekventant Sikorova ateliéru na bratislavské umělecké škole) totiž nezařaditelně tvoří ironické předivo různých narativně obrazových asociací, podepřených sarkasticky jemným malířským projevem.

s-10 Upřeně hledící jelen, který se skví na oranžově červánkovém obzoru a jehož červenými parohy se propletá klubko temných hadů s vyplazenými jedovými jazýčky, může odkazovat jak k notoricky známým kýčovitým obrázkům, tak ke složitějším konceptuálním tendencím.

s-11 Názvem obrazu Koitus ostatně Hostiňák naznačuje, kudy asi povedou pravidla malířské hry, kterou hraje s poučenějším divákem.

s-12 Je-li o postmoderním malířství možné uvažovat v poměrně jasně čitelných ikonografických souvislostech, pak v tomto Hostiňákově postmalířském projevu jde o ambivalentní svár dráždivě banálního s ikonologicky nevyzpytatelným vnitřním zázemím samotného umělce.

s-13 Propletené hady je možné stejně úspěšně (i vzhledem k názvu díla) interpretovat ve smyslu prvotního hříchu nebo v kontextu obecné západní "hadí" symboliky (v této souvislosti lze uvést sousoší Laokoon, ale třeba i slavnou scénu s hady ze Spielbergova filmu o Indianu Jonesovi).

s-14 Lze je však vztáhnout i k psychoanalytickým vizím, založeným na Freudovi a odkazujícím k surrealismu.

s-15 Ten se ostatně svými atributy očí či hořících much nabízí tak okatě, je to celé navýsost podezřelé.

s-16 Na otázku po důvodu malování těchto much, vší a podobné hmyzí havěti navíc zastřeně komunikující Hostiňák jednoduše odpovídá: "Obtěžuje a bude obtěžovat."

s-17 Myslím, že pro tuto chvíli je docela příjemné nechat se obtížit banálně sofistikovaným světem Hostiňákových symbolicky hravých i krvavých kreací.

s-18 A pokud návštěvník najde vlastní konotace (třeba s vědeckými kresbami, s dekadentně-křesťanskou symbolikou či s dokonalostí formální hry), bude to i k jeho intelektuálnímu prospěchu.

s-19 Martin Dostál Bohdan Hostiňák.

s-20 Galerie Ruce, Praha, 15. února - 11. března.


dependency treetext view