PML View
ln95046_043
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/dtest/ln95046_043.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95046_043.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95046_043.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95046_043.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln95046_043.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/dtest/ln95046_043.treex.gz |
---|
s-1
Paroží
s
jedovatými
hady
s-2
Recenze
s-3
VÝSTAVY:
Nejnovější
výstava
přivádí
do
pražské
Galerie
Ruce,
vedené
galeristou
Jaroslavem
Krbůškem,
mladý
malířský
objev
ze
"vzdáleného"
Slovenska,
BOHDANA
HOSTIŇĆKA
(1968).
s-4
Tento
galerijní
počin
navazuje
na
Krbůškovu
opatovskou
linii
z
konce
osmdesátých
a
počátku
devadesátých
let,
kdy
vedle
nejzajímavějších
pražských
umělců
do
svého
výstavního
koktejlu
soustavně
míchal
také
autory
z
Moravy
či
Slovenska.
s-5
Tehdejší
svébytný
příspěvek
k
"československé
kulturní
vzájemnosti"
nehodlá
opustit
ani
v
současném
provozu
galerie
Ruce
(připravují
se
další
samostatná
vystoupení),
ale
ani
při
kurátorování
"fondové"
Špálovky.
s-6
Pominutelný
není
ani
další
rys
Krbůškovy
iniciativy:
vedle
důrazu
na
klasicky
prověřené
hodnoty
domácího
vizuálního
umění
se
soustřeďuje
rovněž
na
uvádění
nových
jmen,
často
ještě
studentů
výtvarných
škol.
s-7
Že
však
nejde
o
konjunkturální
úlitbu
objevitelským
tendencím,
ale
o
promyšlenou
koncepci
s
důrazem
na
osobní
uměleckou
kvalitu,
dokazuje
i
Hostiňákova
pražská
výstavní
premiéra.
s-8
Nevelké
množství
Hostiňákových
obrazů
provokuje
návštěvníka
zvláštní
kunsthistorickou
neuchopitelností.
s-9
Svidnický
rodák
ukrajinského
původu
(nyní
frekventant
Sikorova
ateliéru
na
bratislavské
umělecké
škole)
totiž
nezařaditelně
tvoří
ironické
předivo
různých
narativně
obrazových
asociací,
podepřených
sarkasticky
jemným
malířským
projevem.
s-10
Upřeně
hledící
jelen,
který
se
skví
na
oranžově
červánkovém
obzoru
a
jehož
červenými
parohy
se
propletá
klubko
temných
hadů
s
vyplazenými
jedovými
jazýčky,
může
odkazovat
jak
k
notoricky
známým
kýčovitým
obrázkům,
tak
ke
složitějším
konceptuálním
tendencím.
s-11
Názvem
obrazu
Koitus
ostatně
Hostiňák
naznačuje,
kudy
asi
povedou
pravidla
malířské
hry,
kterou
hraje
s
poučenějším
divákem.
s-12
Je-li
o
postmoderním
malířství
možné
uvažovat
v
poměrně
jasně
čitelných
ikonografických
souvislostech,
pak
v
tomto
Hostiňákově
postmalířském
projevu
jde
o
ambivalentní
svár
dráždivě
banálního
s
ikonologicky
nevyzpytatelným
vnitřním
zázemím
samotného
umělce.
s-13
Propletené
hady
je
možné
stejně
úspěšně
(i
vzhledem
k
názvu
díla)
interpretovat
ve
smyslu
prvotního
hříchu
nebo
v
kontextu
obecné
západní
"hadí"
symboliky
(v
této
souvislosti
lze
uvést
sousoší
Laokoon,
ale
třeba
i
slavnou
scénu
s
hady
ze
Spielbergova
filmu
o
Indianu
Jonesovi).
s-14
Lze
je
však
vztáhnout
i
k
psychoanalytickým
vizím,
založeným
na
Freudovi
a
odkazujícím
k
surrealismu.
s-15
Ten
se
ostatně
svými
atributy
očí
či
hořících
much
nabízí
tak
okatě,
až
je
to
celé
navýsost
podezřelé.
s-16
Na
otázku
po
důvodu
malování
těchto
much,
vší
a
podobné
hmyzí
havěti
navíc
zastřeně
komunikující
Hostiňák
jednoduše
odpovídá:
"Obtěžuje
a
bude
obtěžovat."
s-17
Myslím,
že
pro
tuto
chvíli
je
docela
příjemné
nechat
se
obtížit
banálně
sofistikovaným
světem
Hostiňákových
symbolicky
hravých
i
krvavých
kreací.
s-18
A
pokud
návštěvník
najde
vlastní
konotace
(třeba
s
vědeckými
kresbami,
s
dekadentně-křesťanskou
symbolikou
či
s
dokonalostí
formální
hry),
bude
to
i
k
jeho
intelektuálnímu
prospěchu.
s-19
Martin
Dostál
Bohdan
Hostiňák.
s-20
Galerie
Ruce,
Praha,
15.
února
-
11.
března.
dependency tree
•
text view