PML View

ln95045_039

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/ln95045_039.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95045_039.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95045_039.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95045_039.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/ln95045_039.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/ln95045_039.treex.gz

s-1 Plebejsky pudový Othello

s-2 Recenze

s-3 DIVADLO: Shakespearovou tragédií OTHELLO se činohra plzeňského Divadla J. K. Tyla vrátila po delší pauze k odkazu velkého dramatika.

s-4 Na scéně Velkého divadla hru nastudoval hostující tým inscenátorů - režisér Jan Burian a scénograf Karel Glogr v překladu Aloise Bejblíka.

s-5 Moderní Bejblíkův překlad pracující s nespisovným výrazivem, často i žargonem, poskytl režii prostor k poněkud nedomyšlené aktualizaci.

s-6 Děj se odehrává v neurčité době;

s-7 kostýmy sice částečně odkazují do počátku našeho století, ale jsou spíš směsicí různých prvků, jakousi volnou variací na dané téma.

s-8 Podobně působí i scénografické řešení - zprvu navozuje dojem depresívního města s omšelými fasádami a špinavými podezřelými zákoutími.

s-9 Později se však scéna rozevře v prostranství evokující atmosféru mondénních přímořských lázní, výtvarně ozvláštněnou toyenovskými reminiscencemi.

s-10 Přestavby jsou řešeny klouzavým pohybem jednotlivých kulis, které se zvolna shlukují či odplouvají - nejpůsobivější je úvodní seskupení.

s-11 Nicméně režie tyto významy prakticky nerozvíjí a zůstává jen u vnějších efektů.

s-12 Závažným nedostatkem inscenace jsou nedořečené vztahy mezi jednotlivými postavami i nelogické vyznění některých situací.

s-13 Příčinu lze hledat jak v podstatném krácení textu, tak v často neodůvodněných a přehnaných dávkách exprese.

s-14 Inscenaci chybí ucelenější myšlenková koncepce, rozpadá se na polovičaté motivy postav.

s-15 Režie se soustředí na trojici hlavních hrdinů Jaga, Othella a Desdemonu, zatímco Cassio i Roderigo pouze dopomáhají rozehrát Jagovy úklady.

s-16 Jediné téma, znatelné v pozadí událostí, je téma lhostejnosti a pokrytectví - například spor Brabantia a Othella (po prozrazené svatbě) na dóžecím dvoře se odehrává za nezúčastněného přihlížení ostatních - v podkresu zní valčíková hudba a nejen sluhové se nevzrušeně cpou chlebíčky.

s-17 Dalším problémem (od kterého se ovšem odvíjí řada dalších) je obsazení typově nevhodného představitele do role Othella (Zdeněk Mucha).

s-18 Díky tomu není například důvod Desdemonina náhlého vzplanutí k Maurovi zcela jasný.

s-19 Muchův Othello je pouze plebejsky pudový, bez prožitého vnitřního utrpení, a sotva v něm vzklíčí první pochybnosti, poráží věci, smýká Desdemonou (Barbora Munzarová) a fackuje ji.

s-20 Jeho líčená emotivita však překračuje všechny meze a kulminuje na hranici nechtěné karikatury.

s-21 V tomto smyslu je vyhrocená i závěrečná scéna Desdemonina uškrcení - nejprve se v pozadí vynořuje obludná silueta vraždícího maniaka, při samotném aktu se trhají lůžkoviny, poletuje peří a zlomený Othello vydává nelidský řev.

s-22 Jiným zamlženým vztahem je manželství Jaga a Emílie (Inka Brendlová), která zprvu vědomě asistuje Jagovým intrikám (epizoda s šátkem), ale v závěru se stává nečekaně pohoršenou strážkyní morálky.

s-23 Petr Pavlovský si ovšem v úloze Jaga dokázal nalézt vlastní téma - pohybuje se v groteskních polohách, je to cynický rouhač, který intrikuje s ďábelskou radostí.

s-24 Zásadně pohrdá všemi a vším a paradoxně tak vzbuzuje jisté sympatie.

s-25 Jeho jedinou slabostí je pečlivě ukrývaná vášeň a cit k Desdemoně, kterou právě proto ničí.

s-26 Jana Machalická Divadlo J. K. Tyla v Plzni - W. Shakespeare: Othello.

s-27 Premiéra 18. a 19. února.


dependency treetext view