PML View
ln94211_71
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-1/ln94211_71.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94211_71.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94211_71.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94211_71.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94211_71.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-1/ln94211_71.treex.gz |
---|
s-1
Role
jednotek
UNPROFOR
v
Bosně
s-2
Jiří
Berounský,
Publicista
s-3
Z
médií
se
dovídáme,
že
pro
případ
vyhrocení
situace
v
krizových
ohniscích
Bosny
je
již
dokončován
plán
evakuace
jednotek
UNPROFOR,
který
počítá
s
odsunem
do
konce
října
tohoto
roku.
s-4
Role
jednotek
OSN
při
válečných
konfliktech
kdekoli
na
světě
je
nesmírně
obtížná,
přináší
nemalé
oběti
na
životech
jejich
příslušníků
a
zasluhuje
si
plné
uznání.
s-5
Globální
malá
politická
úspěšnost
jejich
nasazení
je
však
jistě
jednou
z
příčin
úvah
o
nutné
rekonstrukci
Rady
bezpečnosti
a
činností
z
ní
vyplývajících.
s-6
Dojde-
li
opravdu-
v
reakci
na
očekávanou
agresi
ze
strany
bosenských
Srbů-
k
evakuaci
modrých
přileb
z
Bosny,
pak
by
bylo
jejich
více
než
dvouleté
úsilí
přivedeno
absurdně
vniveč
a
rozšířilo
by
řadu
neúspěšných
akcí
Rady
bezpečnosti.
s-7
Přineslo
by
navíc
groteskní
porážku
Organizaci
spojených
národů
od
militantních
nacionalistů
části
malého
státního
útvaru.
s-8
Na
druhé
straně
je
třeba
si
povšimnout,
že
omezené
pravomoci
kontingentu
UNPROFOR
byly
pro
jeho
působení
charakteristické
i
dříve.
s-9
Když
zabila
mina
na
tržišti
v
Sarajevu
přes
šedesát
lidí,
překročila
se
zřejmě
dosud
trpěná
porce
několika
mrtvých
obyvatel
týdně,
ale
bylo
pouze
přijato
pravidlo,
do
kolika
kilometrů
od
vybraných
měst
se
musí
vzdálit
těžká
technika.
s-10
Válka
pokračovala,
pravidlo
se
víceméně
dodržovalo,
v
případě
jeho
porušení
požádal
velitel
modrých
přileb
o
letecký
zásah
NATO.
s-11
Pak
přišla
aféra
s
ostřelovači
a
poté
i
pravidlo,
že
napříště
se
už
nebudou
civilisté
odstřelovat
jako
zajíci.
s-12
Válka
pokračuje
dál,
pravidlo
se
víceméně
dodržuje.
s-13
Kdyby
začala
některá
strana
sypat
do
vodovodního
potrubí
cyankáli,
je
pravděpodobné,
že
jednotky
OSN
by
dohlédly
na
dodržování
pravidla,
aby
se
cyankáli
nadále
do
potrubí
nesypalo.
s-14
To
je
ono
absurdum,
jehož
extrapolací
je
plánovaná
evakuace:
jednotky
UNPROFOR
vynakládají
z
titulu
svých
omezených
pravomocí,
a
to
za
cenu
značného
rizika,
většinu
energie
na
dodržování
pravidel
války,
na
jakési
její
soudcování,
a
ne
na
to,
aby
dále
nepokračovala.
s-15
Rozroste-
li
se
válka
natolik,
že
bude
rozhodčích
málo
a
že
budou
ještě
více
ohroženi-
což
nyní
hrozí-
odejdou
ze
země
a
ponechají
ji
na
pospas
vraždění.
s-16
Česká
republika,
která
je
toho
času
nestálým
členem
Rady
bezpečnosti,
má
možnost
zaujmout
ke
vzniklé
realitě
jednoznačné
stanovisko,
neboť
je
třeba
podívat
se
pravdě
do
očí.
s-17
Je
to
buď,
anebo:
buď
ona
studená
kapitulace
světového
společenství
se
všemi
genocidními
důsledky
pro
obyvatelstvo
Bosny,
anebo
zůstat.
s-18
Zůstat
se
všemi
riziky,
která
toto
řešení
provázejí,
včetně
rizika
přímého
bojového
střetu
pro
jednotky
OSN.
s-19
Stratégové
OSN
(spolu
s
NATO)
ale
budou
znát
způsoby,
jak
v
tomto
střetu
obstát-
tak
jak
obstáli
v
Kuvajtu.
s-20
Nebo
jak
mu
pravděpodobně
předejít:
vydat
se
totiž
právě
opačnou
cestou-
urychleným
zvýšením
stávajícího
vojenského
kontingentu
na
místě
a
jeho
spoluprací
s
NATO,
ale
i
rozšířením
pravomocí
OSN
pro
zvolená
území.
s-21
Protože
smyslem
celého,
dnes
již
dlouhodobého
nasazení
modrých
přileb
by
mělo
být
ukončení
války,
a
ne
získání
alibi,
že
to
nebylo
možné.
dependency tree
•
text view