PML View

ln94211_112

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-7/ln94211_112.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94211_112.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94211_112.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94211_112.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94211_112.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-7/ln94211_112.treex.gz

s-1 Tenisky, džíny a pár na kolejích života

s-2 Jan Foll

s-3 Dnes večer (20.05 hod.) na prvním programu premiéru televizní adaptace Topolovy divadelní hry Kočka na kolejích, jejíž inscenací v listopadu 1965 zahájilo svou činnost Krejčovo Divadlo za branou.

s-4 Novou verzi režíroval PETR KOLIHA (1956), který zároveň působí jako šéf jedné z tvůrčích skupin ČT, orientované na původní dramatickou tvorbu. o

s-5 Proč jste se rozhodl upravit a režírovat text starý téměř třicet let?

s-6 Kočku na kolejích jsem více než před deseti lety chtěl dělat jako divadlo v pražském Rubínu.

s-7 Zde také začala moje spolupráce s Ondřejem Pavelkou a přes Rubín jsem se později dostal i k panu Topolovi.

s-8 Potom jsem jen dlouho snil a sbíral odvahu udělat Kočku jako film.

s-9 Teprve loni jsem ovšem pochopil, že to vlastně nejde, a rozhodl se pro zvláštní cestu televizního filmu, natočeného ve studiu s kontaktním zvukem.

s-10 Pokusil jsem se tak zároveň vyrovnat s kontrastem stylizace a realismu v Topolově textu.

s-11 Architekt Luděk Souček mi udělal úžasnou hyperrealistickou scénu s opravdovou trávou a loužemi, kde byli i mravenci a pavouci.

s-12 Tehdy jsem asi začal chápat i pojem virtuální reality.

s-13 Bylo to vlastně děsivé: člověk vstoupil ze sluncem zalité chodby do noční krajiny ve studiu. o

s-14 Televizní přepis se realizoval letos koncem března, ve vaší režii pak vznikla i divadelní verze uváděná v Činoherním studiu v Ústí nad Labem...

s-15 S Ondřejem Pavelkou a Sabinou Královou jsme se po televizním natáčení cítili jaksi nevybití a nabídka ústeckého uměleckého šéfa Jiřího Pokorného nám přišla vhod.

s-16 V divadle jsme ovšem nepracovali tak docela pietně: dekorace bezútěšné zastávky je současná a celková aktualizace je razantnější.

s-17 Kočku na kolejích bych si docela rád zkusil někdy udělat ještě do třetice, třeba právě v Rubínu... o

s-18 Nepřekážel vám při práci fakt, že hra svým duchem evokuje spíš šedesátá léta?

s-19 Čím vás vůbec tak oslovila?

s-20 Tenhle text mám ze všech Topolových her nejraději: pro jeho jednoduchost i hloubku, pro jeho lyrický pohled na tragédii života.

s-21 Teprve po revoluci jsem si uvědomil, jak jsou Topolovy hry právě svou lyrikou vlastně aktuální, politické a nadčasové.

s-22 Postavme Kočku před dnešního diváka zavaleného reklamou, americkými seriály, kurzovními lístky a celou tou naší báječnou civilizací a zatají se nám dech...

s-23 Některé otázky zůstávají věčné, stejně jako zůstávají věčné některé symboly.

s-24 Třeba takový symbol tenisek a džínové bundičky kupodivu přežil z šedesátých let dodnes.

s-25 A na takovýchto zdánlivě malicherných detailech jsme s herci budovali celou hru.


dependency treetext view