PML View
ln94210_92
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-4/ln94210_92.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94210_92.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94210_92.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94210_92.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94210_92.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-4/ln94210_92.treex.gz |
---|
s-1
Nový
zákon
pro
vysoké
školství
je
připraven
k
projednání
s-2
Ivan
Pilip,
Ministr
školství,
mládeže
a
tělovýchovy
s-3
S
návratem
akademické
obce
do
jejích
Almae
mater
nesporně
zesílí
diskuse
o
připravovaném
vysokoškolském
zákoně,
který
se
bude
brzy
projednávat.
s-4
V
komunistickém
režimu
byly
vysoké
školy
podřízeny
zájmům
státu
a
postrádaly
skutečnou
autonomii.
s-5
Je
proto
pochopitelné,
že
jedním
z
požadavků
listopadu
89,
ve
kterém
vysoké
školy
sehrály
velmi
důležitou
roli,
bylo
obnovení
akademických
svobod.
s-6
Návrat
k
nim
a
tím
i
k
autonomnímu
postavení
vysokých
škol
byl
již
na
začátku
roku
90
zakotven
v
novém
vysokoškolském
zákoně,
v
jednom
z
prvních
velkých
zákonů,
který
byl
tehdy
přijat.
s-7
Vliv
státu
na
vysoké
školy
byl
omezen
a
velká
část
jeho
pravomocí
přenesena
na
vedení
vysokých
škol.
s-8
Zkušenosti
posledních
čtyř
let
ukázaly
klady
i
nedostatky
všech
přijatých
změn
a
nyní
stojíme
před
úkolem
jasně
stanovit
míru
pravomocí
a
odpovědnosti
vysokých
škol,
jejich
základní
vnitřní
vazby
a
vztah
ke
státu
i
pravidla
jejich
hospodářského
života.
s-9
S
trochou
zjednodušení
lze
říci,
že
se
snažíme
dospět
do
stavu,
kdy
společnost
určuje
pouze
jakýsi
základní
rámec,
pravidla
hry,
a
univerzity
se
svobodně
pohybují
v
tomto
širokém
prostoru.
s-10
Hlavním
úkolem
státu
v
této
oblasti
zůstává
povinnost
garantovat
určitou
úroveň
vysokoškolského
vzdělávání
a
ekonomicky
podporovat
vysoké
školství.
s-11
Jednou
z
klíčových
otázek
je
nesporně
vztah
mezi
státem
a
univerzitami.
s-12
Prvním
momentem,
kdy
se
návrh
nové
definice
vztahů
projevuje,
je
akt
zřízení
vysokoškolské
instituce.
s-13
Než
budu
tedy
hovořit
o
vzniku
vysokoškolské
instituce,
rád
bych
se
zmínil,
že
navrhovaný
zákon
umožňuje
oproti
současnému
stavu
i
vznik
vzdělávací
instituce
uskutečňující
pouze
kratší
profesně
zaměřené
bakalářské
studijní
programy
na
bakalářské
úrovni
a
zavádí
pro
ně
název
vysokoškolský
institut.
s-14
Kromě
toho
dává
možnost
uskutečňovat
části
studijních
programů
i
mimo
stávající
vysoké
školy.
s-15
Například
v
oblasti
doktorských
programů
by
mohlo
jít
především
o
vědecké
a
výzkumné
instituce.
s-16
Vysoké
školy
a
vysokoškolské
instituty
nazývá
nový
vysokoškolský
zákon
vysokoškolskými
institucemi.
s-17
Pouze
ony
mají
mít
právo
udělovat
akademické
tituly.
s-18
Jiné
právnické
osoby
by
mohly
udělovat
akademické
tituly
pouze
v
dohodě
s
některou
vysokou
školou.
s-19
Cílem
této
navrhované
změny
je
diverzifikovat
možnost
studia,
umožnit
přístup
na
vysoké
školy,
ale
neřešit
přitom
tyto
požadavky
za
cenu
ústupu
z
úrovně
studia.
s-20
Jak
již
bylo
řečeno,
na
rozdíl
od
dosavadního
stavu
se
v
návrhu
nového
zákona
připouští,
aby
zřizovatelem
vysokoškolské
instituce
byl
nejen
stát,
ale
i
jiná
právnická
osoba.
s-21
Pak
se
v
procesu
zřizování
rozlišují
dva
kroky-
jednak
vlastní
založení
instituce,
jednak
její
uznání
státem.
s-22
Je
možno
tedy
hovořit
o
vysokoškolských
institucích
státem
zřízených
a
institucích
státem
uznaných.
s-23
Státní
zmocnění
by
uděloval
vysokým
školám
parlament
formou
zákona,
vysokoškolským
institutům
vláda.
s-24
Ve
státní
sféře
budou
tedy
vysoké
školy
zřizovány
nařízením
vlády,
zřizovateli
vysokoškolských
institutů
budou
moci
být
ústřední
orgány
státní
správy
nebo
vyšší
územní
samosprávné
celky.
s-25
Stát
má
za
úkol
zajistit
určitou
úroveň
vysokoškolského
vzdělávání.
s-26
Rozhodně
nechceme
jít
cestou
masového
zvyšování
počtu
vysokoškolsky
vzdělaných
lidí
za
cenu
devalvace
kvality.
s-27
Snažíme
se
tedy
vytvořit
co
nejpestřejší
nabídku
a
vyhnout
se
nebezpečí
jak
vzdělávání
jen
masového,
tak
vzdělávání
pouze
elitního.
s-28
Ke
kontrole
a
zajištění
kvality
vysokého
školství
byl
vytvořen
nezávislý
odborný
orgán
jmenovaný
vládou.
s-29
Dosud
jím
byla
Akreditační
komise,
která
se
nyní
podle
nového
zákona
přetváří
v
Akreditační
kolegium
s
posílenými
pravomocemi.
s-30
Souhlas
Akreditačního
kolegia,
složeného
z
významných
osobností
s
vysokou
odbornou
úrovní,
je
nutnou
podmínkou
pro
udělení
státního
zmocnění
vysokoškolským
institucím
i
jiným
právnickým
osobám
uskutečňujícím
studijní
programy.
s-31
Akreditaci
bude
podléhat
rovněž
oprávnění
vysokých
škol
nebo
fakult
konat
habilitace
docentů
a
jmenovací
řízení
profesorů.
s-32
Druhou
významnou
činností
Akreditační
komise
je
evaluace
fakult
a
studijních
oborů-
hodnocení
fakult
obdobného
zaměření.
s-33
Cílem
evaluace
je
zdokonalování
studijních
programů
a
zajištění
srovnatelné
kvality
vysokého
školství.
s-34
Nový
vysokoškolský
zákon
zasahuje
i
do
stávající
řídicí
struktury
vysokých
škol.
s-35
Posiluje
pozici
rektora,
přiznává
mu
některé
nové
pravomoci.
s-36
Podle
nového
zákona
jmenuje
děkana
fakulty
rektor,
a
nikoli
akademický
senát,
jak
tomu
bylo
dosud.
s-37
Akademickému
senátu
fakulty
zůstává
právo
volby
kandidáta
na
děkana.
s-38
V
mimořádných
případech
má
rektor
právo
děkana
fakulty
odvolat.
s-39
Zákon
nově
rozšiřuje
kompetence
rektora
i
v
otázce
zřizování,
slučování
a
rušení
fakult.
s-40
Je
tu
zřetelná
snaha
podpořit
význam
postavení
univerzity
jako
celku,
aniž
by
docházelo
k
omezování
potřebných
pravomocí
jednotlivých
fakult
a
dalších
samostatných
jednotek
školy.
s-41
Rektora
jmenuje
prezident
republiky
na
návrh
akademického
senátu
vysoké
školy.
s-42
Nově
se
také
navrhuje
postavení
vědeckých
rad
a
akademických
senátů.
s-43
U
akademických
senátů
se
mění
poměr
zastoupení
pedagogů
a
studentů,
podíl
studentů
se
snižuje
na
nejvýše
1/
3
počtu,
jak
to
odpovídá
zvyklostem
v
jiných
zemích
i
zkušenostem
z
fungování
senátu
v
posledních
letech
u
nás.
s-44
Určitě
snížení
stropu
pro
zastoupení
studentů
nic
nemění
na
významu
jejich
práce
v
senátech,
což
je
zaručeno
návrhem
na
povinné
zastoupení
alespoň
dvěma
zástupci.
s-45
Nově
se
upravují
i
pravomoci
a
povinnosti
ministra.
s-46
Pravomoc
ministerstva
k
rozdělování
finančních
prostředků
se
doplňuje
o
povinnost
ministra
stanovit
a
vyhlásit
kritéria
pro
jejich
rozdělování,
které
by
zejména
mělo
směřovat
k
posílení
vědy
na
vysokých
školách
a
k
jejímu
přirozenému
posilování
v
těchto
institucích.
s-47
Oblasti
financování
se
týká
i
řada
dalších
změn,
které
však
přesahují
možnosti
tohoto
článku.
s-48
Vysokoškolský
zákon
by
měl
být
projednáván
v
nejbližší
době
a
měl
by
vytvořit
další
prostor
školám
v
jejich
transformaci
a
rozvoji,
na
němž
ve
velké
míře
závisí
i
transformace
a
rozvoj
ekonomiky
a
dalších
oblastí
života
společnosti.
dependency tree
•
text view