PML View
ln94210_76
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-6/ln94210_76.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln94210_76.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln94210_76.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln94210_76.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-6/ln94210_76.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-6/ln94210_76.treex.gz |
---|
s-1
Křeč
s-2
Komentář
Jan
Gazdík
Šéfovi
Aera
Vodochody
Zdeňku
Chalupníkovi
se
před
třemi
lety
zdařil
husarský
kousek:
prodal
neprodejné
letouny
a
ještě
na
tom
vydělal.
s-3
V
době,
kdy
mu
před
fabrikou
stálo
několik
desítek
strojů
ruské
verze,
které
dřívější
generální
odběratel
neměl
čím
zaplatit
a
jiní
zájemci
o
koupi
atypických
letounů
či
jejich
přezbrojení
západní
elektronikou
se
nehlásili,
se
Chalupník
dohodl
s
izraelskou
zbrojovku
Elbit.
s-4
Ta
Aeru
pomohla
dodávkou
avioniky,
technickou
pomocí,
výhodným
úvěrem,
především
však
průnikem
na
thajský
trh.
s-5
Vůči
spekulacím,
že
Aero
sice
vyrábí
špičková
cvičná
letadla,
ale
vydělávají
na
nich
jiní,
Zdeněk
Chalupník
tasí
argument:
Neprodejná
sovětská
verze
L-
39
stála
9
milionů
korun
a
já
ji
Elbitu
prodal
za
jednačtyřicet!
s-6
Na
thajském
kontraktu
prý
Aero
vydělalo
víc
než
na
jakémkoliv
obchodu
v
minulosti-
ať
už
šlo
o
Alžír,
nebo
Rusko.
s-7
Ať
už
tedy
vznikla
dodávka
36
strojů
L-
39
s
elektronikou
Elbitu
do
Thajska
jakkoliv,
pomohla
Aeru,
které
se
po
ztrátě
východních
trhů
ocitlo
ve
vzduchoprázdnu,
z
nejhoršího.
s-8
Odborníci
ji
charakterizují
jako
krvavou
daň,
kterou
Aero
zaplatilo
v
zájmu
přežití.
s-9
Elbit,
který
je
znám
nekompromisní
obchodní
politikou,
jen
obratně
využil
situace:
uchytil
se
ve
fabrice,
která
je
největším
světovým
výrobcem
cvičných
proudových
letounů
a
ještě
na
tom
pohádkově
vydělal.
s-10
Přirozená
je
tedy
jeho
snaha
podílet
se
na
víceúčelovém
bitevním
letounu
L-
159.
s-11
O
ten
má
zájem
česká
armáda
i
postkomunistické
země,
jež
si
drahé
superstíhačky
nemohou
dovolit,
ale
i
některé
západoevropské
státy.
s-12
Český
bitevník
má
údajně
šance
i
v
Austrálii.
s-13
V
těchto
dnech
hovoří
o
Elbitu
v
souvislosti
s
údajným
pokusem
korumpovat
na
oficiální
recepci
náměstka
ministra
obrany
Miroslava
Kalouska
pracovnicí
společnosti
Eagle
Group,
která
v
ČR
zastupuje
zájmy
izraelské
zbrojovky.
s-14
Zřejmě
to
souvisí
se
ztrátou
kontaktů,
které
si
Eagle
Group
či
jiné
firmy
k
federálním
úředníkům
vyšlapaly.
s-15
Po
revoluci
totiž
státní
zakázky
až
na
výjimky
neprocházely
veřejnou
soutěží,
takže
o
kritériích
výběru
zahraničních
partnerů
se
můžeme
jen
dohadovat.
s-16
Podle
zdrojů
LN
to
byla
často
džungle,
kterou
citelně
zasáhlo
rozdělení
Československa
i
výměna
politické
garnitury.
s-17
Potvrdí-
li
se
pokus
o
úplatu
náměstka
Kalouska,
jenž
lpěním
na
soutěžích
zpřetrhal
zbytky
vazeb
generality
na
podnikatelské
kruhy,
svědčilo
by
to
o
křeči.
s-18
Zahraniční
zbrojovky
(výběr
mezi
North
American
Rockwell,
AlliedSignal
Aerospace
a
Elbitem
se
blíží
do
finiše)
si
až
moc
dobře
uvědomují,
že
letoun
L-
159
patří
k
mimořádným
projektům
v
ČR,
na
němž
mohou
i
ony
získat.
s-19
Vše
zatím
svědčí
o
tom,
že
si
ekonomické,
politické,
technické
i
právní
aspekty
svého
rozhodnutí
uvědomuje
i
vláda.
dependency tree
•
text view