PML View

ln94210_76

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-6/ln94210_76.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94210_76.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94210_76.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94210_76.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94210_76.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-6/ln94210_76.treex.gz

s-1 Křeč

s-2 Komentář Jan Gazdík Šéfovi Aera Vodochody Zdeňku Chalupníkovi se před třemi lety zdařil husarský kousek: prodal neprodejné letouny a ještě na tom vydělal.

s-3 V době, kdy mu před fabrikou stálo několik desítek strojů ruské verze, které dřívější generální odběratel neměl čím zaplatit a jiní zájemci o koupi atypických letounů či jejich přezbrojení západní elektronikou se nehlásili, se Chalupník dohodl s izraelskou zbrojovku Elbit.

s-4 Ta Aeru pomohla dodávkou avioniky, technickou pomocí, výhodným úvěrem, především však průnikem na thajský trh.

s-5 Vůči spekulacím, že Aero sice vyrábí špičková cvičná letadla, ale vydělávají na nich jiní, Zdeněk Chalupník tasí argument: Neprodejná sovětská verze L- 39 stála 9 milionů korun a ji Elbitu prodal za jednačtyřicet!

s-6 Na thajském kontraktu prý Aero vydělalo víc než na jakémkoliv obchodu v minulosti- šlo o Alžír, nebo Rusko.

s-7 tedy vznikla dodávka 36 strojů L- 39 s elektronikou Elbitu do Thajska jakkoliv, pomohla Aeru, které se po ztrátě východních trhů ocitlo ve vzduchoprázdnu, z nejhoršího.

s-8 Odborníci ji charakterizují jako krvavou daň, kterou Aero zaplatilo v zájmu přežití.

s-9 Elbit, který je znám nekompromisní obchodní politikou, jen obratně využil situace: uchytil se ve fabrice, která je největším světovým výrobcem cvičných proudových letounů a ještě na tom pohádkově vydělal.

s-10 Přirozená je tedy jeho snaha podílet se na víceúčelovém bitevním letounu L- 159.

s-11 O ten zájem česká armáda i postkomunistické země, jež si drahé superstíhačky nemohou dovolit, ale i některé západoevropské státy.

s-12 Český bitevník údajně šance i v Austrálii.

s-13 V těchto dnech hovoří o Elbitu v souvislosti s údajným pokusem korumpovat na oficiální recepci náměstka ministra obrany Miroslava Kalouska pracovnicí společnosti Eagle Group, která v ČR zastupuje zájmy izraelské zbrojovky.

s-14 Zřejmě to souvisí se ztrátou kontaktů, které si Eagle Group či jiné firmy k federálním úředníkům vyšlapaly.

s-15 Po revoluci totiž státní zakázky na výjimky neprocházely veřejnou soutěží, takže o kritériích výběru zahraničních partnerů se můžeme jen dohadovat.

s-16 Podle zdrojů LN to byla často džungle, kterou citelně zasáhlo rozdělení Československa i výměna politické garnitury.

s-17 Potvrdí- li se pokus o úplatu náměstka Kalouska, jenž lpěním na soutěžích zpřetrhal zbytky vazeb generality na podnikatelské kruhy, svědčilo by to o křeči.

s-18 Zahraniční zbrojovky (výběr mezi North American Rockwell, AlliedSignal Aerospace a Elbitem se blíží do finiše) si moc dobře uvědomují, že letoun L- 159 patří k mimořádným projektům v ČR, na němž mohou i ony získat.

s-19 Vše zatím svědčí o tom, že si ekonomické, politické, technické i právní aspekty svého rozhodnutí uvědomuje i vláda.


dependency treetext view