PML View

ln94209_46

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-6/ln94209_46.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94209_46.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94209_46.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94209_46.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-6/ln94209_46.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-6/ln94209_46.treex.gz

s-1 ODS na křižovatce

s-2 Bohumil Pečinka

s-3 Občanská demokratická strana zatím nežije normálním stranickým životem.

s-4 Toto suché konstatování nemluví ani tak proti straně samé, jako je spíš svědectvím o nehotovnosti českého stranicko politického systému jako takového.

s-5 Typickým příkladem je situace v nejsilnější české politické straně.

s-6 Pro západoevropské politické strany je charakteristická existence několika názorových proudů, které vesměs před sjezdy soupeří o většinu.

s-7 Na české politické scéně naopak převládá představa o stranách jako jednolitých názorových blocích a každá odchylka je považována za zradu.

s-8 V Občanské demokratické straně tento problém ještě subtilnější rozměr.

s-9 Vznik každé názorové platformy totiž musí začít otázkou: Jaký vztah zaujmout k osobě Václava Klause?

s-10 Není tajemstvím, že premiér není příznivcem institucionalizovaných frakcí v ODS.

s-11 Navíc každý menšinový proud by musel začít právě vymezením vůči osobě premiéra a jeho názorům, což je mnohdy i nad dobře míněné síly leckterého z poslanců.

s-12 Snad i proto jsou zatím pokusy o artikulaci odlišných názorů tak nevěrohodné.

s-13 Daleko závažnějším problémem ODS je nevyjasněný mechanismus tvorby a realizace politiky.

s-14 V zásadě existují tři mocenská centra, mezi nimiž vázne základní komunikace.

s-15 Především je to výkonná rada, složená ze zástupců okresů a ministrů ODS, dále poslanecký klub a nakonec politické grémium, složené z ministrů, které řeší aktuální problémy dne.

s-16 Integrativní osobností v rámci tohoto mocenského trojúhelníku měla původně být osoba výkonného místopředsedy.

s-17 Nicméně Petr Čermák chápe politiku spíše jako prostředek k realizaci svých chlapeckých snů, a tak je ho častěji vidět za volanty rychlých aut nebo na fotbalových stadionech.

s-18 Proto například otázka typu, kdo mít hlavní podíl na vypracovávání zákonů, je v ODS dosud nezodpovězena.

s-19 Z této kompetenční nevyjasněnosti těží především předseda Klaus, který - díky své schopnosti pružně reagovat a improvizovat- rozhodující vliv na znění přijímaných návrhů.

s-20 Odvrácenou stranou podobného stylu práce je nesystematičnost, takže často dochází- slovy Miroslava Macka- k adhocracii.

s-21 Jinak řečeno, problémy se řeší, když hoří, nebo jsou stranickým bagrem odsouvány na zítřek.

s-22 Hlavním tématem příštích měsíců však bude dlouhodobá strategie ODS, včetně podoby programu.

s-23 Na veřejnosti je tato otázka vnímána jako spor Klaus versus Zieleniec.

s-24 Nejde však o banální mocenské přetahování, ale o konflikt, v němž se zračí hlubší programové odlišnosti.

s-25 Počátky spadají do období před kopřivnickým kongresem, kdy ministr zahraničí navrhl zpřesnit cíle ODS.

s-26 Na IV. kongresu pak přišel s požadavkem na vypracování krátkodobého a dlouhodobého programu.

s-27 Ten první měl být jakýmsi harmonogramem konkrétních iniciativ ODS do roku 1996.

s-28 Dlouhodobá vize by zase měla orientovat stranu na období po transformaci, která je dnes jádrem programu ODS.

s-29 Premiér něco podobného zatím odmítl a jak mj. ukázala poslední Aréna, chce ještě nějaký čas na veřejnosti operovat s velkými tématy (transformace, inflace, vstup do EU).

s-30 Otázkou zůstává, jak ještě dlouho bude omílání globálních témat pro voliče přitažlivé.

s-31 Skrytý konflikt mezi oběma politiky pak přešel v otevřený po Zieleniecově odmítnutí ústavního zákona o vyrovnaném rozpočtu.

s-32 Snad právě proto se na posledním politickém grémiu dokonce mluvilo o demisi ministra Zieleniece.

s-33 Z premiérova iniciativního návrhu tentokrát ještě sešlo.

s-34 Zda se plíživá studená válka záhy stane horkou nebo tento spor bude východiskem pro odlišné názorové formování uvnitř strany, zůstává zatím nezodpovězeno.


dependency treetext view