PML View

ln94208_85

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/ln94208_85.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94208_85.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94208_85.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94208_85.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94208_85.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/ln94208_85.treex.gz

s-1 Podivný přístup české vlády k životnímu prostředí

s-2 Josef Vavroušek, Ekolog, bývalý ministr životního prostředí

s-3 Považuji za skandální, že vláda České republiky stále ještě nemá vyjasněn svůj vztah k životnímu prostředí.

s-4 Vláda nepřevzala československou ekologickou politiku z července 1990 ani podrobně propracovaný státní program péče o životní prostředí z května 1991 nebo Duhový program ČR z roku 1990.

s-5 A za 26 měsíců, které uplynuly od počátku jejího funkčního období (a za 20 měsíců po rozpadu Československa), nebyla schopna- a snad ani ochotna- vypracovat žádný vlastní přístup.

s-6 Předseda vlády dává při každé vhodné i nevhodné příležitosti najevo, že považuje ekology za kryptokomunisty, kteří jej obtěžují malichernostmi.

s-7 On sám přece nejlépe ze všech , jak snadno si neviditelná ruka trhu poradí se všemi ekologickými problémy.

s-8 To, že zkušenosti doslova všech průmyslových zemí svědčí o opaku, jej nijak nevzrušuje- podle jeho názoru je to tím, že Američané, Japonci, Němci nebo Angličané prostě nepochopili, jak správný kapitalismus vypadat, a je tedy nejvyšší čas, aby se přijeli do Prahy poučit.

s-9 Vláda jako celek nepovažuje špatnou kvalitu prostředí v ČR ani pokračující globální ekologickou krizi, na jejímž prohlubování se podílíme, za své problémy.

s-10 Někteří ministři, pravda, občas projeví obecný zájem, ale tím to také končí, většina se však ani nenamáhá něco předstírat.

s-11 Za dané situace je veškerá odpovědnost vlády za kvalitu prostředí ponechávána na bedrech váhavého ministra Františka Bendy a jeho úřadu.

s-12 Ministerstvo životního prostředí mnoho měsíců pracuje na návrhu nové ekologické politiky, což lze za dané situace jenom přivítat.

s-13 Je však smutné, že podruhé vláda jeho návrhy odmítla.

s-14 Svědčí to nejen o špatné úrovni meziresortního připomínkového řízení, ale především o tom, že mezi členy vlády neexistuje ani základní shoda o koncepci ekologické politiky státu.

s-15 Jsou zpochybňovány samotné principy trvale udržitelného rozvoje, předběžné opatrnosti a odpovědnosti za škody způsobené životnímu prostředí, odvozené od obdobných, relativně úspěšných politik západních zemí.

s-16 Na strukturu, rozsah a míru podrobnosti tohoto dokumentu jsou navíc kladeny různé, vzájemně zcela protichůdné požadavky.

s-17 Není proto divu, že materiál, předložený na jednání vlády 17. srpna 1994, je silně nevyvážený a jako celek nepříliš uspokojivý.

s-18 Vedle deklarování pozitivních principů stanoví dosti neambiciózní cíle (např. v období 2015- 2020 dosáhnout stavu životního prostředí běžného v zemích OECD) a navrhuje soubor nástrojů jejich realizace, bohužel často velmi nekonkrétních (typu případné úpravy stávajícího daňového systému).

s-19 Navzdory dlouhodobé neexistenci státní politiky v oblasti péče o životní prostředí je vláda nucena přijímat mnohá rozhodnutí, která svými důsledky kvalitu prostředí zásadně ovlivňují- týká se to například dostavby Temelína, odsíření uhelných elektráren, změn daňového systému nebo rozdělování dotací ze státního rozpočtu.

s-20 Protože tato rozhodnutí nemají oporu v žádné celkové koncepci, nemohou být jiná než nahodilá, a tedy- v nejlepším případě- suboptimální, nebo dokonce chybná.


dependency treetext view