PML View
ln94208_85
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-1/ln94208_85.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94208_85.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94208_85.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94208_85.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94208_85.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-1/ln94208_85.treex.gz |
---|
s-1
Podivný
přístup
české
vlády
k
životnímu
prostředí
s-2
Josef
Vavroušek,
Ekolog,
bývalý
ministr
životního
prostředí
s-3
Považuji
za
skandální,
že
vláda
České
republiky
stále
ještě
nemá
vyjasněn
svůj
vztah
k
životnímu
prostředí.
s-4
Vláda
nepřevzala
československou
ekologickou
politiku
z
července
1990
ani
podrobně
propracovaný
státní
program
péče
o
životní
prostředí
z
května
1991
nebo
Duhový
program
ČR
z
roku
1990.
s-5
A
za
26
měsíců,
které
uplynuly
od
počátku
jejího
funkčního
období
(a
za
20
měsíců
po
rozpadu
Československa),
nebyla
schopna-
a
snad
ani
ochotna-
vypracovat
žádný
vlastní
přístup.
s-6
Předseda
vlády
dává
při
každé
vhodné
i
nevhodné
příležitosti
najevo,
že
považuje
ekology
za
kryptokomunisty,
kteří
jej
obtěžují
malichernostmi.
s-7
On
sám
přece
nejlépe
ze
všech
ví,
jak
snadno
si
neviditelná
ruka
trhu
poradí
se
všemi
ekologickými
problémy.
s-8
To,
že
zkušenosti
doslova
všech
průmyslových
zemí
svědčí
o
opaku,
jej
nijak
nevzrušuje-
podle
jeho
názoru
je
to
tím,
že
Američané,
Japonci,
Němci
nebo
Angličané
prostě
nepochopili,
jak
má
správný
kapitalismus
vypadat,
a
je
tedy
nejvyšší
čas,
aby
se
přijeli
do
Prahy
poučit.
s-9
Vláda
jako
celek
nepovažuje
špatnou
kvalitu
prostředí
v
ČR
ani
pokračující
globální
ekologickou
krizi,
na
jejímž
prohlubování
se
podílíme,
za
své
problémy.
s-10
Někteří
ministři,
pravda,
občas
projeví
obecný
zájem,
ale
tím
to
také
končí,
většina
se
však
ani
nenamáhá
něco
předstírat.
s-11
Za
dané
situace
je
veškerá
odpovědnost
vlády
za
kvalitu
prostředí
ponechávána
na
bedrech
váhavého
ministra
Františka
Bendy
a
jeho
úřadu.
s-12
Ministerstvo
životního
prostředí
už
mnoho
měsíců
pracuje
na
návrhu
nové
ekologické
politiky,
což
lze
za
dané
situace
jenom
přivítat.
s-13
Je
však
smutné,
že
už
podruhé
vláda
jeho
návrhy
odmítla.
s-14
Svědčí
to
nejen
o
špatné
úrovni
meziresortního
připomínkového
řízení,
ale
především
o
tom,
že
mezi
členy
vlády
neexistuje
ani
základní
shoda
o
koncepci
ekologické
politiky
státu.
s-15
Jsou
zpochybňovány
samotné
principy
trvale
udržitelného
rozvoje,
předběžné
opatrnosti
a
odpovědnosti
za
škody
způsobené
životnímu
prostředí,
odvozené
od
obdobných,
relativně
úspěšných
politik
západních
zemí.
s-16
Na
strukturu,
rozsah
a
míru
podrobnosti
tohoto
dokumentu
jsou
navíc
kladeny
různé,
vzájemně
zcela
protichůdné
požadavky.
s-17
Není
proto
divu,
že
materiál,
předložený
na
jednání
vlády
17.
srpna
1994,
je
silně
nevyvážený
a
jako
celek
nepříliš
uspokojivý.
s-18
Vedle
deklarování
pozitivních
principů
stanoví
dosti
neambiciózní
cíle
(např.
v
období
2015-
2020
dosáhnout
stavu
životního
prostředí
běžného
v
zemích
OECD)
a
navrhuje
soubor
nástrojů
jejich
realizace,
bohužel
často
velmi
nekonkrétních
(typu
případné
úpravy
stávajícího
daňového
systému).
s-19
Navzdory
dlouhodobé
neexistenci
státní
politiky
v
oblasti
péče
o
životní
prostředí
je
vláda
nucena
přijímat
mnohá
rozhodnutí,
která
svými
důsledky
kvalitu
prostředí
zásadně
ovlivňují-
týká
se
to
například
dostavby
Temelína,
odsíření
uhelných
elektráren,
změn
daňového
systému
nebo
rozdělování
dotací
ze
státního
rozpočtu.
s-20
Protože
tato
rozhodnutí
nemají
oporu
v
žádné
celkové
koncepci,
nemohou
být
jiná
než
nahodilá,
a
tedy-
v
nejlepším
případě-
suboptimální,
nebo
dokonce
chybná.
dependency tree
•
text view