PML View

ln94208_83

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/ln94208_83.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94208_83.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94208_83.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94208_83.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94208_83.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/ln94208_83.treex.gz

s-1 Výchova k bádání je nedílnou součástí činění vyspělého národa

s-2 Petr Jakeš, Autor přednáší na Přírodovědecké fakultě UK

s-3 U politiků, ale i ve veřejnosti se objevují pochyby o účelnosti vlastního českého výzkumu.

s-4 Je to důsledek vědecké minulosti, existence institucí, které měly vědu toliko v názvu a rozlišovaly mezi vědou socialistickou a cizí.

s-5 Izolovaný výzkum však nemůže přinášet výsledky.

s-6 Svět je plný černých krabiček, ve kterých jsou ukryty moderní zázraky: počítače, záznamová média, navigační systémy, farmaceutické přípravky či biotechnologické postupy, genová manipulace.

s-7 Většina objevů pochází od základního výzkumu a domnívat se, že pěstovat toliko aplikovaný výzkum, tedy brát někde nápady a výrobky vzniklé na základě těchto nápadů prodávat, činí z těch, kdo do základního výzkumu investují, slušně řečeno, blbečky.

s-8 Věda, která je nedílnou součástí činění vyspělého národa, vyžaduje, tak jako kultura, péči společnosti.

s-9 V nejryzejší formě základní výzkum s kulturou společné to, že se na čas lze bez nich obejít.

s-10 Žel, zanechává to stopy na společnosti či národě.

s-11 K pěstování vědy je třeba nejen střecha nad hlavou, nějaké finance (a někdy jich je třeba dost), ale především vědecký dorost.

s-12 Jou to aspiranti, doktorandi a postdoktorandi.

s-13 Tedy lidé s ukončeným tradičním vysokoškolským vzděláním, kteří se rozhodli ještě v učení pokračovat.

s-14 Pětadvacátníci, třicátníci či pětatřicátníci.

s-15 Jsou neopotřebovaní, nezatížení tradicemi, funkcemi, vyšlapanými cestičkami.

s-16 Pracují- li v dobrých týmech, jsou to právě oni, kdo svými nápady i životní energií postrkují vědu vpřed.

s-17 To vědí všude na světě a dorostu si hledí, někde i hýčkají.

s-18 V přístupu k výchově vědeckých pracovníků existuje několik cest.

s-19 Ta jedna, americká, je školštější.

s-20 Doktorand je studentem, jak se sluší a patří.

s-21 Jsou mu předepsány přednášky, zkoušky a nakonec doktorská práce (PhD).

s-22 Cesta britská je svobodnější a dospělejší.

s-23 Není v formálních přednášek, cvičení či kurzů a spočívá ve vypracování doktorské práce.

s-24 V Americe mají tedy undergraduate schools k výchově vysokoškoláků s nižšími kvalifikačními stupni (bakaláři) a graduate schools k produkci specialistů- výchově vědeckých pracovníků.

s-25 V graduate schools se dělá špičková věda a vychovávají magistři (MSc) a doktorandi (PhD).

s-26 Odborníci pro aplikovaný výzkum se vychovávají základním výzkumem.

s-27 Náš systém výchovy byl postaven na středoevropských tradicích (profesor coby neotřesitelná autorita), byl sovětsky modifikován, včetně nesmyslných pojmenování vědeckých hodností, a předepisoval zkoušky odborné, ale i např. z marxistické filozofie.

s-28 Těžištěm byla kandidátská práce.

s-29 Domnívám se, že bychom měli opustit příliš benevolentní britský způsob výchovy badatelské špičky a pro potřebu našeho evropanství předepisovat na vysokých školách doktorandům pokročilé přednášky, kurzy, letní školy či cvičení a k tomu úzce specializovanou doktorskou práci jasně zaměřenou na publikaci v renomovaném časopise.

s-30 Měli bychom pěstovat ty nejběžnější badatelské návyky, ke kterým patří zdravá skepse, kritické myšlení, tvůrčí pozitivní postoje.

s-31 Vytvoření graduate schools ve spolupráci s Akademií by bylo tím nejefektivnějším činem.

s-32 Leč mám pochybnosti, zda budeme úspěšní, právě pro ten malý podkritický rozměr společnosti, pro malé množství dostatečně motivovaných a schopných lidí a, ke škodě věci, existenci pašalíků.

s-33 Budeme mít potíže nalézt výzkumné talenty, a zejména učitele, schopné poskytnout kvalitní výchovu malému kolektivu studentů.

s-34 I pedagogickou činnost na špičkové úrovni začínáme hodnotit tržně.

s-35 Podle počtu studentů přidělujeme prostředky školicím institucím.

s-36 Nejenže jsme v podkritickém množství, trpíme xenofobií, nemáme legislativu pro cizí studenty.

s-37 Mezera na úrovni životního standardu, která se objevuje mezi kvalifikovanou vědeckou špičkou a sférou podnikatelskou, právě teď, v počátcích transformace společnosti, přece jen zanechá stopy.

s-38 Je tedy namístě hýčkat dorost a nehřešit na to, že mladý badatel pracuje s nadšením pro vědu, bez ohledu na plat.

s-39 Jenže člověk, který začíná nalézat své poslání ve výzkumné práci, také zakládá rodinu, chce bydlet a důstojně žít.

s-40 Z tohoto pohledu naši doktorandi nejsou nikterak hýčkáni.


dependency treetext view