PML View

ln94208_61

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-5/ln94208_61.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-5/ln94208_61.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-5/ln94208_61.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-5/ln94208_61.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-5/ln94208_61.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-5/ln94208_61.treex.gz

s-1 Smrt Kavčím horám nehrozí

s-2 Ladislav Jakl

s-3 Smrt veřejněprávní televize by podle vyjádření Iva Mathé způsobilo omezení prostoru pro vysílání reklam v České televizi.

s-4 ČT spolyká za rok skoro tři miliardy.

s-5 Zhruba třetinu příjmů tvoří právě výnosy z reklam.

s-6 Zdá se přehnané mluvit o smrti v souvislosti s možným třetinovým poklesem příjmů v mamutí instituci, která se dodnes vypořádává s neefektivitou socialistického předchůdce.

s-7 Ale dobrá.

s-8 Věřme, že výši příjmů je třeba v zájmu diváka zachovat.

s-9 Důležitější než výše příjmu je totiž druh zdroje.

s-10 Pokud by ČT bez miliardy umřela, nechť jsou zvýšeny tzv. koncesní poplatky z padesáti na pětasedmdesát korun.

s-11 Veřejněprávní média jsou na principu poplatků přímo založena.

s-12 Komerční média, jako každé podnikání, jsou závislá na přízni zákazníků.

s-13 Čím vyšší sledovanost, tím vyšší cena za reklamu.

s-14 Existuje však názor, že na programové požadavky náročné menšiny by se nedostalo, a tak máme i vysílání, které na sledovanosti nezávisí.

s-15 Platí ho všichni uživatelé televizorů, sledují pouze jiné kanály nebo třeba video.

s-16 Náš zákonodárce v obavách, že si ČT nevystačí s penězi poplatníků, umožnil i podnikání a vysílání reklamy.

s-17 Tak se veřejněprávní televize místo nástrojem služby veřejnosti stala subjektem trhu.

s-18 Na škodu samotné ČT a jejímu zamýšlenému charakteru.

s-19 Obavy z ohrožení národní kultury komerčními televizemi měly totiž paradoxně za následek skutečnost, že u nás veřejněprávní televizi vlastně vůbec nemáme.

s-20 Podnikající ČT se dostala pod tlak inzerentů, takže více než na plnění potřeb veřejnosti, jak ukládá zákon, se stejně jako komerční televize orientuje hlavně na boj s konkurencí a honbu za co nejvyšší sledovaností.

s-21 Erotika za peníze koncesionářů je opravdu raritou.

s-22 Nezávislost na reklamě by přitom pro ČT mohla být jen výhodou.

s-23 Výhradně nekomerční zdroj financí by umožnil i takové projekty, o nichž tvůrci v privátním sektoru mohou jen snít.

s-24 Ještě závažnější je ale skutečnost, že do citlivé rovnováhy poptávky a nabídky na trhu inzerce přichází zásadní vnější prvek.

s-25 Je známo, jak dotace či dumping mohou zdeformovat přirozenou tvorbu cen, a tím i efektivní rozmísťování kapitálu.

s-26 Celkový trh inzerce u nás se odhaduje na sedm miliard.

s-27 Zhruba třetinu z toho připadá na televizní reklamu.

s-28 Částka, kterou dostává Česká televize z koncesionářských poplatků, je srovnatelná s celkovou kapacitou televizního reklamního trhu.

s-29 ČT si pak s cenou reklamy může dělat, co chce.

s-30 Tím zásadně brzdí rozvoj soukromého televizního vysílání, neboť nízkou cenou reklamy se tato oblast stává nerentabilní pro investory.

s-31 Proto je možné, že index CPT, tedy cena, kterou od inzerenta dostane televize za každou tisícovku diváků, je u nás ve srovnání s jinými zeměmi mnohem nižší, než odpovídá kupní síle našeho průměrného spotřebitele.

s-32 Česká televize- tím, že žije z koncesionářských poplatků, a může se tedy podbízet na inzertním trhu- deformuje ceny reklamy i ve všech ostatních médiích.

s-33 Dovedeno do konce: koncesionářské poplatky končí z důvodu poklesu inzertních cen v kapsách inzerujících firem.

s-34 Pravda, jsou i takové země, kde veřejněprávní televize reklamu vysílají.

s-35 Jenže.

s-36 V některých z nich si může koncesionář vybrat adresáta poplatku.

s-37 V některých zemích je část koncesionářského poplatku přerozdělována i privátním provozovatelům vysílání.

s-38 V některých zemích veřejněprávní televize nesmějí vysílat reklamu alespoň v nejsledovanějších časech.

s-39 Jsou to sice jen polovičatá opatření, ale i v západní Evropě je demonopolizace vysílání věcí novou a stále se vyvíjející.

s-40 Navíc ve všech těchto zemích tvoří výnosy z koncesionářských poplatků jen zlomek reklamního trhu.

s-41 BBC, nejklasičtější veřejněprávní televize světa, reklamy nevysílá.

s-42 V USA zákonem zřízené televize se zákonem zajištěnými finančními zdroji vůbec neznají.

s-43 Naše řešení, kdy ČT vybírá rozinky toho nejlepšího ze všech koncepcí, je opravdu svérázné.

s-44 Občas se objeví argument, že ČT je omezena již tím, že smí vysílat menší podíl reklamního vysílání než televize soukromá.

s-45 To je však argument dost pokrytecký.

s-46 Komerční televize povolené kvótum stejně nemůže využít, protože vyšší podíl reklam by odrazoval diváky.

s-47 Naopak nižší povolené procento ČT nijak nermoutí.

s-48 Stáhla reklamu z mnohem méně sledovaného druhého programu na první.

s-49 Rada pro vysílání upozornila ČT na protiprávnost takového postupu.

s-50 Vyšší podíl pro reklamu získala i nočním vysíláním teletextu, které započítává do celkového vysílacího času.

s-51 Většinu takto získaného reklamního času pak ČT napřela do nejsledovanějších a nejlépe placených časů, kde teď více reklamy než televize komerční.

s-52 Omezením reklamy by jen zesílil veřejněprávní charakter ČT a komerční televize by nebyly zatlačeny do poloh ultrakomerčních.

s-53 Smrti se takové řešení moc nepodobá.


dependency treetext view