PML View

ln94208_14

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-3/ln94208_14.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94208_14.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94208_14.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94208_14.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94208_14.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-3/ln94208_14.treex.gz

s-1 Palestince čekají problémy

s-2 Dosažení porozumění mezi Izraelem a Organizací pro osvobození Palestiny bylo doprovázeno zveřejněním úmyslů různých mezinárodních organizací a zemí napomáhat rozvoji hospodářství na územích, na nichž bude na západním břehu Jordánu a v Gaze vykonávána omezená palestinská samospráva.

s-3 Hovořilo se a hovoří o miliardách dolarů.

s-4 Jedna věc jsou však úmysly a sliby a druhá potom uvedení toku peněz do pohybu.

s-5 Existují již určité projekty na výstavbu infrastruktury a výrobní základny na územích obývaných Palestinci, ale jejich uvádění v život nebude zřejmě tak rychlé, jak si to představovali Palestinci i celý ostatní svět.

s-6 Zahraniční investoři váhají, a nelze se jim divit.

s-7 Příčin, proč se proud peněz do palestinské ekonomiky zatím neuvolnil, je několik.

s-8 V zahraničí zaprvé přežívají pochybnosti o tom, zda je OOP s to udržet na spravovaných územích klid a politickou stabilitu.

s-9 Dosavadní vývoj v Gaze a na západním břehu Jordánu bohužel nedává příliš za pravdu optimistům, kteří očekávají, že vztahy mezi Izraelem a Plastinci po podpisu dohod budou vcelku bezproblémové a že v rámci OOP si udrží hlavní slovo umírněné frakce.

s-10 Infrastruktura výroby a obchodu na území spravovaném OOP je navíc na tak nízkém stupni, že její modernizace a přizpůsobení dnešním požadavkům si vyžádá vskutku enormní výdaje.

s-11 Na územích pod palestinskou samosprávou je rovněž katastrofální nedostatek technických i komerčních manažerů všech stupňů.

s-12 Je sice pravda, že Palestinci žijící po roce 1948 mimo Plaestinu si již stačili vytvořit početnou inteligenci, ovšem její příslušníci vesměs zaujímají dobře placená místa v jiných arabských zemích nebo jinde ve světě a do palestinské vlasti jsou ochotni přijet se nanejvýše jen podívat.

s-13 Na území pod palestinskou samosprávou není zatím jasná otázka hospodářského a obchodního zákonodárství, což je skutečnost, která opatrné zahraniční investory také spíše odrazuje.

s-14 OOP připravuje obchodní zákoník, ale než bude hotov, platí zákony Jordánského hášimovského království, jež spravovalo západní břeh Jordánu před jeho záborem Izraelem v roce 1967.

s-15 Tyto zákony ovšem nejsou v zahraničí hodnoceny jako příliš stimulativní pro zahraniční podnikatele, neboť jim dovoluje maximálně 49% podíl v místních firmách a neumožňuje nákup pozemků.

s-16 Dosud také není známo, jakému typu ekonomiky bude na plestinském území dána přednost.

s-17 OOP a palestinští ekonomové sice hlásají úmysl praktikovat smíšenou ekonomiku, ale v palestinských kruzích je stále více hlasů, které navrhují, aby stát preferoval některá odvětví, např. turistiku, a v zájmu toho je také centrálně plánoval a řídil.

s-18 Důsledkem málo rozvinuté výrobní základny a infrastruktury je i nedostatek potřebných hospodářských, finančních a technických informací.

s-19 V neposlední řadě se zahraniční ivnestoři obávají toho, že velká část jimi poskytnutých přostředků by se mohla nenávratně ztratit v kolotoči nehospodárnosti, defraudací a korupce.

s-20 (pp)


dependency treetext view