PML View

ln94207_99

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-8/ln94207_99.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln94207_99.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln94207_99.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln94207_99.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln94207_99.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-8/ln94207_99.treex.gz

s-1 Slovesný klíč ke klenbě vlastního

s-2 Anna Kareninová

s-3 Autorka (nar. 1954) je romanistka a publicistka, šéfredaktorka revue Světová literatura

s-4 V době, kdy se mezi našimi spisovateli těší oblibě sebestředné, autobiografické téma, dostává se k nám v českém překladu jedna z úhelných knih tohoto žánru: VĚK DOSPĚLOSTI (TORST) francouzského básníka a etnologa MICHELA LEIRISE (1901-1990).

s-5 Frankofonní literatura, která v současné Evropě představuje cosi jako mocnost slovesného sebezkoumání, v reflexi vlastního dlouhou tradici: od Michela de Montaigne po Marcela Prousta...

s-6 Přesto se od této tradice Leirisovy osobní vize liší: můžeme říci, že otevřely nové pojetí autobiografické literatury.

s-7 Zatímco Montaigne ve svých Esejích stejně jako Proust v Hledání ztraceného času a svým způsobem i Sartre v Nevolnosti skrze sebe hledí na obecnější otázky lidského bytí, Leirisův Věk dospělosti zahájil éru preparování autobiografické látky s cílem možná trochu egoistickým.

s-8 Poznat pro sebe sama smysl vlastního , vydat o něm podrobné a nemilosrdné svědectví a dokonalým literárním gestem utkvět trvaleji ve vlastní pomíjivé existenci.

s-9 Paradoxní možná je, že ti, kteří nemířili tak úzkostně k sobě a jen k sobě, zůstávají skrze své dílo mnohem pregnantnějšími individualitami s důraznějším dosahem.

s-10 Leiris byl ovšem v tomto směru výjimečný průkopník-novátor.

s-11 Svůj bravurní introspektivní styl nepochybně čerpal ze zkušeností s významnými tvůrčími avantgardami první poloviny dvacátého století.

s-12 Patřil k mladší generaci surrealistů;

s-13 po roztržce s jejich tvrdou disciplínou se přiblížil k existenciálnímu intelektuálnímu proudu.

s-14 Spolu s výbušným Georgesem Bataillem a racionálním Rogerem Caillosem založil v roce 1937 slavné Sociologické kolegium (Coll de Sociologie), které se zabývalo moderní dobou především z hlediska posvátna v našem světě.

s-15 K zájmu o sakrální dimenzi života ostatně přivedl Bataille i Leirise společný zájem o etnologii.

s-16 Leirisovy etnologické práce jsou ovšem odborníky hodnoceny spíš jako práce literární: z výpravy do Afriky například přivezl deník, který byl označen za nevědecky subjektivní - ani tady nezapřel své osobní ladění.

s-17 Jak ovšem říká Václav Jamek v doslovu, bezprostřední průpravou k literární zpovědní lince se Leirisovi stala zkušenost psychoanalytické léčby.

s-18 Právě Věk dospělosti, vydaný v Paříži roku 1939, je první knihou z této řady.

s-19 V dokonale úsporné, goticky chrámové stavbě pokládá základní kameny autobiografického materiálu.

s-20 Klenbou knihy, ze které autor shlíží na své , je milostné, erotické napětí, o to drásavější, že je více podkladem ostýchavého vnitřního pnutí než radostným požitkem.

s-21 Oblouky, na nichž klenba spočívá, tvoří postavy Lukrécie (ženy-oběti), Judity (milostné vražedkyně) a Holoferna (muže krutého a zároveň bezmocné oběti lstivé milostnice).

s-22 V celém rozvrstvení knihy i v kompozici jednotlivých scén, v punktuaci kapitol a ve stále naléhavějších refrénech základních motivů se nezapře Leirisův smysl pro velké divadelní umění: jeho láska k opeře a smysl pro práci s mýty jsou logickým zdrojem celého pojetí.

s-23 Po úvodním Věku dospělosti rozvedl Leiris autobiografickou látku ve svém stěžejním díle, několikasvazkové zpovědi nazvané Pravidlo hry.

s-24 V mistrně cizeluje nejen sám námět (zkoumání sebe sama), ale i nástroj zkoumání (tedy jazyk).

s-25 Prací na sobě samém a v neoddělitelném sepětí ducha a jazyka směřuje k jakémusi archetypálnímu vzorci vlastního individuálního jsoucna: ke ...klíči všeho, který by byl zároveň poetikou i způsobem života.

s-26 Nemusíme mít sebestředné knihy v oblibě.

s-27 Před Leirisovou egocentrickou snahou dobrat se sebe sama můžeme dávat přednost autobiografiím typu jak to bylo a co si o tom myslím, na které jsme v české literatuře častěji zvyklí.

s-28 Přesto bychom měli tuto knihu vzít do ruky a těšit se z - také díky skvělému překladu Kateřiny Vinšové - jako z dokonale vybroušeného literárního skvostu.

s-29 Vydání této prózy je totiž jednou z hlavních událostí letošního literárního léta: poprvé je do českého kontextu uveden autor, který dlouho představuje v evropské literatuře pojem.

s-30 Michel Leiris: Věk dospělosti.

s-31 Vydal TORST, Praha 1994, za podpory francouzského ministerstva zahraničí a francouzského velvyslanectví v Praze.

s-32 Přeložila Kateřina Vinšová, doslov Václav Jamek.

s-33 189 stran, náklad 2000 výtisků, cena 87 korun.


dependency treetext view