PML View

ln94207_92

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/ln94207_92.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94207_92.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94207_92.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94207_92.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94207_92.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/ln94207_92.treex.gz

s-1 Každý člověk právo být různý

s-2 Rozdělme Izrael a Palestinu, aby spolu mohly nesouhlasit, říká Amos Oz

s-3 Petr Matoušek, Daniel Kumermann o

s-4 Předloni ve Frankfurtu zaznělo vaše krédo: Nevěřím v možnost dokonalého míru, ale v nedokonalý kompromis, v kompromis v rámci možností.

s-5 Kde jsou podle vás politické a lidské hranice kompromisu?

s-6 Dokonalý mír a kompromis se k sobě mají jako univerzální láska a univerzální soužití.

s-7 Univerzální láska je koncept velice sentimentální - a lásky navíc na světě nikdy nebude tolik, aby se dostalo na všechny.

s-8 Soužití a kompromis jsou však věci, které lidé potřebují po většinu svého času, jakkoli to zní prozaicky.

s-9 Nemusíte milovat svého nepřítele, abyste ho přestal zabíjet.

s-10 Sféra kompromisu je v prostoru mezi láskou a zabíjením - a to je veliký prostor.

s-11 V Izraeli rozlišujeme mezi pacifisty a peaceniky.

s-12 Pacifista je člověk, který by raději zemřel, než by bojoval;

s-13 peacenik je ten, kdo by bojoval pouze tehdy, pokud by byl ohrožen přímo život jeho nebo jeho bližního.

s-14 Nedělal bych žádné kompromisy ve chvíli, kdybych viděl, že kdosi napadl ženu na ulici, kdyby se někdo pokoušel nebo vás změnit v otroky - a také bych nešel na kompromis, kdyby se někdo pokoušel zabít.

s-15 Ve všem ostatním, v otázkách vlastnictví, území, národních zájmů, jsem ochoten kompromisní řešení hledat.

s-16 o Spojení národní zájmy...

s-17 Národ je slovo, jež bylo v lidské historii snad nejvíc zneužíváno...

s-18 Poznal jsem, že koncept národního státu je jedním z nejnebezpečnějších konceptů v dějinách.

s-19 To, že existují různé národy a národnosti, je danost, tak proč by se měl každý dostat do oddělené klece?

s-20 Jsem proti národním státům, nikoli proti národům a národnostem.

s-21 V naší zemi nyní probíhá diskuse o tzv. zákonu o návratu.

s-22 Zastávám názor, že by Izrael měl mít tento zákon, a to do doby, dokud budou na světě Židé, kteří mají problémy či nemají kam jít.

s-23 o Šimon Peres kdysi prohlásil, že by vás rád viděl na postu premiéra Izraele, ale vy jste podobné návrhy nevyslyšel.

s-24 Volíte raději politiku pera, abyste si zachoval svou autorskou integritu?

s-25 Nejsem fyzicky schopen pronést cokoli bez komentáře.

s-26 Jak se tedy mohu stát politikem?

s-27 Dovolte mi srovnání: kdyby mi navrhli prezidentství ve vaší zemi, přemýšlel bych o tom.

s-28 Kdyby ale totéž navrhli Václavu Havlovi u nás, utíkal by jako o život.

s-29 Takže rozdíl tu je: pokud všichni spisovatelé vstoupí do aktivní politiky, potom politikové začnou psát romány.

s-30 A to bude konec civilizace v podobě, jak ji známe.

s-31 o Jak byste definoval slovo národ?

s-32 Jazyk.

s-33 o Jak byste definoval Židy?

s-34 Jsou to lidé, kteří se odlišují akcentem, gramatikou a slovníkem, ale hovoří týmž jazykem.

s-35 o Z historie jsou známy ty kladné charakteristiky vašeho národa, které umožnily jeho zmrtvýchvstání.

s-36 O jakých vlastnostech současných Izraelců si naopak myslíte, že by je nemuseli mít?

s-37 Neměli bychom mít konflikty s Araby.

s-38 Této nemoci by podlehly i ty nejzdravější národy, a k těm my zdaleka nepatříme.

s-39 Winston Churchill kdysi prohlásil o letecké bitvě o Británii, že to byl nejlepší čas Britů.

s-40 Pro nás válka není tím nejlepším časem, protože dělá z tak silných neurotiků lidi ještě neurotičtější.

s-41 Potřebujeme mír.

s-42 K tomu, abychom spolu mohli navzájem nesouhlasit.

s-43 Válka nás sjednocuje, což pro nás není přirozené.

s-44 Potřebujeme být rozděleni.

s-45 o Na čí straně je třeba hledat vinu za konflikt mezi Izraelem a Palestinou?

s-46 Na tento konflikt nelze nazírat jako na západní filmy s dobrými a špatnými typy.

s-47 Je to tragédie, srážka mezi dvěma spravedlivými.

s-48 Palestinci mají velmi silný argument v tom, že nemají kam jít;

s-49 Izraelci mohou vyrukovat se stejným argumentem.

s-50 To, co je třeba provést, bych nazval groteskním rozvodem.

s-51 Znamená to, že by obě rozvedené strany zůstaly ve stejném bytě.

s-52 Třebaže je to byt malý, musejí se dohodnout, kdo dostane kterou ložnici, jak se budou střídat v koupelně a v kuchyni.

s-53 Pak spolu mohou pít kávu.

s-54 Rozhodně to bude bolestný rozvod, ovšem nikdo nesmí ztratit domov, naopak: musejí být vytvořeny dva.

s-55 Dva suverénní státy.

s-56 o Za román Černá skříňka jste obdržel prestižní francouzskou cenu Femina Étranger.

s-57 Bylo to za kvalitní potrét hrdinky Ilany, jak by se dalo usuzovat ze ženského statutu tohoto ocenění?

s-58 Mohu vás uklidnit v tom, že Černá skříňka není metaforou o změněné pozici izraelské ženy, i v tom, že ne každá izraelská žena musí být tak temperamentní.

s-59 Není to dokonce nutně ani kniha o Izraeli.

s-60 Je to možná univerzální tragedia dell'arte o nepřátelích, kteří jsou posedlí touhou být spolu, a dokonce být tím druhým.

s-61 Je to text o mystickém převtělování:

s-62 Ilana chce být každému muži v knize matkou, sestrou, dcerou, manželkou i milenkou.

s-63 Podobně je tomu s oběma muži, kteří nadto závidí jeden druhému jeho .

s-64 Berme ji jako polyfonii lidských vztahů, jako výraz toho, že každý člověk právo být různý.

s-65 o Za klíčovou postavu románu považují interpreti Ilanina syna Boaze jako reprezentanta nové, nezatížené izraelské generace.

s-66 Skýtá tato generace záruky do budoucna?

s-67 Nejsem sociolog a nemám ani příliš důvěru k sociologii, takže se k mladé izraelské generaci nemohu vyjadřovat.

s-68 Černá skříňka je zároveň výpovědí o fanatismu a o fanatických hrdinech.

s-69 Každý je v jistém směru fanatik, nejen ten zjevný podezřelý, všichni.

s-70 Mladý chlapec Boaz je natolik posedlý svobodou, že si v závěru děje zřídí vlastní komunitu hippies, v níž je vládcem a dívky otrokyněmi.

s-71 Nikomu nestraním, i ten mladík je do jisté míry fanatikem.

s-72 o Ani v otázkách svobody nemá člověk právo být fanatický?

s-73 Fanatismus je v každém z nás a je to choroba, dokonce i když bojuje za dobré věci.

s-74 Poznal jsem vegetariány, kteří by vás sežrali zaživa, pokud budete jíst maso.

s-75 Existují pacifisté, kteří vás klidně zabijí za to, že máte jinou strategii míru.

s-76 Fanatismus nekonečné formy a ačkoli je to choroba, je to podmínka lidského pobývání.

s-77 o Další podmínku jste vetkal do svého nového románu Třetí podmínka...

s-78 Je to kniha o dobrém člověku, jenž není schopen vykonat nic dobrého.

s-79 Našel řešení, jímž se spasit celý svět, ale když ztratí třeba jen knoflík od košile, zbuntuje celou armádu žen, aby ten knoflík přišily.

s-80 Tento stárnoucí vrátný na gynekologické klinice cítí potřebu kát se za hříchy, jež podle jeho názoru provedli muži na ženách.

s-81 V tomto ohledu je velice židovský - Židé jsou světovými šampiony v pokání, aniž by si předtím užívali v hříchu.

s-82 Můj protagonista by se večer cítil velmi provinile, pokud by se celý den necítil vinen.

s-83 o Váš český nakladatel mimo jiné právě na příkladu Černé skříňky, jíž se u nás zatím prodala necelá tisícovka, poukázal na klesající zájem o kvalitní světovou beletrii.

s-84 Je v čtyřmilionovém Izraeli situace příznivější?

s-85 Izraelci jsou ještě stále nadšenými čtenáři, překlady nevyjímaje.

s-86 Řekl bych, že česká literatura, v Izraeli představovaná celkem osmdesát devadesát let, u nás lepší pozici než izraelská zde.

s-87 Je to způsobeno zahřívacím kolem, postupným seznamováním.

s-88 Pokud lze mou Černou skříňku chápat jako předehru k našemu dalšímu vzájemnému literárnímu poznávání, pak kráčíme správným směrem.


dependency treetext view