PML View
ln94207_92
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-1/ln94207_92.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94207_92.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94207_92.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94207_92.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94207_92.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-1/ln94207_92.treex.gz |
---|
s-1
Každý
člověk
má
právo
být
různý
s-2
Rozdělme
Izrael
a
Palestinu,
aby
spolu
mohly
nesouhlasit,
říká
Amos
Oz
s-3
Petr
Matoušek,
Daniel
Kumermann
o
s-4
Předloni
ve
Frankfurtu
zaznělo
vaše
krédo:
Nevěřím
v
možnost
dokonalého
míru,
ale
v
nedokonalý
kompromis,
v
kompromis
v
rámci
možností.
s-5
Kde
jsou
podle
vás
politické
a
lidské
hranice
kompromisu?
s-6
Dokonalý
mír
a
kompromis
se
k
sobě
mají
jako
univerzální
láska
a
univerzální
soužití.
s-7
Univerzální
láska
je
koncept
velice
sentimentální
-
a
lásky
navíc
na
světě
nikdy
nebude
tolik,
aby
se
dostalo
na
všechny.
s-8
Soužití
a
kompromis
jsou
však
věci,
které
lidé
potřebují
po
většinu
svého
času,
jakkoli
to
zní
prozaicky.
s-9
Nemusíte
milovat
svého
nepřítele,
abyste
ho
přestal
zabíjet.
s-10
Sféra
kompromisu
je
v
prostoru
mezi
láskou
a
zabíjením
-
a
to
je
veliký
prostor.
s-11
V
Izraeli
rozlišujeme
mezi
pacifisty
a
peaceniky.
s-12
Pacifista
je
člověk,
který
by
raději
zemřel,
než
by
bojoval;
s-13
peacenik
je
ten,
kdo
by
bojoval
pouze
tehdy,
pokud
by
byl
ohrožen
přímo
život
jeho
nebo
jeho
bližního.
s-14
Nedělal
bych
žádné
kompromisy
ve
chvíli,
kdybych
viděl,
že
kdosi
napadl
ženu
na
ulici,
kdyby
se
někdo
pokoušel
mě
nebo
vás
změnit
v
otroky
-
a
také
bych
nešel
na
kompromis,
kdyby
se
mě
někdo
pokoušel
zabít.
s-15
Ve
všem
ostatním,
v
otázkách
vlastnictví,
území,
národních
zájmů,
jsem
ochoten
kompromisní
řešení
hledat.
s-16
o
Spojení
národní
zájmy...
s-17
Národ
je
slovo,
jež
bylo
v
lidské
historii
snad
nejvíc
zneužíváno...
s-18
Poznal
jsem,
že
koncept
národního
státu
je
jedním
z
nejnebezpečnějších
konceptů
v
dějinách.
s-19
To,
že
existují
různé
národy
a
národnosti,
je
danost,
tak
proč
by
se
měl
každý
dostat
do
oddělené
klece?
s-20
Jsem
proti
národním
státům,
nikoli
proti
národům
a
národnostem.
s-21
V
naší
zemi
nyní
probíhá
diskuse
o
tzv.
zákonu
o
návratu.
s-22
Zastávám
názor,
že
by
Izrael
měl
mít
tento
zákon,
a
to
do
té
doby,
dokud
budou
na
světě
Židé,
kteří
mají
problémy
či
nemají
kam
jít.
s-23
o
Šimon
Peres
kdysi
prohlásil,
že
by
vás
rád
viděl
na
postu
premiéra
Izraele,
ale
vy
jste
podobné
návrhy
nevyslyšel.
s-24
Volíte
raději
politiku
pera,
abyste
si
zachoval
svou
autorskou
integritu?
s-25
Nejsem
fyzicky
schopen
pronést
cokoli
bez
komentáře.
s-26
Jak
se
tedy
mohu
stát
politikem?
s-27
Dovolte
mi
srovnání:
kdyby
mi
navrhli
prezidentství
ve
vaší
zemi,
přemýšlel
bych
o
tom.
s-28
Kdyby
ale
totéž
navrhli
Václavu
Havlovi
u
nás,
utíkal
by
jako
o
život.
s-29
Takže
rozdíl
tu
je:
pokud
všichni
spisovatelé
vstoupí
do
aktivní
politiky,
potom
politikové
začnou
psát
romány.
s-30
A
to
bude
konec
civilizace
v
té
podobě,
jak
ji
známe.
s-31
o
Jak
byste
definoval
slovo
národ?
s-32
Jazyk.
s-33
o
Jak
byste
definoval
Židy?
s-34
Jsou
to
lidé,
kteří
se
odlišují
akcentem,
gramatikou
a
slovníkem,
ale
hovoří
týmž
jazykem.
s-35
o
Z
historie
jsou
známy
ty
kladné
charakteristiky
vašeho
národa,
které
umožnily
jeho
zmrtvýchvstání.
s-36
O
jakých
vlastnostech
současných
Izraelců
si
naopak
myslíte,
že
by
je
nemuseli
mít?
s-37
Neměli
bychom
mít
konflikty
s
Araby.
s-38
Této
nemoci
by
podlehly
i
ty
nejzdravější
národy,
a
k
těm
my
zdaleka
nepatříme.
s-39
Winston
Churchill
kdysi
prohlásil
o
letecké
bitvě
o
Británii,
že
to
byl
nejlepší
čas
Britů.
s-40
Pro
nás
válka
není
tím
nejlepším
časem,
protože
dělá
z
už
tak
silných
neurotiků
lidi
ještě
neurotičtější.
s-41
Potřebujeme
mír.
s-42
K
tomu,
abychom
spolu
mohli
navzájem
nesouhlasit.
s-43
Válka
nás
sjednocuje,
což
pro
nás
není
přirozené.
s-44
Potřebujeme
být
rozděleni.
s-45
o
Na
čí
straně
je
třeba
hledat
vinu
za
konflikt
mezi
Izraelem
a
Palestinou?
s-46
Na
tento
konflikt
nelze
nazírat
jako
na
západní
filmy
s
dobrými
a
špatnými
typy.
s-47
Je
to
tragédie,
srážka
mezi
dvěma
spravedlivými.
s-48
Palestinci
mají
velmi
silný
argument
v
tom,
že
nemají
kam
jít;
s-49
Izraelci
mohou
vyrukovat
se
stejným
argumentem.
s-50
To,
co
je
třeba
provést,
bych
nazval
groteskním
rozvodem.
s-51
Znamená
to,
že
by
obě
rozvedené
strany
zůstaly
ve
stejném
bytě.
s-52
Třebaže
je
to
byt
malý,
musejí
se
dohodnout,
kdo
dostane
kterou
ložnici,
jak
se
budou
střídat
v
koupelně
a
v
kuchyni.
s-53
Pak
spolu
mohou
pít
kávu.
s-54
Rozhodně
to
bude
bolestný
rozvod,
ovšem
nikdo
nesmí
ztratit
domov,
naopak:
musejí
být
vytvořeny
dva.
s-55
Dva
suverénní
státy.
s-56
o
Za
román
Černá
skříňka
jste
obdržel
prestižní
francouzskou
cenu
Femina
Étranger.
s-57
Bylo
to
za
kvalitní
potrét
hrdinky
Ilany,
jak
by
se
dalo
usuzovat
ze
ženského
statutu
tohoto
ocenění?
s-58
Mohu
vás
uklidnit
v
tom,
že
Černá
skříňka
není
metaforou
o
změněné
pozici
izraelské
ženy,
i
v
tom,
že
ne
každá
izraelská
žena
musí
být
tak
temperamentní.
s-59
Není
to
dokonce
nutně
ani
kniha
o
Izraeli.
s-60
Je
to
možná
univerzální
tragedia
dell'arte
o
nepřátelích,
kteří
jsou
posedlí
touhou
být
spolu,
a
dokonce
být
tím
druhým.
s-61
Je
to
text
o
mystickém
převtělování:
s-62
Ilana
chce
být
každému
muži
v
knize
matkou,
sestrou,
dcerou,
manželkou
i
milenkou.
s-63
Podobně
je
tomu
s
oběma
muži,
kteří
nadto
závidí
jeden
druhému
jeho
já.
s-64
Berme
ji
jako
polyfonii
lidských
vztahů,
jako
výraz
toho,
že
každý
člověk
má
právo
být
různý.
s-65
o
Za
klíčovou
postavu
románu
považují
interpreti
Ilanina
syna
Boaze
jako
reprezentanta
nové,
nezatížené
izraelské
generace.
s-66
Skýtá
tato
generace
záruky
do
budoucna?
s-67
Nejsem
sociolog
a
nemám
ani
příliš
důvěru
k
sociologii,
takže
se
k
mladé
izraelské
generaci
nemohu
vyjadřovat.
s-68
Černá
skříňka
je
zároveň
výpovědí
o
fanatismu
a
o
fanatických
hrdinech.
s-69
Každý
je
v
jistém
směru
fanatik,
nejen
ten
zjevný
podezřelý,
všichni.
s-70
Mladý
chlapec
Boaz
je
natolik
posedlý
svobodou,
že
si
v
závěru
děje
zřídí
vlastní
komunitu
hippies,
v
níž
je
vládcem
a
dívky
otrokyněmi.
s-71
Nikomu
nestraním,
i
ten
mladík
je
do
jisté
míry
fanatikem.
s-72
o
Ani
v
otázkách
svobody
nemá
člověk
právo
být
fanatický?
s-73
Fanatismus
je
v
každém
z
nás
a
je
to
choroba,
dokonce
i
když
bojuje
za
dobré
věci.
s-74
Poznal
jsem
vegetariány,
kteří
by
vás
sežrali
zaživa,
pokud
budete
jíst
maso.
s-75
Existují
pacifisté,
kteří
vás
klidně
zabijí
za
to,
že
máte
jinou
strategii
míru.
s-76
Fanatismus
má
nekonečné
formy
a
ačkoli
je
to
choroba,
je
to
podmínka
lidského
pobývání.
s-77
o
Další
podmínku
jste
vetkal
do
svého
nového
románu
Třetí
podmínka...
s-78
Je
to
kniha
o
dobrém
člověku,
jenž
není
schopen
vykonat
nic
dobrého.
s-79
Našel
řešení,
jímž
se
dá
spasit
celý
svět,
ale
když
ztratí
třeba
jen
knoflík
od
košile,
zbuntuje
celou
armádu
žen,
aby
ten
knoflík
přišily.
s-80
Tento
stárnoucí
vrátný
na
gynekologické
klinice
cítí
potřebu
kát
se
za
hříchy,
jež
podle
jeho
názoru
provedli
muži
na
ženách.
s-81
V
tomto
ohledu
je
velice
židovský
-
Židé
jsou
světovými
šampiony
v
pokání,
aniž
by
si
předtím
užívali
v
hříchu.
s-82
Můj
protagonista
by
se
večer
cítil
velmi
provinile,
pokud
by
se
celý
den
necítil
vinen.
s-83
o
Váš
český
nakladatel
mimo
jiné
právě
na
příkladu
Černé
skříňky,
jíž
se
u
nás
zatím
prodala
necelá
tisícovka,
poukázal
na
klesající
zájem
o
kvalitní
světovou
beletrii.
s-84
Je
v
čtyřmilionovém
Izraeli
situace
příznivější?
s-85
Izraelci
jsou
ještě
stále
nadšenými
čtenáři,
překlady
nevyjímaje.
s-86
Řekl
bych,
že
česká
literatura,
v
Izraeli
představovaná
celkem
už
osmdesát
devadesát
let,
má
u
nás
lepší
pozici
než
izraelská
zde.
s-87
Je
to
způsobeno
zahřívacím
kolem,
postupným
seznamováním.
s-88
Pokud
lze
mou
Černou
skříňku
chápat
jako
předehru
k
našemu
dalšímu
vzájemnému
literárnímu
poznávání,
pak
kráčíme
správným
směrem.
dependency tree
•
text view