PML View

ln94207_74

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/ln94207_74.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94207_74.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94207_74.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94207_74.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94207_74.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/ln94207_74.treex.gz

s-1 Kauza velmi nadaných dětí

s-2 Průměrnost nezná nic lepšího než sebe

s-3 Tomáš Houška

s-4 Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí.

s-5 Jsou však také případy, kdy se hůra předala.

s-6 V jednom z prvních dopisů spřátelené emigrantské rodiny kdysi hrdě stálo, že obě děti byly zařazeny do škol pro velmi nadané.

s-7 A dostaly zvláštní stipendium.

s-8 Dopis přišel z Kanady na počátku září 1974.

s-9 Jak to vypadá v České republice začátkem září 1994?

s-10 * * * Psychologové definují inteligenci obvykle jako schopnost přizpůsobit se podmínkám, učit se či využít dříve získaných poznatků v nové situaci.

s-11 Inteligence bývá spojena se schopností analýzy, obvykle i tvořivosti.

s-12 Projevuje se v mnoha oblastech, jako je analýza, abstraktní představivost, sociálně komunikační dovednosti, verbální projev.

s-13 Míra inteligence je v populaci zastoupena podle Gaussovy křivky, přičemž zhruba 96 procent veškeré populace leží v pásmu IQ 70-130.

s-14 Vrchol Gaussovy křivky - neboli cosi jako průměrné IQ - je IQ 100.

s-15 Odchylka směrem k horšímu, IQ 70, představuje obtížně vzdělavatelné děti, které navštěvují zásadně zvláštní, někdy i pomocné školy.

s-16 IQ 50 představuje poměrně těžkou oligofrenii spojenou s nevzdělavatelností.

s-17 Práh pro přijetí do MENSY (mezinárodní organizace sdružující lidi s vysokou inteligencí), IQ 130, je kvantitativně srovnatelnou odchylkou, právě tak IQ 150 je podobnou odchylkou jako IQ 50, jenže s opačnou polaritou.

s-18 Lidí s inteligencí nad 130 se vyskytuje okolo dvou procent (těch pod IQ 70 je o něco více, patří sem i ti, kteří tuto vlohu nemají vrozenou, ale získali ji později následkem nemoci nebo úrazu).

s-19 Lidí s IQ nad 150 (nebo pod 50) jsou již jen desetiny procenta.

s-20 Mezi slepými jednooký králem

s-21 Podmínky, jež nabízí běžná škola extrémně nadaným dětem, jsou zcela srovnatelné se situací, v níž by normální, průměrné dítě navštěvovalo třídu oligofrenních.

s-22 Jak by to na působilo?

s-23 Samozřejmě, že by to zpomalilo jeho duševní vývoj.

s-24 Nikdo by je nenutil k duševní námaze (učivo by zvládalo naprosto hravě) a to nejlínější tempo práce by mu v podstatě vždy stačilo k dosahování výsledků výjimečných.

s-25 Jednooký mezi slepými králem.

s-26 Po několika letech této školní docházky by takové dítě působilo dojmem, jako by i ono samo bylo mírně retardováno.

s-27 Také u nadaných dětí funguje totiž běžné vzdělání jako retardační a utlumující činitel;

s-28 přestože takové děti postupně většinou vystudují i vysokou školu, většina z nich nikdy nevyužije plnou kapacitu svého nadání.

s-29 Kromě toho si zvyknou, že k dobrým výsledkům není zapotřebí žádné námahy.

s-30 Ve škole se nudí, zlobí, na základě čehož od některých učitelů dostávají špatné známky.

s-31 Nakonec v osmé, deváté třídě většina z nich vůbec nepůsobí dojmem výjimečnosti.

s-32 Bývají samotářští a nesdílní.

s-33 Řada z nich vážné problémy se školní kázní.

s-34 Nadaní dyslektici končí u lopat

s-35 Pak jsou tu ještě děti dyslektické či dysgrafické, které často - přes své nesporné vlohy - skončí u soustruhu či lopaty proto, že se nikdy nenaučí bezchybně psát a pohotově číst.

s-36 Takových dětí se na schopnosti nikdo neptá: mají špatné známky z českého jazyka a studium na gymnáziu a později třeba na vysoké škole je pro nedostupné.

s-37 Přitom pro je speciální škola pro intelektově nadané děti v podstatě jediným východiskem.

s-38 Je možné namítnout, že i ve středověku byli jedinci, kteří vynikali.

s-39 Když je někdo opravdu dobrý, tak si poradí.

s-40 Samozřejmě i dnes máme fenomenální osobnosti.

s-41 Na jednu takovou připadne však devět jiných, které nevhodné školní vzdělávání srazí do průměru.

s-42 Nadprůměrným rychlejší tempo

s-43 Nadprůměrné děti jednoznačně potřebují mnohem rychlejší tempo.

s-44 Být mezi sobě rovnými, kde mimořádný výsledek je dosažitelný jen po mimořádném úsilí.

s-45 Některé z nich navíc potřebují tempo rozdílné v každém předmětu, protože mají velmi vyhraněné zájmy.

s-46 Třeba jsou excelentními matematiky, ale nijak nevynikají v jazycích.

s-47 Nebo naopak.

s-48 Řešením pro není zřízení studijní třídy.

s-49 Vhodný je systém, kdy jsou na různé předměty různě přeskupeny bez ohledu na věk, ale zato s přihlédnutím ke schopnostem, zájmu a výkonům v daném předmětu.

s-50 Potřebují podmínky, které jim žádná normální škola není schopna nabídnout, tak jako žádná normální škola není schopna odpovědně vzdělat děti mentálně postižené.

s-51 Baťa si schopné studenty hýčkal

s-52 Zatímco vzdělání pro handicapované děti je běžné, speciální školy pro ty mimořádně nadané u nás dosud neexistují.

s-53 V Evropě se tak řadíme po bok Albánie.

s-54 Je to dědictví komunistického rovnostářství.

s-55 Průměrnost nezná nic lepšího než sebe.

s-56 Mensa České republiky se sice rozhodla založit u nás speciální Mensa gymnázium pro intelektově talentované děti, ale protože pro nesehnala vhodou budovu, vzniklo na jaře roku 1993 alespoň experimentální gymnázium Buďánka pro prvních třicet dětí.

s-57 Přitom potřeba v Praze by byla několikrát větší, o mimopražských dětech ani nemluvě.

s-58 Dnes je ohrožena existence i této školy: od září nemá kde pokračovat.

s-59 Sehnat z vlastních prostředků peníze na budovu v Praze je pro soukromou školu prakticky nemožné.

s-60 Magistrát hlavního města Prahy, který několik použitelných objektů vlastní, třeba Grébovku v Havlíčkových sadech, velký zájem o nadané děti nejeví.

s-61 Hodně by mohli pomoci i úspěšní a osvícení podnikatelé.

s-62 Za první republiky bylo věcí prestiže podporovat vědu, školství i umění.

s-63 Navíc mnoho nadaných studentů si vybralo po ukončení studií právě mecenáše své školy jako zaměstnavatele.

s-64 Baťa si schopné studenty hýčkal.

s-65 Naši podnikatelé k tomu zatím nedorostli, a tak jejich sponzorské dary míří do fotbalových klubů a manekýnských šaten.

s-66 Kam dohlédneme

s-67 Kdyby jediná z firem, které se bombasticky denně prezentují v televizi prostoduchou reklamou, svou televizní show na dva měsíce vysadila, byly by peníze na budovu pro Mensa gymnázium.

s-68 Podporovat schopné totiž znamená budovat vlastní budoucnost.

s-69 A náš vztah k nadaným dětem vypovídá o tom, do jaké budoucnosti jsme schopni dohlédnout - je-li to alespoň o kousek dál než k zítřejšímu obědu, než do příštích voleb.

s-70 Naše největší banky věnují pravidelně mnohaciferné částky na sponzorování voleb miss, fotbalových a hokejových týmů či sportovních přenosů v televizi.

s-71 Na podporu vzdělání nadaných dětí nedaly ani korunu.


dependency treetext view