PML View
ln94207_74
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-1/ln94207_74.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94207_74.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94207_74.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94207_74.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94207_74.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-1/ln94207_74.treex.gz |
---|
s-1
Kauza
velmi
nadaných
dětí
s-2
Průměrnost
nezná
nic
lepšího
než
sebe
s-3
Tomáš
Houška
s-4
Komu
není
shůry
dáno,
v
apatyce
nekoupí.
s-5
Jsou
však
také
případy,
kdy
se
hůra
předala.
s-6
V
jednom
z
prvních
dopisů
spřátelené
emigrantské
rodiny
kdysi
hrdě
stálo,
že
obě
děti
byly
zařazeny
do
škol
pro
velmi
nadané.
s-7
A
dostaly
zvláštní
stipendium.
s-8
Dopis
přišel
z
Kanady
na
počátku
září
1974.
s-9
Jak
to
vypadá
v
České
republice
začátkem
září
1994?
s-10
*
*
*
Psychologové
definují
inteligenci
obvykle
jako
schopnost
přizpůsobit
se
podmínkám,
učit
se
či
využít
dříve
získaných
poznatků
v
nové
situaci.
s-11
Inteligence
bývá
spojena
se
schopností
analýzy,
obvykle
i
tvořivosti.
s-12
Projevuje
se
v
mnoha
oblastech,
jako
je
analýza,
abstraktní
představivost,
sociálně
komunikační
dovednosti,
verbální
projev.
s-13
Míra
inteligence
je
v
populaci
zastoupena
podle
Gaussovy
křivky,
přičemž
zhruba
96
procent
veškeré
populace
leží
v
pásmu
IQ
70-130.
s-14
Vrchol
Gaussovy
křivky
-
neboli
cosi
jako
průměrné
IQ
-
je
IQ
100.
s-15
Odchylka
směrem
k
horšímu,
IQ
70,
představuje
obtížně
vzdělavatelné
děti,
které
navštěvují
zásadně
zvláštní,
někdy
i
pomocné
školy.
s-16
IQ
50
představuje
poměrně
těžkou
oligofrenii
spojenou
s
nevzdělavatelností.
s-17
Práh
pro
přijetí
do
MENSY
(mezinárodní
organizace
sdružující
lidi
s
vysokou
inteligencí),
IQ
130,
je
kvantitativně
srovnatelnou
odchylkou,
právě
tak
IQ
150
je
podobnou
odchylkou
jako
IQ
50,
jenže
s
opačnou
polaritou.
s-18
Lidí
s
inteligencí
nad
130
se
vyskytuje
okolo
dvou
procent
(těch
pod
IQ
70
je
o
něco
více,
patří
sem
i
ti,
kteří
tuto
vlohu
nemají
vrozenou,
ale
získali
ji
později
následkem
nemoci
nebo
úrazu).
s-19
Lidí
s
IQ
nad
150
(nebo
pod
50)
jsou
již
jen
desetiny
procenta.
s-20
Mezi
slepými
jednooký
králem
s-21
Podmínky,
jež
nabízí
běžná
škola
extrémně
nadaným
dětem,
jsou
zcela
srovnatelné
se
situací,
v
níž
by
normální,
průměrné
dítě
navštěvovalo
třídu
oligofrenních.
s-22
Jak
by
to
na
ně
působilo?
s-23
Samozřejmě,
že
by
to
zpomalilo
jeho
duševní
vývoj.
s-24
Nikdo
by
je
nenutil
k
duševní
námaze
(učivo
by
zvládalo
naprosto
hravě)
a
to
nejlínější
tempo
práce
by
mu
v
podstatě
vždy
stačilo
k
dosahování
výsledků
výjimečných.
s-25
Jednooký
mezi
slepými
králem.
s-26
Po
několika
letech
této
školní
docházky
by
takové
dítě
působilo
dojmem,
jako
by
i
ono
samo
bylo
mírně
retardováno.
s-27
Také
u
nadaných
dětí
funguje
totiž
běžné
vzdělání
jako
retardační
a
utlumující
činitel;
s-28
přestože
takové
děti
postupně
většinou
vystudují
i
vysokou
školu,
většina
z
nich
nikdy
nevyužije
plnou
kapacitu
svého
nadání.
s-29
Kromě
toho
si
zvyknou,
že
k
dobrým
výsledkům
není
zapotřebí
žádné
námahy.
s-30
Ve
škole
se
nudí,
zlobí,
na
základě
čehož
od
některých
učitelů
dostávají
špatné
známky.
s-31
Nakonec
v
osmé,
deváté
třídě
většina
z
nich
vůbec
nepůsobí
dojmem
výjimečnosti.
s-32
Bývají
samotářští
a
nesdílní.
s-33
Řada
z
nich
má
vážné
problémy
se
školní
kázní.
s-34
Nadaní
dyslektici
končí
u
lopat
s-35
Pak
jsou
tu
ještě
děti
dyslektické
či
dysgrafické,
které
často
-
přes
své
nesporné
vlohy
-
skončí
u
soustruhu
či
lopaty
proto,
že
se
nikdy
nenaučí
bezchybně
psát
a
pohotově
číst.
s-36
Takových
dětí
se
na
schopnosti
nikdo
neptá:
mají
špatné
známky
z
českého
jazyka
a
studium
na
gymnáziu
a
později
třeba
na
vysoké
škole
je
pro
ně
nedostupné.
s-37
Přitom
pro
ně
je
speciální
škola
pro
intelektově
nadané
děti
v
podstatě
jediným
východiskem.
s-38
Je
možné
namítnout,
že
i
ve
středověku
byli
jedinci,
kteří
vynikali.
s-39
Když
je
někdo
opravdu
dobrý,
tak
si
poradí.
s-40
Samozřejmě
i
dnes
máme
fenomenální
osobnosti.
s-41
Na
jednu
takovou
připadne
však
devět
jiných,
které
nevhodné
školní
vzdělávání
srazí
do
průměru.
s-42
Nadprůměrným
rychlejší
tempo
s-43
Nadprůměrné
děti
jednoznačně
potřebují
mnohem
rychlejší
tempo.
s-44
Být
mezi
sobě
rovnými,
kde
mimořádný
výsledek
je
dosažitelný
jen
po
mimořádném
úsilí.
s-45
Některé
z
nich
navíc
potřebují
tempo
rozdílné
v
každém
předmětu,
protože
mají
už
velmi
vyhraněné
zájmy.
s-46
Třeba
jsou
excelentními
matematiky,
ale
nijak
nevynikají
v
jazycích.
s-47
Nebo
naopak.
s-48
Řešením
pro
ně
není
zřízení
studijní
třídy.
s-49
Vhodný
je
systém,
kdy
jsou
na
různé
předměty
různě
přeskupeny
bez
ohledu
na
věk,
ale
zato
s
přihlédnutím
ke
schopnostem,
zájmu
a
výkonům
v
daném
předmětu.
s-50
Potřebují
podmínky,
které
jim
žádná
normální
škola
není
schopna
nabídnout,
tak
jako
žádná
normální
škola
není
schopna
odpovědně
vzdělat
děti
mentálně
postižené.
s-51
Baťa
si
schopné
studenty
hýčkal
s-52
Zatímco
vzdělání
pro
handicapované
děti
je
běžné,
speciální
školy
pro
ty
mimořádně
nadané
u
nás
dosud
neexistují.
s-53
V
Evropě
se
tak
řadíme
po
bok
Albánie.
s-54
Je
to
dědictví
komunistického
rovnostářství.
s-55
Průměrnost
nezná
nic
lepšího
než
sebe.
s-56
Mensa
České
republiky
se
sice
rozhodla
založit
u
nás
speciální
Mensa
gymnázium
pro
intelektově
talentované
děti,
ale
protože
pro
ně
nesehnala
vhodou
budovu,
vzniklo
na
jaře
roku
1993
alespoň
experimentální
gymnázium
Buďánka
pro
prvních
třicet
dětí.
s-57
Přitom
potřeba
v
Praze
by
byla
několikrát
větší,
o
mimopražských
dětech
ani
nemluvě.
s-58
Dnes
je
ohrožena
existence
i
této
školy:
od
září
nemá
kde
pokračovat.
s-59
Sehnat
z
vlastních
prostředků
peníze
na
budovu
v
Praze
je
pro
soukromou
školu
prakticky
nemožné.
s-60
Magistrát
hlavního
města
Prahy,
který
několik
použitelných
objektů
vlastní,
třeba
Grébovku
v
Havlíčkových
sadech,
velký
zájem
o
nadané
děti
nejeví.
s-61
Hodně
by
mohli
pomoci
i
úspěšní
a
osvícení
podnikatelé.
s-62
Za
první
republiky
bylo
věcí
prestiže
podporovat
vědu,
školství
i
umění.
s-63
Navíc
mnoho
nadaných
studentů
si
vybralo
po
ukončení
studií
právě
mecenáše
své
školy
jako
zaměstnavatele.
s-64
Baťa
si
schopné
studenty
hýčkal.
s-65
Naši
podnikatelé
k
tomu
zatím
nedorostli,
a
tak
jejich
sponzorské
dary
míří
do
fotbalových
klubů
a
manekýnských
šaten.
s-66
Kam
dohlédneme
s-67
Kdyby
jediná
z
firem,
které
se
bombasticky
denně
prezentují
v
televizi
prostoduchou
reklamou,
svou
televizní
show
na
dva
měsíce
vysadila,
byly
by
peníze
na
budovu
pro
Mensa
gymnázium.
s-68
Podporovat
schopné
totiž
znamená
budovat
vlastní
budoucnost.
s-69
A
náš
vztah
k
nadaným
dětem
vypovídá
o
tom,
do
jaké
budoucnosti
jsme
schopni
dohlédnout
-
je-li
to
alespoň
o
kousek
dál
než
k
zítřejšímu
obědu,
než
do
příštích
voleb.
s-70
Naše
největší
banky
věnují
pravidelně
mnohaciferné
částky
na
sponzorování
voleb
miss,
fotbalových
a
hokejových
týmů
či
sportovních
přenosů
v
televizi.
s-71
Na
podporu
vzdělání
nadaných
dětí
nedaly
ani
korunu.
dependency tree
•
text view