PML View
ln94207_40
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-4/ln94207_40.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94207_40.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94207_40.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94207_40.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94207_40.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-4/ln94207_40.treex.gz |
---|
s-1
Ekologickému
chování
má
stát
pomáhat
s-2
Se
zájmem
sleduji,
jak
se
pan
premiér
snaží
vyrovnat
s
ekologickými
problémy
pomocí
teze,
že
když
došlo
k
politickému
a
hospodářskému
uvolnění,
stačí
to
ke
zlepšení
životního
prostředí
(LN
29.
8.
1994).
s-3
Že
to
není
pravda,
ukazuje
příklad
USA,
kde
do
60.
let
docházelo
k
ekologickým
katastrofám,
a
až
v
70.
letech
se
projevila
ona
odpovědnost
v
rozhodování
milionů
jednotlivců
a
situace
se
začala
na
jejich
nátlak
zvolna
zlepšovat.
s-4
Je
to
ukázka
toho,
že
tržní
hospodářství
působí
na
životní
prostředí
nejprve
destruktivně,
a
teprve
pak
se
lidé
mohou
poučit
z
důsledků
a
začít
něco
dělat.
s-5
Není
pravda,
že
tržní
systém
svou
hospodárností
automaticky
šetří
přírodu.
s-6
Téměř
vždy
je
levnější
vzít
surovinu
z
přírody,
než
ji
získat
recyklací,
vypustit
odpad
do
přírody,
než
ho
nějak
dál
zpracovat.
s-7
Je
jistě
výhodné
vyvážet
elektřinu,
dřevo
nebo
vápenec
do
zahraničí.
s-8
K
tomu,
aby
tržní
systém
mohl
vstoupit
i
do
této
oblasti,
je
potřeba
internalizovat
tzv.
ekonomické
externality:
třeba
u
vytěženého
dřeva
i
rekreační
hodnotu
lesa;
s-9
čistý
vzduch,
který
les
vytvářel;
s-10
vodu,
kterou
zadržoval;
s-11
biologické
druhy,
které
v
něm
žily.
s-12
Nebo
u
vyvezené
elektřiny
následky
škodlivin,
vypuštěných
při
její
výrobě,
na
zdraví
lidí.
s-13
Žádný
podnikatel
tohle
neudělá,
dokonce
i
když
má
s
ekologií
dobré
úmysly.
s-14
Vždyť
by
se
znevýhodnil
proti
konkurenci.
s-15
Ani
k
takovému
rozhodování
nemá
kvalifikaci.
s-16
Čeká
prostě
na
příslušnou
legislativu.
s-17
Není
pravda,
že
ekologičtí
odborníci
popírají
vliv
rozhodování
jednotlivců
na
životní
prostředí.
s-18
Pouze
chtějí,
aby
stát
tyto
jedince
skutečně
zastupoval
a
aby
jeho
legislativa
a
další
opatření
odrážela
jejich
zájmy.
s-19
Nedovedu
si
představit,
jak
jinak
by
ekologické
zájmy
a
rozhodnutí
jednotlivců
přenášel
do
chování
trhu.
s-20
Stát
tedy
nemá
úlohu
doplňkovou,
ale
zprostředkovatelskou.
s-21
Např.
já
jako
matka
alergických
dětí
mohu
jednat
bezprostředně
tržně
jedině
tak,
že
budu
kupovat
drahé
homeopatické
léky
a
navštěvovat
zázračné
lékaře.
s-22
Ale
pokud
chci
myslet
dál
a
jednat
tržně
tak,
že
si
budu
vybírat
výrobky
šetřící
energii
a
přírodní
zdroje,
že
budu
jezdit
na
kole,
a
ne
v
autě,
že
budu
co
nejméně
zatěžovat
životní
prostředí,
pak
bych
prosila
stát,
aby
mi
to
umožnil:
příslušnou
legislativou,
označováním
ekologicky
čistých
výrobků,
cyklistickými
stezkami
místo
přebujelé
sítě
dálnic,
recyklací
odpadů
místo
spaloven
atd.
s-23
A
pokud
to
stát
nedělá,
vyvodím
z
toho
důsledky
jako
volička.
s-24
Není
pravda,
že
minulé
období
přesvědčivě
ukázalo,
že
aktivity
státu,
vědců
či
iniciativ
jsou
v
této
oblasti
neúčinné.
s-25
Za
totality
se
stát
o
nic
takového
nesnažil
a
vědci
ani
iniciativy
neměli
možnost
do
toho
zasahovat.
s-26
A
naopak
úloha
státu,
vědců
a
iniciativ
v
současných
západních
zemích
je
v
těchto
otázkách
zcela
zásadní.
s-27
Představují
totiž
nástroje,
kterými
se
demokratická
vůle
většiny
přenáší
do
reálného
hospodářství
dané
země.
s-28
Z
dopisu
Evy
Hauserové,
Praha
dependency tree
•
text view