PML View
ln94207_19
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/etest/ln94207_19.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94207_19.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94207_19.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94207_19.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94207_19.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/etest/ln94207_19.treex.gz |
---|
s-1
Zvláštní
a
nezvláštní
mravnost
s-2
Komentář
s-3
Karel
Steigerwald
s-4
Masivní
privatizace
a
prudké
změny
právních
poměrů
porodí
občas
i
kuriózní
případ.
s-5
Před
časem
pochybilo
tehdy
ještě
Federální
shromáždění
a
zákonem
vrátilo
řádu
voršilek
kus
Národního
divadla.
s-6
Zákon
je
zákon,
z
právního
zřetele
je
případ
v
pořádku.
s-7
Soud,
kde
se
stát
pokoušel
docílit
nápravy,
dal
přednost
zákonu
před
státem
a
budovu,
s
níž
už
dávno
podnikají,
sestrám
ponechal.
s-8
Někdo
se
domnívá,
že
budova
řádu
náleží,
jiným
zůstal
hořký
pocit
neslušného
obohacení
a
Národnímu
divadlu
provozní
problémy.
s-9
Stát
uvažuje
o
mimosoudních
cestách
nápravy.
s-10
Počkáme
si,
co
jej
napadne.
s-11
Případ
má
zajímavou
okolnost:
ukazuje,
že
vlastník
majetku
se
vždy
chová
jako
vlastník
a
podle
logiky
trhu
a
majetku
hájí
svůj
výhodnější
hospodářský
zájem,
ať
už
je
to
vlastník
svatý,
pečující
o
duše,
či
nesvatý,
pečující
o
svou
kapsu.
s-12
Napsal
jsem
před
časem
nepatrnou
poznámku
o
tom,
že
Bůh
své
voršilky
vidí
a
neměří
jejich
obchodování
platným,
byť
spleteným
zákonem,
nýbrž
mírou
svou.
s-13
Nečekal
jsem,
že
vlastník
části
Národního
divadla
vezme
na
mou
poznámku
zřetel.
s-14
Čekal
jsem,
že
vezme
zřetel
na
své
zájmy.
s-15
To
učinil.
s-16
Připomněl
nám,
že
v
politických
diskusích
o
restitucích
církevního
majetku
je
třeba
umístit
argument
o
duchovní
důležitosti
církevních
institucí
tam,
kam
patří:
na
místo
nejposlednější.
s-17
Jde
o
majetky
a
v
takové
chvíli
platí
především
argumenty
hospodářské,
právní,
tržní,
podnikatelské,
mezi
nimiž
se
duchovní
rozměr
vyjímá
značně
nepřehledně.
s-18
Duchovní
rozměr
ostatně
církve
mají
ze
své
podstaty,
nikdo
jim
jej
nemůže
ani
vzít,
ani
dát.
s-19
Mají-li
také
majetek,
jsou
navíc
podnikatelé
a
jen
snílek
může
očekávat,
že
se
ve
vztahu
k
majetku
budou
chovat
jinak
než
každý
podnikatel.
s-20
Péče
o
duchovní
činnost
není
ničím,
co
by
v
restitučních
úvahách
mělo
církve
jako
vlastníky
upřednostňovat
a
činit
z
nich
nějaké
podnikatele
zvláštního
rázu,
kteří
jsou
v
podnikání
nadáni
kvalitnější
mravností,
než
vymezují
zákony.
s-21
Církvím
minulý
režim
ubližoval.
s-22
Některé
tak
hluboce
poranil,
že
dnes
s
obtížemi
hledají
svou
podobu.
s-23
Nic
výjimečného,
stalo
se
to
celé
společnosti.
s-24
Jiné
si
zaslouží
obdiv
za
pevný
postoj
a
mravní
vzdor.
s-25
S
tímto
obdivem
jsou
i
dnes
vnímány.
s-26
Svou
podobu
hledat
nemusí,
mají
se
o
co
opřít.
s-27
Kdo
jejich
hospodářské
chování
a
majetkové
vztahy
posoudí
jako
takové,
nedopustí
se
žádné
nové
diskriminace.
s-28
Pouze
nazve
hospodářské
vztahy
jejich
pravými
jmény.
dependency tree
•
text view