PML View
ln94207_118
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/etest/ln94207_118.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94207_118.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94207_118.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94207_118.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94207_118.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/etest/ln94207_118.treex.gz |
---|
s-1
Premiéra
Armidy
s-2
Kompaktní
desky
s-3
Leo
Jehne
s-4
Firma
Multisonic
jako
by
si
za
jeden
ze
svých
cílů
dala
prezentovat
na
deskách
dosud
neuvedená
díla
českých
skladatelů.
s-5
Po
Škroupově
Columbovi
a
Janáčkově
Šárce
uvedla
nyní
na
gramofonový
trh
ve
světové
premiéře
Dvořákovu
poslední
operu
-
Armidu.
s-6
Vznikala
v
letech
1902
až
1903,
v
euforii
po
skladatelově
nejúspěšnějším
hudebně-dramatickém
díle,
Rusalce,
premiérované
v
roce
1901.
s-7
Ale
-
jak
správně
podotýká
autorka
průvodního
textu
k
opernímu
kompletu
Helena
Havlíková
-
dostala
se
už
do
jiného
uměleckého
kontextu,
obklopena
Schönbergovou
Zjasněnou
nocí
(1899),
Pucciniho
Toscou
(1900),
Debussyho
Pelléem
a
Mélisandou
(1902),
Janáčkovou
Její
pastorkyní
(1904)
či
Straussovou
Salome
(1905).
s-8
Tedy
v
době,
kdy
už
pominulo
okouzlení
Orientem,
kdy
byla
pasé
tematika
křižáckých
výprav,
a
kdy
současný
jazyk
operních
libret
byl
velmi
vzdálen
rozvláčné
i
archaické
poetice
Jaroslava
Vrchlického.
s-9
Na
jevišti
proto
Dvořákova
Armida
přes
četné
seriózní
pokusy,
pomineme-li
odbytou
premiéru
v
roce
1904,
neuspěla.
s-10
Nemá
takové
množství
líbivých
scén
jako
Rusalka,
ale
ani
jako
Jakobín
nebo
Čert
a
Káča,
a
více
znám
je
z
ní
jen
zpěv
Armidy
Za
štíhlou
gazelou.
s-11
To
však
neznamená,
že
v
ní
není
mnoho
dvořákovsky
krásné
hudby
a
že
by
o
tuto
operu
nebyl
mezi
diskofily
zájem
-
jinak
by
ji
německá
firma
Orfeo
nezařadila
do
svého
nahrávacího
plánu
s
Českou
filharmonií
s
dirigentem
Gerdem
Albrechtem
a
našimi
sólisty.
s-12
Nahrávka
Multisoniku
pochází
z
rozhlasového
archivu,
je
monofonní
a
vznikla
v
roce
1956,
tedy
v
době,
kdy
i
české
pěvectví
mělo
řadu
významných
individualit.
s-13
Titulní
roli
zpívá
tehdy
ještě
lyricko-mladodramatická
sopranistka
Milada
Šubrtová
(vydání
nahrávky
jako
by
bylo
symbolickým
darem
k
jejímu
letošnímu
vzácnému
životnímu
jubileu),
jejího
partnera
Rinalda
zpívá
sotva
třicetiletý
Ivo
Žídek,
rovněž
v
plné
svěžesti
svého
lyrického
tenoru.
s-14
Pěveckou
parketu
intrikána
tu
našel
v
Ismenovi
Zdeněk
Otava,
ale
slyšíme
zde
i
další
pěvce
zvučných
jmen:
Například
Karla
Bermana
v
roli
poustevníka
Petra
a
také
vynikajícího,
předčasně
zesnulého
Ladislava
Mráze
v
jedné
z
jeho
mála
kompletních
rolí
-
krále
Hydraota.
s-15
I
epizodní
role
jsou
pečlivě
obsazeny
a
spoluvytvářejí
z
nahrávky
orchestru
a
sboru
Českého
rozhlasu
v
Praze
skutečný
umělecký
počin,
zvláště
s
dirigentským
přispěním
suverénního
Václava
Jiráčka.
s-16
Technická
kvalita
snímku
je
na
tehdejší
rozhlasové
poměry
velmi
dobrá,
méně
zdařilý
je
jen
záznam
takřka
všech
sólových
basových
partií
nemajících
potřebnou
sonornost.
s-17
Rozhodně
jde
však
o
komplet,
který
by
žádný
operní
diskofil
neměl
nechat
bez
povšimnutí.
dependency tree
•
text view