PML View
ln94206_90
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/dtest/ln94206_90.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94206_90.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94206_90.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94206_90.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94206_90.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/dtest/ln94206_90.treex.gz |
---|
s-1
Recept
sporný,
téma
skvělé
s-2
Ladislav
Jakl,
Publicista
s-3
Pobaveně,
šokovaně
i
zlomyslně
reagovala
veřejnost
na
trubínskou
iniciativu
ODS.
s-4
Dým
usedá,
je
čas
přehlédnout
krajinu
po
explozi.
s-5
Podporu
si
návrh
získal
jen
ojediněle.
s-6
V
šiku
odpůrců
se
nacházejí
jak
nepochybní
soupenci
minimálního
státu,
tak
socializující
vizionáři
a
protireformní
partyzáni.
s-7
Bylo
by
chybou
vykládat
si
tento
jev
jako
zklamání
české
žurnalistiky,
ale
i
jako
reprezentativní
vyjádření
nepřijatelnosti
Klausovy
myšlenky.
s-8
Václav
Klaus
v
rozhlasovém
interview
řekl,
že
negativní
reakci
očekával.
s-9
Překvapilo
ho
prý
však,
že
se
neobjevily
věcné
argumenty
proti,
jen
emotivní
odmítání.
s-10
Jelikož
si
Klaus
zvykl
sám
rozdělovat
argumenty
na
věcné
a
nevěcné
a
ne
příliš
šťastně
se
tak
odřezává
od
zpětné
vazby,
nemusíme
takové
hodnocení
z
jeho
úst
brát
vážně.
s-11
Je
však
skutečností,
že
všeobecná
shoda
v
negativním
hodnocení
nějakého
činu
vede
obvykle
novináře
k
přitvrzování
či
karikování,
kde
podstata
ztrácí.
s-12
Návrh
je
politicky
nekorektní,
tvrdí
někteří
oponenti,
neboť
by
chtěl
zneužít
momentální
mocenské
převahy
k
zabetonování
jistých
konceptů
i
pro
případ
volevní
porážky.
s-13
Smysl
samotné
ústavy,
schvalované
kvalifikovanou
a
nikoli
prostou
většinou
však
tkví
právě
v
tom,
že
je
třeba
chránit
jisté
principy
před
konjunkturálními
výsledky
příštích
voleb.
s-14
Otázkou
je,
jaké
principy.
s-15
Především
ty,
které
kodifikují
technologii
moci,
tedy
pravidla
vládnutí
a
politické
soutěže.
s-16
Taková
pravidla
mohou
být
naplaňována
aktivitou
ve
službách
různých
zájmů,
ne
však
být
zájmům
přizpůsobována.
s-17
To
neznamená,
že
demokratická
ústava
je
hodnotově
neutrální.
s-18
V
různé
míře
jsou
do
ní
včleňována
ustanovění
o
ochraně
práv
jednotlivce,
o
svobodě
vyznání
apod.
s-19
Čím
méně
obecná
jsou
tato
ustanvení,
tím
hůř
fungují.
s-20
Zdá
se,
že
debata
o
tom,
li
klasule
o
vyrovnanosti
rozpočtu
je
nebo
není
pro
ústavu
příliš
konkrétní,
je
celkem
legitimní.
s-21
Řekl
bych,
že
příliš
konkrétní
je,
ale
se
stolu
takovou
úvahu
shodit
nelze.
s-22
Politika
by
nebyla
politikou
bez
debaty
o
rozpočtu.
s-23
Právě
rozpočtem
a
ne
frázemi
za
řečnickým
pultem
lze
prosadit
svou
představu
o
státu.
s-24
Na
druhé
straně
stát
není
soukromým
majetkem
ústavních
orgánů.
s-25
Je
to
veřejněprávní
instituce.
s-26
Stát
by
v
hospodaření
měl
být
podřízen
pevnější
normě,
než
jakou
může
zvrátit
prostá
vládní
většina.
s-27
Je
namístě
přemýšlet
o
nástrojích,
které
by
vládu
v
rozhazovačných
choutkách
brzdily.
s-28
Nechceme
žít
na
úkor
dětí,
říkají
autoři
myšlenky
o
ústavním
zákonu
o
rozpočtu.
s-29
Přenášejí
tak
akcent
dneška
jinam,
než
kde
opravdu
leží.
s-30
Ten
je
v
obrovké
míře
přerozdělování.
s-31
Nejde
jen
o
ekonomiku.
s-32
Míra
přerozdělování
úzce
souvisí
se
svobodou.
s-33
Lze
si
představit
totalitární
stát,
který
se
nemusí
ohlížet
na
přízeň
voličů
a
tudíž
vymáčkne
z
obyvatel
na
daních
takovou
částku,
jakou
chce
utratit.
s-34
Schodek
žádný
nebude.
s-35
Státní
výdaje
jsou
často
označovány
jako
nepružné.
s-36
Pravda
je
spíš
taková,
že
vlády,
včetně
té
naší,
nemají
odvahu
k
zásadním
škrtům.
s-37
Výdaje
jsou
politikum.
s-38
Nízké
daně
však
také
mohou
být
politikem,
zvláště
v
předrůstovém
období.
s-39
Snížil-li
by
stát
daně
razantněji,
než
o
symbolické
procento,
poplatníci
by
se
těžko
dali
přesvědčit
k
návratu
k
daním
vysokým.
s-40
Přízrak
schodku,
nezaplašený
nějakým
ústavním
zákonem,
by
pak
nutně
vládu
nutil
aktivněji
omezovat
výdaje.
s-41
Lze
tvrdit,
že
hlídání
schodku
jakýmkoli
nástrojem
vede
nakonec
k
omezení
veřejných
rozpočtů,
současná
praxe
tomu
ale
nenasvědčuje.
s-42
Opozice
proklamuje,
že
rozpočet
je
skrytě
schodkový.
s-43
Spíše
ho
však
lze
považovat
ta
skrytě
přebytkový.
s-44
Vláda,
akcentující
vyrovnanost
rozpočtu
před
jeho
štíhlostí
se
pro
jistotu
opře
o
předimenzované
zdroje
a
na
konci
roku
neefektivné
utrácí
přebytky.
s-45
Na
obzoru
je
projednávání
rozpočtu
na
příští
rok.
s-46
Tam
je
prostor
ukázat,
jak
to
vláda
myslí
s
trendem
poklesu
přerozdělování.
s-47
Po
přijetí
rozpočtu
ale
ne
přes
média
ale
standardními
koaličními
cestami
pak
lze
nabídnout
k
diskusi
návrh
podobný
nynějšímu.
s-48
V
dnešní
konstelaci
však
tuto
iniciativu
lze
chápat
jen
jako
pokus
odvést
pozornost
od
důležitějšího
problému
-
míry
přerozdělování,
k
problému
menšímu
-
k
rozpočtové
bilanci.
s-49
K
návrhu
výkonné
rady
říkám
ne,
ale
jsem
rád,
že
téma
je
otevřeno.
dependency tree
•
text view