PML View

ln94206_90

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/ln94206_90.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94206_90.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94206_90.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94206_90.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94206_90.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/ln94206_90.treex.gz

s-1 Recept sporný, téma skvělé

s-2 Ladislav Jakl, Publicista

s-3 Pobaveně, šokovaně i zlomyslně reagovala veřejnost na trubínskou iniciativu ODS.

s-4 Dým usedá, je čas přehlédnout krajinu po explozi.

s-5 Podporu si návrh získal jen ojediněle.

s-6 V šiku odpůrců se nacházejí jak nepochybní soupenci minimálního státu, tak socializující vizionáři a protireformní partyzáni.

s-7 Bylo by chybou vykládat si tento jev jako zklamání české žurnalistiky, ale i jako reprezentativní vyjádření nepřijatelnosti Klausovy myšlenky.

s-8 Václav Klaus v rozhlasovém interview řekl, že negativní reakci očekával.

s-9 Překvapilo ho prý však, že se neobjevily věcné argumenty proti, jen emotivní odmítání.

s-10 Jelikož si Klaus zvykl sám rozdělovat argumenty na věcné a nevěcné a ne příliš šťastně se tak odřezává od zpětné vazby, nemusíme takové hodnocení z jeho úst brát vážně.

s-11 Je však skutečností, že všeobecná shoda v negativním hodnocení nějakého činu vede obvykle novináře k přitvrzování či karikování, kde podstata ztrácí.

s-12 Návrh je politicky nekorektní, tvrdí někteří oponenti, neboť by chtěl zneužít momentální mocenské převahy k zabetonování jistých konceptů i pro případ volevní porážky.

s-13 Smysl samotné ústavy, schvalované kvalifikovanou a nikoli prostou většinou však tkví právě v tom, že je třeba chránit jisté principy před konjunkturálními výsledky příštích voleb.

s-14 Otázkou je, jaké principy.

s-15 Především ty, které kodifikují technologii moci, tedy pravidla vládnutí a politické soutěže.

s-16 Taková pravidla mohou být naplaňována aktivitou ve službách různých zájmů, ne však být zájmům přizpůsobována.

s-17 To neznamená, že demokratická ústava je hodnotově neutrální.

s-18 V různé míře jsou do včleňována ustanovění o ochraně práv jednotlivce, o svobodě vyznání apod.

s-19 Čím méně obecná jsou tato ustanvení, tím hůř fungují.

s-20 Zdá se, že debata o tom, li klasule o vyrovnanosti rozpočtu je nebo není pro ústavu příliš konkrétní, je celkem legitimní.

s-21 Řekl bych, že příliš konkrétní je, ale se stolu takovou úvahu shodit nelze.

s-22 Politika by nebyla politikou bez debaty o rozpočtu.

s-23 Právě rozpočtem a ne frázemi za řečnickým pultem lze prosadit svou představu o státu.

s-24 Na druhé straně stát není soukromým majetkem ústavních orgánů.

s-25 Je to veřejněprávní instituce.

s-26 Stát by v hospodaření měl být podřízen pevnější normě, než jakou může zvrátit prostá vládní většina.

s-27 Je namístě přemýšlet o nástrojích, které by vládu v rozhazovačných choutkách brzdily.

s-28 Nechceme žít na úkor dětí, říkají autoři myšlenky o ústavním zákonu o rozpočtu.

s-29 Přenášejí tak akcent dneška jinam, než kde opravdu leží.

s-30 Ten je v obrovké míře přerozdělování.

s-31 Nejde jen o ekonomiku.

s-32 Míra přerozdělování úzce souvisí se svobodou.

s-33 Lze si představit totalitární stát, který se nemusí ohlížet na přízeň voličů a tudíž vymáčkne z obyvatel na daních takovou částku, jakou chce utratit.

s-34 Schodek žádný nebude.

s-35 Státní výdaje jsou často označovány jako nepružné.

s-36 Pravda je spíš taková, že vlády, včetně naší, nemají odvahu k zásadním škrtům.

s-37 Výdaje jsou politikum.

s-38 Nízké daně však také mohou být politikem, zvláště v předrůstovém období.

s-39 Snížil-li by stát daně razantněji, než o symbolické procento, poplatníci by se těžko dali přesvědčit k návratu k daním vysokým.

s-40 Přízrak schodku, nezaplašený nějakým ústavním zákonem, by pak nutně vládu nutil aktivněji omezovat výdaje.

s-41 Lze tvrdit, že hlídání schodku jakýmkoli nástrojem vede nakonec k omezení veřejných rozpočtů, současná praxe tomu ale nenasvědčuje.

s-42 Opozice proklamuje, že rozpočet je skrytě schodkový.

s-43 Spíše ho však lze považovat ta skrytě přebytkový.

s-44 Vláda, akcentující vyrovnanost rozpočtu před jeho štíhlostí se pro jistotu opře o předimenzované zdroje a na konci roku neefektivné utrácí přebytky.

s-45 Na obzoru je projednávání rozpočtu na příští rok.

s-46 Tam je prostor ukázat, jak to vláda myslí s trendem poklesu přerozdělování.

s-47 Po přijetí rozpočtu ale ne přes média ale standardními koaličními cestami pak lze nabídnout k diskusi návrh podobný nynějšímu.

s-48 V dnešní konstelaci však tuto iniciativu lze chápat jen jako pokus odvést pozornost od důležitějšího problému - míry přerozdělování, k problému menšímu - k rozpočtové bilanci.

s-49 K návrhu výkonné rady říkám ne, ale jsem rád, že téma je otevřeno.


dependency treetext view