PML View
ln94206_89
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-7/ln94206_89.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-7/ln94206_89.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-7/ln94206_89.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-7/ln94206_89.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-7/ln94206_89.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-7/ln94206_89.treex.gz |
---|
s-1
Štupovačka
ústavních
zákonů
s-2
Martin
Daneš,
Publicista
s-3
V
době
příprav
české
ústavy
panovala
mezi
koaličními
stranami
obecná
shoda
v
cíli
zčitelnit
komplikovaný
ústavní
systém,
zděděný
z
doby
komunismu.
s-4
Ten
kromě
ústavy
samotné
zahrnoval
celou
řadu
vedle
ústavy
postupně
navršených
ústavních
zákonů.
s-5
Doplňovaly
ústavu
a
zůstávaly
často
mimo
ni
-
pluly
takříkajíc
mimo
prostor.
s-6
S
jejich
pomocí
se
dokonce
měnil
celý
institucionální
rámec,
aniž
by
se
měnila
ústava
sama.
s-7
Ústavní
zákon
o
československé
federaci
z
roku
1968
zachovával
formálně
v
platnosti
o
osm
let
starší
ústavu,
ač
z
ní
ve
skutečnosti
nenechal
téměř
kámen
na
kameni.
s-8
Připomínalo
to
situaci,
kdy
sice
nosíme
dál
staré
sako,
avšak
záplatované
tak,
že
je
z
něj
spíš
kožená
bunda.
s-9
Komunistický
ústavní
guláš,
který
takhle
časem
vznikl,
nebyl
v
rozporu
se
záměry
tehdejších
vládců:
systém,
v
němž
bylo
složité
se
orientovat,
pro
ně
byl
výhodnější
než
přehledná
a
každému
srozumitelná
ústava,
jejíž
litery
by
se
ještě
mohl
-
nedej
bože
-
nějaký
pošetilec
dovolávat.
s-10
Vůle
polistopadových
zákonodárců
vytvořit
jeden
transparentní
text,
jenž
by
nemohl
být
dodatečně
rozmělňován,
se
promítl
do
závěrečných
ustanovení
české
ústavy.
s-11
Článek
112
většinu
ústavních
zákonů
vůbec
zrušil,
jiným
ponechal
status
pouhého
zákona.
s-12
Ústavní
pořádek
pak
vymezil
čtyřmi
hlavními
složkami:
ústavou,
Listinou
základních
práv
a
svobod,
ústavními
zákony
přijatými
podle
této
ústavy
(tedy
tam,
kde
se
ústava
o
existenci
ústavního
zákona
výslovně
zmiňuje)
a
ústavními
zákony
upravujícími
státní
hranice.
s-13
Na
chvályhodnou
snahu
opustit
praxi
komunistického
štupování,
jíž
nová
ústava
dala
dokonce
charakter
závazného
ustanovení,
dnes,
jak
se
zdá,
bohužel
pozapomněli
představitelé
hlavní
vládní
strany.
s-14
ODS
nedávno
vyslovila
požadavek
definovat
kompetence
vyšších
územních
celků
ústavním
zákonem,
třebaže
to
má
být
podle
ústavy
předmětem
zákona
prostého
a
zákon
ústavní
má
vyšší
celky
pouze
zřídit.
s-15
Z
premiérovy
kuchyně
posléze
vyšel
podnět
ještě
revolučnější
-
na
přijetí
ústavního
zákona
o
nutnosti
věčně
vyrovnaného
státního
rozpočtu.
s-16
Ponechme
stranou
otázku
výkladu
ústavy
ze
strany
ODS
a
vraťme
se
k
výchozí
úvaze
o
transparentnosti
systému.
s-17
Dominuje
mu
ústava
coby
nejvyšší
zákon,
z
něhož
vychází
veškerá
legislativa.
s-18
Pokud
se
většina
volených
zástupců
shodne
na
potřebě
redefinice
ústavního
rámce,
může
parlament
ústavu
novelizovat:
pozměnit
některou
její
pasáž,
přidat
či
vypustit
paragraf.
s-19
Ustanovení,
která
do
definice
vlastního
ústavního
rámce
již
nepatří,
jsou
předmětem
zákonů.
s-20
Pohleďme
pod
tímto
zorným
úhlem
na
nápad
uzákonit
vyrovnaný
rozpočet.
s-21
Do
ústavy
jednoznačně
nepatří.
s-22
V
podobě
zákona
by
byl
zase
k
ničemu,
jelikož
by
jej
každá
další
rozpočtová
diskuse
mohla
prostě
smést
se
stolu.
s-23
Vytesávat
nesporně
bohulibé
cíle
nynější
vládní
koalice
do
kamene
pofidérně
definovaného
ústavního
zákona
se
však
podobá
vypouštění
starého
džina
z
lahve.
dependency tree
•
text view