PML View

ln94205_94

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-3/ln94205_94.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94205_94.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94205_94.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94205_94.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94205_94.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-3/ln94205_94.treex.gz

s-1 Děti, rodina a stres

s-2 Vladislav Vít

s-3 Před prázdninami vyšla v nakladatelství Galén kniha Děti, rodina a stres s podtitulem Vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí.

s-4 Její autoři prof. PhDr. Zdeněk Matějček a Doc. MUDr. Zdeněk Dytrych před pětadvaceti lety založili Oddělení pro výzkum rodiny, které dodnes vedou.

s-5 Z. Matějček se věnuje dětem a Z. Dytrych dospělé části rodiny.

s-6 Zdeněk Dytrych: Na ministerstvu zdravotnictví v útvaru hlavního hygienika se objevila potřeba shrnout některé problémy, které se v rodině velice často opakují.

s-7 Profesor Matějček a jsme byli požádáni, abychom se o takové shrnutí pokusili s tím, že čtenáři mají dostat konkrétní rady.

s-8 Tak je i knížka koncipována.

s-9 V každé kapitole se mluví o určitém problému, uvádíme jak je rozsáhlý, kolik dětí je jím postiženo a co dělat.

s-10 Je tam v podstatě konkrétní návod.

s-11 Vaše kniha obsahuje ve třiadvaceti kapitolách různé problémy, od těžkých poškození dítěte po lehčí disfunkci či vlivu rozvodu na dítě.

s-12 Tím ovšem jednu konkrétní rodinu může zajímat maximálně pět, přinejhorším deset kapitol.

s-13 Zdeněk Matějček: Původně tato knížka byla určena pro zdravotnické pracovníky, a to především pro lékaře, kteří jsou ve styku s rodinou.

s-14 Na druhé straně se ukázalo, že toto téma je stejně důležité pro pedagogy a vychovatele.

s-15 Ti se přece setkávají i s postiženými nebo týranými dětmi.

s-16 A když byla knížka hotova, tak se zjistilo, že je praktická i pro rodiče.

s-17 Samozřejmě ne každá kapitola ne pro každého rodiče.

s-18 Zdeněk Dytrych: Kdyby se přímo dotýkalo některé rodiny deset kapitol, tak by to byla opravdu nešťastná rodina.

s-19 Ale stačí jedna a většinou jich bude i víc.

s-20 Vezměte si, kolik je rozvodů - třicet tisíc ročně v republice, to znamená, téměř třicet tisíc dětí je rozvodem nějakým způsobem postiženo.

s-21 V této knize je poučení, jak snášejí děti rozvod a jak na něj reagují, a návod, jak se mají rodiče chovat, aby se utrpení dětí snížilo.

s-22 Nebo například existuje lehká mozková disfunkce, kterou trpí podle našeho rozsáhlého výzkumu pět procent dětí.

s-23 Toto postižení se velice špatně rozpoznává.

s-24 Dítě je nemotorné, neklidné a není schopné se soustředit, ale přitom je většinou chytré.

s-25 Rodiče ho považují za lajdáka a bývá trestáno třeba za špatný výkon ve škole, tím se zhoršuje vztah k učení atd.

s-26 A tohle rodiče musí vědět.

s-27 Samozřejmě i pedagogové a v této knížce je návod co s tím.

s-28 Zdeněk Matějček: Předkládáme i problémy, na které se zapomíná.

s-29 Tak například úmrtí dítěte nebo narození postiženého dítěte.

s-30 Tady nejde jenom o rodiče, ale i o okolí, které musí vědět, jak se chovat.

s-31 Nebo úmrtí v rodině a jeho vliv na dítě a může to být třeba babička.

s-32 se říci, že kapitoly z vaší knížky, které se určité rodiny netýkají, přispějí k porozumění těm druhým?

s-33 Zdeněk Matějček: Ano, to je přesné.

s-34 Vždyť například chlapec s lehkou mozkovou disfunkcí není jen v rodině či ve škole.

s-35 Taková rodina své přátele, sousedy atd.

s-36 My ovšem touto knížkou nemůžeme dát přesný recept, ale to, co zdůrazňujeme, je porozumění čili rozumět tomu a pak se prostředek k nápravě najde.

s-37 A když porozumím předem, tak i mohu předcházet.

s-38 Materiálům, které dnes máte k dispozici, předcházel dlouholetý výzkum.

s-39 Zdeněk Dytrych: Od roku 1969, kdy jsme založili v bývalém Výzkumném ústavu psychiatrickém Oddělení pro výzkum rodiny, se hlavně zabýváme touto problematikou.

s-40 Měli jsme samozřejmě řadu spolupracovníků a za pětadvacet let jsme v týmu udělali téměř nekonečnou řadu prací.

s-41 Tak například rozsáhlý výzkum rozvodovosti.

s-42 Sledovali jsme šest let po rozvodu, co se děje s bývalými manžely a s jejich dětmi.

s-43 Jaké je jejich další začlenění do života, jak je rozvod poznamenal, či nepoznamenal.

s-44 Zdeněk Matějček: Studovali jsme děti, které vyrůstaly v situacích za méně příznivých společenských a citových podmínek, které mohou být nejrůznějšího druhu.

s-45 Kdy hned na začátku do osudu dítěte vstoupilo něco nedobrého.

s-46 Jsou to děti, které získaly určité obtíže z vnějšího světa.

s-47 Na druhé straně se zabýváme dětmi, které si nesou v sobě od počátku určitou nápadnost nebo obtíž.

s-48 Zdeněk Dytrych: K tomu je třeba dodat, že za poslední léta v Čechách roste počet dětí s vrozenou vývojovou vadou.

s-49 My jsme tento nárůst sledovali a je to do deseti procent.

s-50 vybrali jsme si jako modelovou situaci rozštěp rtu a patra.

s-51 Zkoumali jsme, co se děje s matkou.

s-52 Ta zažije šok a táhne se to s celý život a s dítětem taky.

s-53 Jsou případy, kdy se matka zavírala doma a přerušila styky s celým okolím i s přáteli.

s-54 To dítě je totiž tzv. nechlubitelné.

s-55 Rodina se stáhne do sebe a vzniká zvláštní atmosféra, která samozřejmě vytváří stres.

s-56 to různé fáze a ty my sledujeme, podobně jako lékaři ve Spojených státech a jinde.

s-57 Zdeněk Matějček:

s-58 Náš výzkum bych shrnul do dvou kategorií.

s-59 Děti, které si nesou do života problém, který není nápadný, který je uložený v jeho centrálním nervovém systému, jak vrozeně, tak vlivem vnějším.

s-60 A děti, které mají nápadnou vadu a můžete je sledovat takříkajíc jako na dlani.

s-61 Zdeněk Dytrych: Některé výzkumy, ty největší, trvají pětadvacet let a vyžadují obrovské úsilí.

s-62 Zdeněk Matějček: Jeden projekt, který ještě běží, je sledovat od určitého věku děti, které jsou dnes dospělé a mají děti, ale vyrostly za poněkud zvláštních podmínek.

s-63 Jedna skupina jsou jedinci, kteří nikdy nepoznali rodinu a vyrůstali v dětských domovech.

s-64 V další skupině jsou ti, kteří z dětských domovů přešli do náhradní péče, ale typu SOS vesničky, a v třetí ti, kteří se dostali do individuální pěstounské péče.

s-65 Dále je skupina, která vyrůstala v rodině vlastní za méně příznivých podmínek (např. nechtěné děti) a nakonec je skupina kontrolní, která reprezentuje tzv. normál.

s-66 Jsou nějaké hlavní cíle?

s-67 Zdeněk Dytrych: Jsou to dvě věci.

s-68 Jedna je tzv. patologie třetí generace.

s-69 Například: jestliže matka nechtěla dítě a dítě se narodilo proti její vůli, vyvíjelo se nepříznivě a je vysoká pravděpodobnost, a my chceme vědět jaká, že i toto dítě se v budoucnu bude chovat ke svému dítěti podobně.

s-70 Koneckonců tento vysoce zajímavý jev byl pozorován v experimentech u opic, které prováděl před několika desítkami let vynikající americký etolog Harlow.

s-71 Opice, kterým se nedostalo mateřské lásky, poněvadž po narození jejich matka byla nahrazena kovovou atrapou, ve své dospělosti pak zavrhovaly svoje mláďata.

s-72 Zdeněk Matějček: Jak dokazuje výzkum z dětských domovů, když jsou tyto děti dospělé, tak nejsou schopny lásku přijímat ani dávat.

s-73 Zdeněk Dytrych: Čili do koho nebyla láska vložena, tak ji nedovede ani dávat.

s-74 Zdeněk Matějček: Tento člověk není schopen citové investice a je s ním život těžší;

s-75 ne že by to bylo prokletí a že by byli všichni takoví, ale je to tendence.

s-76 Prokáže se, když sledujete větší skupiny.

s-77 Zdeněk Dytrych: Chceme znát možnosti, jak tomu zabránit;

s-78 a to souvisí i s druhou částí, kdy hledáme faktory tzv. protektivní, které vedou k tomu dobrému ve vývoji.

s-79 Zdeněk Matějček: Přesto jsou děti, které v takovýchto podmínkách vyrostou v dobré, bezproblémové dospělé.

s-80 Proč?

s-81 Nejde jen o to hledat negativa, ale i pozitiva.

s-82 Co to způsobilo?

s-83 Například to může být škola, sport, hudba atd.

s-84 Většinou něco, co jim umožnilo vyniknout.

s-85 Zdeněk Dytrych: Tyto děti, které prožily některé období naplněné stresem, mají společný znak a to je ztráta sebedůvěry.

s-86 Mají ji rozkolísanou.

s-87 Nevěří v sebe, nevěří v ostatní a jejich život se klikatí, různé složitosti a ty se na sebe hromadí.

s-88 My tomu říkáme efekt sněhové koule.

s-89 Na negativní věci se nabalují další a další a ani nevíme, co bylo na začátku.

s-90 Mohl to být třeba nedostatek lásky rodičů, především matky.

s-91 Zdeněk Matějček: Když takové dítě někde vynikne, tak se vlastně efekt sněhové koule obrátí.

s-92 Začne se rozvinovat.

s-93 Setkáváte se s dětmi, které mají ve škole problémy se svou přebujelou fantazií?

s-94 Zdeněk Matějček: Není to časté, ale chodí k nám rodiče takovýchto dětí a žádají vyšetření.

s-95 Přicházejí děti, kde je přebujelá fantazie jen mírně naznačená, ty, kde je výrazná, po ty, které nemohou z tohoto důvodu chodit do školy.

s-96 Musí se učit doma.

s-97 Zrovna nyní mám jeden případ, kde se pokoušíme zkusit to ve čtvrté třídě.

s-98 Aby aspoň nějakou hodinu ve škole byl.

s-99 Zdeněk Dytrych: Není to přesně, na co se ptáte, ale problém s fantazií není jen, že ji dítě vrozenou, ale jde o únik z reality, která je pro dítě málo přijatelná.

s-100 Vysnívá si jiný svět.

s-101 A to je většinou zase problém rodiny.


dependency treetext view