PML View

ln94205_91

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/ln94205_91.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94205_91.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94205_91.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94205_91.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94205_91.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/ln94205_91.treex.gz

s-1 Hledá se: ředitel Národní galerie

s-2 Alexandra Brabcová, Informatička, pracuje jako vedoucí zahraničního oddělení HMP

s-3 Článek v New York Times z 26. června letošního roku s názvem Chce někdo toto zaměstnání začíná pomyslným inzerátem: Hledá se: šaramantní, erudovaný, výkonný pracovník s politickými dovednostmi diplomata, finančními schopnostmi investičního bankéře a společenskými obratnostmi manželky.

s-4 Dále se žádá akademické zázemí seriózního vědce a ochota obětovat své znalosti ve prospěch úporného uvažování nad rozpočtem a problémy s personálem.

s-5 Hodiny přes čas, nízká mzda a šance vidět své jméno vytištěné v novinách pokaždé při sebenepatrnějším chybném kroku.

s-6 Tato práce je, samozřejmě, vést muzeum umění.

s-7 Podobnost tohoto inzerátu s portrétem budoucího ředitele Národní galerie, který ve svém článku Ředitelé mezi obrazy a lidmi načrtl Jiří Machalický (LN, 23. 8. 94) zjevně není náhodná.

s-8 Právě proto stojí za pokus zamyslet se nad tím, proč velká muzea umění na sklonku 20. století vypisují konkurz na Pánaboha na ředitelský stolec a v čem jsou jiné souřadnice Národní galerie a jejích bytnějších příbuzných za oceánem.

s-9 Jak se dále dočítáme ve zmíněném článku v New York Times, právě nyní se hledají ředitelé pro 13 muzejí v USA, včetně tří z nejvýznamnějších - Muzea moderního umění v New Yorku, Los Angeles County Museum of Art a Museum of Fine Arts v Bostonu.

s-10 Co je tedy důvodem pro to, aby se hledání aristokratického gentlemana do čela společensky vrcholně prestižní instituce změnilo v honbu na kandidáta, který by měl vyhovět mnohastranným a často protikladným požadavkům?

s-11 Spolu s masivním rozmachem turistického ruchu vzrůstá exponenciálně nejenom návštěvnost, ale i společenské očekávání, jimž však neodpovídají finanční prostředky, jimiž muzea disponují.

s-12 Situaci vystihuje povzdech Roberta Bucka, ředitele Brooklyn Museum v New Yorku, který říká, že 150 procent času stráví získáváním peněz.

s-13 Také Národní galerie v Praze hledá svého ředitele A to, jak vysvítá z článku Jiřího Machalického, doslova a do písmene.

s-14 Na rozdíl od USA, kde se tato iniciativa přenechává správní radě, která za své rozhodnutí nese plnou odpovědnost, ale zároveň poskytuje řediteli i potřebnou oporu při jeho rozhodování.

s-15 Úkol, který budoucího vytouženého i ostře sledovaného ředitele Národní galerie očekává, je o to těžší, že se bude pohybovat v prostředí nepoměrně méně právně definovaném a ekonomicky stabilizovaném než jeho američtí kolegové.

s-16 Tady podobnost hledání ideálního ředitele pro velkou muzejní instituci, schopného lodivoda, který ji provede turbulujícími časy, končí.

s-17 Spíše než vědomí jasné linie je totiž zárukou možného úspěchu schopnost iniciovat v podmínkách galerie zpracování koncepce instituce na úrovni všech, kterým byla za ni svěřena jistá zodpovědnost a dosáhnout její postupné realizace.

s-18 Co se týče odhadu budoucího vývoje, ten je již nějakou dobu poměrně přesně usměrněn ekonomickými faktory, nikoli filozofickými náhledy a skrývá se za ním právě ona prozaická schopnost získávání finančních prostředků.

s-19 J. Machalický však ve svém konkurzu na ředitele Národní galerie jde ještě dál, když žádá, aby vytvořil podmínky pro práci podřízených, zjednodušil systém a vytvořil moderní dynamickou instituci na správných místech proporcionálně rozšiřovanou a redukovanou.

s-20 Otázka, kterou se prozíravě nezabývá, zní - jak tato bájná bytost dosáhne zjednodušení systému a proporcionálních úprav, se kterými budou souhlasit zejména ti, jichž se negativně týkají?

s-21 Odpovědí nikoli potěšitelnou je právě stav, v němž se Národní galerie nachází poté, co jejích několik set zaměstnanců zároveň a každý na svou pěst hledá svého ředitele.

s-22 Kdo obstojí jako budoucí ředitel Národní galerie, je otazníkem, který se vznáší nad hlavou nejenom Jiřího Machalického.

s-23 se jím stane kdokoli, je třeba dokreslit jeho portrét ještě o několik tahů.

s-24 Zcela nesporně musí disponovat autoritou, a to nikoli pouze přirozenou, ale autoritou delegovanou, a to v rámci týmového vedení instituce, v němž každý z jeho členů zastává poměrně jasně definovanou roli.

s-25 Předpokladem pro výkon jeho funkce zůstává nutnost, aby mohl zaujmout své místo v rámci systému odpovědností, tj. správní rady odpovědné ministerstvu, vedení instituce odpovědného správní radě, zaměstnanců odpovědných vedení a ministerstva odpovědného vládě i veřejnosti.

s-26 Jinak nezbývá než doufat, že ze všech atraktivních nabídek, které jsou momentálně k mání, Pámbu vezme tu Národní galerii.


dependency treetext view