PML View
ln94205_91
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/etest/ln94205_91.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94205_91.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94205_91.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94205_91.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94205_91.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/etest/ln94205_91.treex.gz |
---|
s-1
Hledá
se:
ředitel
Národní
galerie
s-2
Alexandra
Brabcová,
Informatička,
pracuje
jako
vedoucí
zahraničního
oddělení
HMP
s-3
Článek
v
New
York
Times
z
26.
června
letošního
roku
s
názvem
Chce
někdo
toto
zaměstnání
začíná
pomyslným
inzerátem:
Hledá
se:
šaramantní,
erudovaný,
výkonný
pracovník
s
politickými
dovednostmi
diplomata,
finančními
schopnostmi
investičního
bankéře
a
společenskými
obratnostmi
manželky.
s-4
Dále
se
žádá
akademické
zázemí
seriózního
vědce
a
ochota
obětovat
své
znalosti
ve
prospěch
úporného
uvažování
nad
rozpočtem
a
problémy
s
personálem.
s-5
Hodiny
přes
čas,
nízká
mzda
a
šance
vidět
své
jméno
vytištěné
v
novinách
pokaždé
při
sebenepatrnějším
chybném
kroku.
s-6
Tato
práce
je,
samozřejmě,
vést
muzeum
umění.
s-7
Podobnost
tohoto
inzerátu
s
portrétem
budoucího
ředitele
Národní
galerie,
který
ve
svém
článku
Ředitelé
mezi
obrazy
a
lidmi
načrtl
Jiří
Machalický
(LN,
23.
8.
94)
zjevně
není
náhodná.
s-8
Právě
proto
stojí
za
pokus
zamyslet
se
nad
tím,
proč
velká
muzea
umění
na
sklonku
20.
století
vypisují
konkurz
na
Pánaboha
na
ředitelský
stolec
a
v
čem
jsou
jiné
souřadnice
Národní
galerie
a
jejích
bytnějších
příbuzných
za
oceánem.
s-9
Jak
se
dále
dočítáme
ve
zmíněném
článku
v
New
York
Times,
právě
nyní
se
hledají
ředitelé
pro
13
muzejí
v
USA,
včetně
tří
z
nejvýznamnějších
-
Muzea
moderního
umění
v
New
Yorku,
Los
Angeles
County
Museum
of
Art
a
Museum
of
Fine
Arts
v
Bostonu.
s-10
Co
je
tedy
důvodem
pro
to,
aby
se
hledání
aristokratického
gentlemana
do
čela
společensky
vrcholně
prestižní
instituce
změnilo
v
honbu
na
kandidáta,
který
by
měl
vyhovět
mnohastranným
a
často
protikladným
požadavkům?
s-11
Spolu
s
masivním
rozmachem
turistického
ruchu
vzrůstá
exponenciálně
nejenom
návštěvnost,
ale
i
společenské
očekávání,
jimž
však
neodpovídají
finanční
prostředky,
jimiž
muzea
disponují.
s-12
Situaci
vystihuje
povzdech
Roberta
Bucka,
ředitele
Brooklyn
Museum
v
New
Yorku,
který
říká,
že
150
procent
času
stráví
získáváním
peněz.
s-13
Také
Národní
galerie
v
Praze
hledá
svého
ředitele
A
to,
jak
vysvítá
z
článku
Jiřího
Machalického,
doslova
a
do
písmene.
s-14
Na
rozdíl
od
USA,
kde
se
tato
iniciativa
přenechává
správní
radě,
která
za
své
rozhodnutí
nese
plnou
odpovědnost,
ale
zároveň
poskytuje
řediteli
i
potřebnou
oporu
při
jeho
rozhodování.
s-15
Úkol,
který
budoucího
vytouženého
i
ostře
sledovaného
ředitele
Národní
galerie
očekává,
je
o
to
těžší,
že
se
bude
pohybovat
v
prostředí
nepoměrně
méně
právně
definovaném
a
ekonomicky
stabilizovaném
než
jeho
američtí
kolegové.
s-16
Tady
podobnost
hledání
ideálního
ředitele
pro
velkou
muzejní
instituci,
schopného
lodivoda,
který
ji
provede
turbulujícími
časy,
končí.
s-17
Spíše
než
vědomí
jasné
linie
je
totiž
zárukou
možného
úspěchu
schopnost
iniciovat
v
podmínkách
galerie
zpracování
koncepce
instituce
na
úrovni
všech,
kterým
byla
za
ni
svěřena
jistá
zodpovědnost
a
dosáhnout
její
postupné
realizace.
s-18
Co
se
týče
odhadu
budoucího
vývoje,
ten
je
již
nějakou
dobu
poměrně
přesně
usměrněn
ekonomickými
faktory,
nikoli
filozofickými
náhledy
a
skrývá
se
za
ním
právě
ona
prozaická
schopnost
získávání
finančních
prostředků.
s-19
J.
Machalický
však
ve
svém
konkurzu
na
ředitele
Národní
galerie
jde
ještě
dál,
když
žádá,
aby
vytvořil
podmínky
pro
práci
podřízených,
zjednodušil
systém
a
vytvořil
moderní
dynamickou
instituci
na
správných
místech
proporcionálně
rozšiřovanou
a
redukovanou.
s-20
Otázka,
kterou
se
prozíravě
nezabývá,
zní
-
jak
tato
bájná
bytost
dosáhne
zjednodušení
systému
a
proporcionálních
úprav,
se
kterými
budou
souhlasit
zejména
ti,
jichž
se
negativně
týkají?
s-21
Odpovědí
nikoli
potěšitelnou
je
právě
stav,
v
němž
se
Národní
galerie
nachází
poté,
co
jejích
několik
set
zaměstnanců
zároveň
a
každý
na
svou
pěst
hledá
svého
ředitele.
s-22
Kdo
obstojí
jako
budoucí
ředitel
Národní
galerie,
je
otazníkem,
který
se
vznáší
nad
hlavou
nejenom
Jiřího
Machalického.
s-23
Ať
už
se
jím
stane
kdokoli,
je
třeba
dokreslit
jeho
portrét
ještě
o
několik
tahů.
s-24
Zcela
nesporně
musí
disponovat
autoritou,
a
to
nikoli
pouze
přirozenou,
ale
autoritou
delegovanou,
a
to
v
rámci
týmového
vedení
instituce,
v
němž
každý
z
jeho
členů
zastává
poměrně
jasně
definovanou
roli.
s-25
Předpokladem
pro
výkon
jeho
funkce
zůstává
nutnost,
aby
mohl
zaujmout
své
místo
v
rámci
systému
odpovědností,
tj.
správní
rady
odpovědné
ministerstvu,
vedení
instituce
odpovědného
správní
radě,
zaměstnanců
odpovědných
vedení
a
ministerstva
odpovědného
vládě
i
veřejnosti.
s-26
Jinak
nezbývá
než
doufat,
že
ze
všech
atraktivních
nabídek,
které
jsou
momentálně
k
mání,
Pámbu
vezme
tu
Národní
galerii.
dependency tree
•
text view