PML View

ln94205_86

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-4/ln94205_86.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-4/ln94205_86.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-4/ln94205_86.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-4/ln94205_86.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-4/ln94205_86.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-4/ln94205_86.treex.gz

s-1 Rusové odcházejí - a přicházejí

s-2 Michal Mocek

s-3 Odsun ruských vojsk ze střední Evropy a z Pobaltí, který včera skončil, popisují ruští generálové především jako grandiózní vojenskou operaci s nárokem na přiměřené místo v dějinách.

s-4 Vždyť za necelé 4 roky bylo do Ruska staženo 1,2 milionu vojáků včetně rodinných příslušníků.

s-5 Jen z někdejší NDR bylo odsunuto 12 000 tanků a 1400 letadel.

s-6 I ruští politikové připomínají čísla: souhlas s odchodem z Německa otevřel cestu k půjčkám a úvěrům ve výši desítek miliard marek.

s-7 Jen sám odsun a stavbu bytů pro ruské důstojníky dotovala německá vláda částkou 15 miliard marek.

s-8 Ani u ruských novinářů, ani u veřejnosti to však velké nadšení nevyvolává.

s-9 Všímají si spíše toho, že odchod byl příliš rychlý a že si jej prosadily i malé státy na hranicích Ruska.

s-10 Jejich reakce na odchod z Evropy je názornou ukázkou toho, jak si Rusové představují demokratickou zahraniční politiku.

s-11 U USA a snad ještě u Německa jsou ochotni akceptovat požadavky druhé strany.

s-12 Aspoň pokud nejsou předkládány na jejich vkus příliš razantně, z pozice síly.

s-13 Jednání menších států střední Evropy a Pobaltí chápou jen jako úsilí trpaslíků vyhnat a ponížit velmoc.

s-14 Ruský odchod pro střední Evropu strategický význam.

s-15 S posledním vojákem odtud mizí i nejvýznamnější nástroj ruského vlivu na celý region i na jednotlivé země.

s-16 V nejbližších letech zde může Rusko počítat jen s působením přes tajné služby nebo prostřednictvím zbytků někdejších promoskevských politických elit.

s-17 Díky své velmocenské roli však může v oblasti blokovat integrační procesy.

s-18 Koncentrace sil na západní výspě Ruska, u Kaliningradu, na kterou v poslední době často upozorňují vojenští analytikové, zůstane pro nejbližší léta zřejmě jen papírovým tygrem.

s-19 V Pobaltí zůstanou cizí ozbrojené síly skrytě ještě několik let.

s-20 Ponorková základna v estonském Paldiski bude demontována v září 1995, radarová stanice v lotyšské Skrundě o rok později.

s-21 Mnohem déle však potrvá jejich závislost na ruském trhu a především na ruských surovinách.

s-22 Ve střední Evropě a v Pobaltí byl ruský odchod výsledkem aktivity veřejnosti, jednoznačné politiky vlád a tlaku dalších mocností.

s-23 Ne všude působily tyto faktory se stejnou intenzitou.

s-24 V zemích bývalé sovětské střední Asie ohrožoval další hegemonii Moskvy především tlak zdola.

s-25 Vyvrcholením společenské mobilizace bylo povstání v Tádžikistánu, které mířilo i proti místní exkomunistické vládě.

s-26 Pro ostatní vlády oblasti to bylo dostatečným poučením.

s-27 Ruská vojska jsou teď ve střední Asii přítomna na základě dvoustranných smluv nebo se souhlasem místních vlád.

s-28 V Gruzii a v Ázerbájdžánu se proti dalšímu vlivu Moskvy postavila jak veřejnost, tak vláda.

s-29 Obchody velmocí i obratně využitá vnitřní křehkost těchto států však ruským vojákům umožnily návrat.

s-30 Rusové většinou přicházejí pod vlajkou mírových sil, ve funkci arbitra mezi protiruskou většinou a Ruskem (nebo ruskou armádou) podpořenou menšinou.

s-31 Obdobný scénář lze vidět také v Moldávii.

s-32 I když nyní se tam rýsuje možnost happy endu.

s-33 Krokem k němu je chystané zrušení ruské 14. armády.

s-34 Zvláštní cestou prošla Ukrajina.

s-35 Ještě před rokem vedly ostré konflikty o vlastnictví vojenských zařízení bývalého SSSR a o přítomnost sovětských vojsk k obavám, že by se mohly rozhořet do velké války.

s-36 Tento vládní kurz, který předtím podporovala velká část veřejnosti, byl však v červnových prezidentských volbách odmítnut.

s-37 Nový prezident Ukrajiny se prosadil pod heslem spolupráce s Ruskem.

s-38 Jen Bělorusku a Arménii se podařilo vyhnout větším sporům s Ruskem.

s-39 Pás zemí podél jihozápadní a jižní hranice Ruska opustila vojska někdejší supervelmoci často jen symbolicky.

s-40 Jako mírové síly, jako nájemci vojenských základen i na základě smluv jsou tam zase titíž důstojníci a tytéž pluky jako před zánikem SSSR.

s-41 Jak hodnotit význam ruského úsilí o zajištění vojenské přítomnosti v blízkém zahraničí?

s-42 Asi souvisí s celkovým hodnocením Ruska.

s-43 Pohled na něj připomíná pohled do kaleidoskopu.

s-44 Často stačí i nepatrná změna stanoviska, aby se obraz radikálně změnil.

s-45 Své přívržence poněkud konfuzní srovnávání Ruska s končící výmarskou republikou a zároveň s hitlerovským Německem v prvních letech expanze.

s-46 Obhájce i tvrzení, že Rusko prosazuje jen obvyklé a oprávněné zájmy velmoci a že jen nižší stupeň vývoje a okolnosti jej nutí používat méně obvyklých prostředků.

s-47 A přitom jde možná jen o to, že se vnitřně rozvrácená země pokouší hledat svou stabilitu ve zvetšelých symbolech vnější moci.

s-48 A že je cesta zatím otevřena jak pro výmarskou, tak pro normální velmocenskou variantu.


dependency treetext view