PML View

ln94205_70

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-7/ln94205_70.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94205_70.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94205_70.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94205_70.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94205_70.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-7/ln94205_70.treex.gz

s-1 Jen na opakování moudrost nestojí

s-2 Poznámka

s-3 Radka Kvačková

s-4 Poslední léta - a také nyní před začátkem nového školního roku - se u nás často diskutuje o tom, zda jsou lepší státní nebo soukromé školy, jestli dětem prospěje více volnosti, nebo naopak přísnost a máme-li žáky nadále známkovat číslicemi, nebo hodnotit spíš rozvitými větami.

s-5 To všechno je, zdá se mi, druhotné.

s-6 Skutečně důležité je, aby potenciál žáků, energie učitelů, jakož i prostředky nás všech, byly využity co nejefektivněji a také nejspravedlivěji.

s-7 Každá kultura svá rčení, která popisují zkušenosti lidstva s učením.

s-8 České sděluje: Opakování, matka moudrosti.

s-9 Čínské praví: Řekni mi a zapomenu;

s-10 ukaž mi a si zapamatuji;

s-11 nech mne to dělat a pochopím.

s-12 Vědci, kteří se zabývají výzkumem mozku, vyčíslili před časem, kolik si čeho zapamatujeme.

s-13 Je to prý deset procent z toho, co slyšíme, patnáct procent z toho, co vidíme, čtyřicet procent z věcí, o kterých diskutujeme, osmdesát procent z toho, co přímo zažijeme nebo děláme, a devadesát procent z vědomostí a dovedností, které se pokoušíme naučit druhé.

s-14 Cesta efektivního vzdělávání je tedy zřejmá.

s-15 To neznamená, že zcela odmítneme memorování, které je v některých fázích nezastupitelné, ale že na něm nebudeme stavět.

s-16 A hlavně, že umožníme žákům, aby si v tom nezvládnutelném množství informací aspoň trochu vybírali sami, ovšemže na základě kvalifikovaného vedení.

s-17 Vymýšlet všechno znovu není třeba.

s-18 Projekty existují tady i v zahraničí, stačí vybírat a využívat využitelné.

s-19 Psycholožka Jana Nováčková nedávno přeložila zajímavou publikaci americké pedagožky Susan Kovalikové, která nabízí zajímavý model integrované tematické výuky.

s-20 Kovaliková je z pedagogů, kteří se zabývají zásadními otázkami vzdělávání.

s-21 Začínala s programy pro nadané, protože věřila, právě tak jako mnozí jiní, že právě talentovaní potřebují nejkvalitnější vzdělání.

s-22 Její názor však časem změnil čtrnáctiletý syn, přesněji řečeno, jedno z jejích tří dětí, které se, na rozdíl od ostatních dvou, nedostalo do výběrové třídy.

s-23 Chlapec jednoho dne poslouchal, jak kdosi vychvaluje požadavky nadaných žáků na učitele a přetéká nadšením nad jejich pokroky.

s-24 Pak se zeptal: Opravdu si myslíte, že jenom ti, co měli v hodinovém rozřazovacím testu hodně bodů, chtějí mít bezvadného učitele a učit se zajímavým způsobem?

s-25 Můj bratr a sestra mají všechny dobré učitele, a ty, co zbyli.

s-26 Domnívám se, že nad touto otázkou bychom se měli u příležitosti nového školního roku zamyslet i u nás.

s-27 Představuje totiž přinejmenším příspěvěk do diskuse o tom, co je a co není rovný přístup ke vzdělání.


dependency treetext view