PML View
ln94205_107
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-4/ln94205_107.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94205_107.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94205_107.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94205_107.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-4/ln94205_107.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-4/ln94205_107.treex.gz |
---|
s-1
Střížek
svět
nevysvětluje,
ale
maluje
s-2
Lenka
Lindaurová
s-3
Obrazy
Antonína
Střížka
(1959)
nejsou
o
tom,
co
znázorňují,
ale
především
o
samotném
procesu
malování.
s-4
Proto
nechyběly
ani
na
mezinárodní
přehlídce
Rozbité
zrcadlo
věnované
médiu
malby,
která
putovala
vloni
Evropou.
s-5
Včera
byla
otevřena
výstava
Střížkových
posledních
obrazů
v
jeho
mateřské
galerii
MXM
v
Praze
(potrvá
do
28.
září).
s-6
Známé
atributy
Střížkových
pláten
svádějí
diváka
k
hledání
příběhu.
s-7
Letadlo,
boty,
kabelka,
ramínko
s
šaty,
pes,
pavučina,
sloupy,
ozubená
kola
a
stuhy.
s-8
Impulzem
k
namalování
mohou
být
fotografie,
staré
obrazy
známých
autorů,
banální
reklama,
atmosféra
nějaké
chvíle,
gesto,
vzpomínky
uložené
v
paměti.
s-9
Tvůrčí
proces
považuji
za
důležitější
než
vysvětlování
obrazů,
říká
Střížek.
s-10
Výsledek
nakonec
dává
jinou
zkušenost
než
tu,
z
které
vznikl.
s-11
Obraz
má
tu
výhodu,
že
může
být
interpretován
mnoha
způsoby.
s-12
Autor
s
oblibou
ve
svých
dílech
cituje
například
z
Chirica,
na
této
výstavě
také
z
Veroneseho.
s-13
Jak
sám
říká,
pohled
do
historie
nesouvisí
nijak
s
ideologickým
podtextem
citovaných
děl,
jeho
přístup
není
hledáním
nových
postojů,
ale
postmoderním
způsobem
tvorby.
s-14
Hledisko
vizuální
je
pak
hlavním
kritériem
výběru
témat
a
jejich
zpracování.
s-15
Barvy
Střížkových
obrazů
se
stále
zjasňují,
krajina
nabývá
fauvistické
bujnosti,
mechanická
kola
neúčelně
roztáčejí
pestré
fangle.
s-16
Názvy
obrazům
záměrně
nedávám,
snažím
se
je
zbavit
veškeré
literárnosti,
vysvětluje
Střížek.
s-17
Malba
sama
o
sobě
je
informací,
každý
tah
štětce
je
rychlejší
než
slovo.
s-18
Ke
svým
starým
tématům
se
vracím
někdy
z
nostalgie,
někdy
proto,
že
mě
prostě
pořád
zajímají.
s-19
Malování
nikdy
nemůže
být
u
konce,
ani
vyčerpané.
s-20
Střížek
je
populární,
aniž
by
se
snažil
být
na
výsluní
módních
trendů.
s-21
Umění
se
stalo
obchodem
jako
všechno
kolem
nás,
tvrdí
Střížek.
s-22
Myslím
si,
že
není
třeba
tuto
situaci
kritizovat,
důležité
je
mít
vlastní
cestu.
s-23
Snad
nejhorší
je
zaujímat
k
ostatnímu
současnému
umění
nenávistný
postoj.
s-24
Různé
tendence
a
módy
se
střídají,
ale
tím
nic
ze
světa
nemizí,
jenom
to
má
jiné
podoby.
s-25
Strach
z
jiného
umění
-
to
je
jen
provinčnost
v
nás.
s-26
Honba
za
úspěchem
bere
lidem
svobodu.
s-27
Umělci
někdy
zapomínají,
že
svobodu
mají
v
sobě
a
tu
jim
nikdo
nevezme.
s-28
Střížek
svobodu
dává
i
divákovi:
nechává
ho
nahlédnout
do
jasného
obrazu,
na
věci,
kterým
není
nutné
rozumět.
s-29
Stačí
se
dívat.
dependency tree
•
text view