PML View

ln94205_107

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-4/ln94205_107.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-4/ln94205_107.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-4/ln94205_107.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-4/ln94205_107.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-4/ln94205_107.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-4/ln94205_107.treex.gz

s-1 Střížek svět nevysvětluje, ale maluje

s-2 Lenka Lindaurová

s-3 Obrazy Antonína Střížka (1959) nejsou o tom, co znázorňují, ale především o samotném procesu malování.

s-4 Proto nechyběly ani na mezinárodní přehlídce Rozbité zrcadlo věnované médiu malby, která putovala vloni Evropou.

s-5 Včera byla otevřena výstava Střížkových posledních obrazů v jeho mateřské galerii MXM v Praze (potrvá do 28. září).

s-6 Známé atributy Střížkových pláten svádějí diváka k hledání příběhu.

s-7 Letadlo, boty, kabelka, ramínko s šaty, pes, pavučina, sloupy, ozubená kola a stuhy.

s-8 Impulzem k namalování mohou být fotografie, staré obrazy známých autorů, banální reklama, atmosféra nějaké chvíle, gesto, vzpomínky uložené v paměti.

s-9 Tvůrčí proces považuji za důležitější než vysvětlování obrazů, říká Střížek.

s-10 Výsledek nakonec dává jinou zkušenost než tu, z které vznikl.

s-11 Obraz tu výhodu, že může být interpretován mnoha způsoby.

s-12 Autor s oblibou ve svých dílech cituje například z Chirica, na této výstavě také z Veroneseho.

s-13 Jak sám říká, pohled do historie nesouvisí nijak s ideologickým podtextem citovaných děl, jeho přístup není hledáním nových postojů, ale postmoderním způsobem tvorby.

s-14 Hledisko vizuální je pak hlavním kritériem výběru témat a jejich zpracování.

s-15 Barvy Střížkových obrazů se stále zjasňují, krajina nabývá fauvistické bujnosti, mechanická kola neúčelně roztáčejí pestré fangle.

s-16 Názvy obrazům záměrně nedávám, snažím se je zbavit veškeré literárnosti, vysvětluje Střížek.

s-17 Malba sama o sobě je informací, každý tah štětce je rychlejší než slovo.

s-18 Ke svým starým tématům se vracím někdy z nostalgie, někdy proto, že prostě pořád zajímají.

s-19 Malování nikdy nemůže být u konce, ani vyčerpané.

s-20 Střížek je populární, aniž by se snažil být na výsluní módních trendů.

s-21 Umění se stalo obchodem jako všechno kolem nás, tvrdí Střížek.

s-22 Myslím si, že není třeba tuto situaci kritizovat, důležité je mít vlastní cestu.

s-23 Snad nejhorší je zaujímat k ostatnímu současnému umění nenávistný postoj.

s-24 Různé tendence a módy se střídají, ale tím nic ze světa nemizí, jenom to jiné podoby.

s-25 Strach z jiného umění - to je jen provinčnost v nás.

s-26 Honba za úspěchem bere lidem svobodu.

s-27 Umělci někdy zapomínají, že svobodu mají v sobě a tu jim nikdo nevezme.

s-28 Střížek svobodu dává i divákovi: nechává ho nahlédnout do jasného obrazu, na věci, kterým není nutné rozumět.

s-29 Stačí se dívat.


dependency treetext view