PML View
ln94204_79
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-2/ln94204_79.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln94204_79.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln94204_79.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln94204_79.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-2/ln94204_79.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-2/ln94204_79.treex.gz |
---|
s-1
Privatizace
státních
statků:
ráj
úředního
šimla
s-2
Jiří
Pšenička
s-3
Není
asi
jiného
sektoru,
kde
by
privatizace
státního
majetku
probíhala
tak
složitě
jako
v
zemědělství,
respektive
na
státních
statcích.
s-4
Prakticky
všechny
státní
zemědělské
podniky
hospodařící
na
půdě
mají
již
své
nájemce,
ale
vlastnická
práva
byla
převedena
na
soukromé
osoby
pouze
asi
u
desetiny
z
nich.
s-5
Je
nepravděpodobné,
že
by
se
tento
zdlouhavý
proces
v
nejbližší
době
nějak
výrazně
urychlil.
s-6
Důvodů
je
několik,
některé
pochopitelné.
s-7
Na
prvním
místě
je
třeba
jmenovat
restituce.
s-8
Ty
se
sice
všeobecně
pokládají
za
nejjednodušší
formu
odstátnění,
ovšem
platí
to
pouze
tam,
kde
je
znám
vlastník.
s-9
Identifikace
zemědělského
majetku,
kterou
provádějí
katastrální
úřady
se
povleče
ještě
celá
léta.
s-10
Jestliže
není
znám
majitel,
nemohou
ani
pozemkové
úřady
rozhodovat
o
oprávněnosti
či
neoprávněnosti
restitučních
žádostí
občanů.
s-11
Navíc,
valná
většina
žadatelů,
kterým
pozemkový
úřad
jimi
uplatněný
nárok
zamítne,
se
dále
obrací
na
soud.
s-12
Jak
rychle
dnes
soudy
pracují,
netřeba
připomínat.
s-13
A
v
tomto
vlastnickoprávním
chaosu
by
měla
probíhat
privatizace.
s-14
Bylo
by
tedy
možné
konstatovat
-
a
mnozí
již
tak
učinili
-,
že
restituce
jsou
brzdou
privatizace.
s-15
Avšak
jestliže
navracení
majetku
původním
vlastníkům
bylo
uznáno
za
jeden
ze
základních
(morálních)
principů
transformace,
nelze
dnes
z
hlediska
úzkých
ekonomických
zájmů
kritéria
zpochybňovat,
měnit
či
upravovat.
s-16
Je-li
zde
možné
něčím
pomoci,tak
asi
posílením
jmenovaných
restitučních
institucí
novými
pracovníky.
s-17
O
práci
budou
mít
postaráno
na
deset
let.
s-18
Naopak
se
zdá,
že
pracovními
silami
se
zbytečně
plýtvá
ve
vlastním
procesu
schvalování
privatizačních
projektů.
s-19
Systém
se
postupem
času
stal
přímo
vzorovou
ukázkou
fungování
zákonů
profesora
Parkinsona.
s-20
Posuďte
sami,
jakou
strastiplnou
cestu
musel
každý
privatizační
projekt
absolvovat,
než
se
dočkal
realizace:
ministerstvo
zemědělství
vypracovalo
zakladatelské
projekty
na
279
ze
316
státních
statků
(rozdíl
obou
čísel
vyjadřuje
počet
podniků
privatizovaných
kuponově)
a
předalo
je
ministerstvu
privatizace.
s-21
Zatím
224
projektů
privatizační
úřad
prodiskutoval
a
odsouhlasil
v
tzv.
dohadovacím
řízení.
s-22
Vláda
projednala
a
schválila
167
projektů.
s-23
Ty
vrátila
na
Skalického
ministerstvo
privatizace.
s-24
Jeho
úřad
116
projektů
předal
opět
Luxovu
ministerstvu
zemědělství
k
aktualizaci
(provedení
auditu
účetní
uzávěrky,
rozdělení
aktiv
a
pasiv
na
jednotlivé
nabyvatele,
připojení
dokladů
o
identifikaci
majetku
atd.).
s-25
Celý
proces
přehazování
fasciklů
z
kanceláře
do
kanceláře
však
samozřejmě
nekončí.
s-26
Ministerstvo
zemědělství
stačilo
zaktualizovat
84
projektů,
které
pak
znovu
převzali
lidé
ministra
Skalického.
s-27
Upravené
projekty
ještě
jednou
zkontrolovali,
připojili
k
nim
zapečetěné
stanovisko
vlády
a
55
projektů
odeslali
Pozemkovému
fondu.
s-28
Ten
zatím
stihl
38
projektů
předat
svým
jednotlivým
územním
pracovištím.
s-29
Jak
nám
sdělili
na
ministerstvu
zemědělství,
asi
20
až
25
projektů
bylo
již
realizováno,
tj.
majetek
předán
úplně
nebo
zčásti
novým
vlastníkům.
s-30
Je
to
málo.
s-31
Koho
je
možné
vinit?
s-32
Především
celý
systém.
s-33
Je
těžké
si
představit,
že
by
někdo
dokázal
vymyslet
ještě
složitější,
nákladnější
a
pracnější.
s-34
Úřední
šiml
se
dosyta
nažral
a
dlouhé
roky
se
bude
moci
tvářit,
jak
usilovně
pracuje.
s-35
Téměř
želví
tempo
privatizace
státních
statků
má
ekonomické
a
(jak
potvrdil
Nejvyšší
kontrolní
úřad)
někdy
i
kriminální
důsledky.
s-36
Zbytkové
státní
statky
byly
postupně
zatíženy
vysokými
závazky,
zejména
vůči
bankovnímu
sektoru
a
restituentům.
s-37
Jejich
hospodářský
výsledek
v
loňském
roce
hovoří
za
vše:
ztráta
5
miliard
korun
(více
jak
polovina
z
celkové
ztráty
v
zemědělství).
s-38
Dluhy,
kterými
je
zatížena
část
majetku
statků
určeného
pro
restituce,
zaplatí
rozhodnutím
vlády
stát.
s-39
Přijde
ho
to
na
sedm
miliard
korun.
s-40
Závazky
visící
na
majetku
privatizovatelném
převezmou
noví
vlastníci.
s-41
Je
pravděpodobné,
že
mnozí
z
nich
od
kupních
smluv
pod
ekonomickým
tlakem
nakonec
budou
muset
ustoupit
i
přesto,
že
jejich
splátkový
kalendář
je
rozložen
do
rozumných
dvaceti
let.
s-42
Majetek
pak
opět
spadne
do
klína
státu
(Pozemkovému
fondu),
a
jak
bylo
v
minulém
týdnu
rozhodnuto,
potom
se
začne
nanovo
-
veřejné
soutěže,
dražby
...
s-43
Po
bitvě
je
každý
generál.
s-44
Kdybychom
však
hned
od
začátku
přistoupili
na
osvědčený
systém
dražeb,
mohli
jsme
si
pár
set
milionů
korun
ve
státní
kase
ušetřit.
s-45
Do
celého
procesu
by
bylo
daleko
více
vidět
a
nemuselo
by
se
vynakládat
tolik
úsilí
na
zjišťování
aktuální
tržní
ceny
strojů,
zvířat
či
stájí.
dependency tree
•
text view