PML View
ln94204_76
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/dtest/ln94204_76.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94204_76.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94204_76.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94204_76.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/dtest/ln94204_76.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/dtest/ln94204_76.treex.gz |
---|
s-1
Štěstí
ministra
Kočárníka
s-2
Josef
Kotrba,
Zástupce
ředitele
Národohospodářského
ústavu
AV
ČR
a
CERGE
s-3
Praha
s-4
Český
ministr
financí
má
oproti
svým
zahraničním
kolegům
řadu
podstatných
výhod.
s-5
Díky
podpoře
premiéra
a
nejsilnější
vládní
strany
je
schopen
snadno
čelit
požadavkům
resortních
ministrů
na
zvyšování
výdajů,
příliš
úspěšná
nejsou
ani
regionální
či
profesní
lobby.
s-6
Není
proto
divu,
že
se
mu
dlouhodobě
daří
udržovat
vyrovnaný
státní
rozpočet.
s-7
Nedosti
na
tom:
díky
překvapující
vstřícnosti
stran
vládní
koalice
se
mu
zatím
vždy
podařilo
vybavit
konstrukci
státního
rozpočtu
několika
miliardami
vaty,
tedy
výdajů,
které
nejsou
doopravdy
nezbytné.
s-8
Díky
těmto
skrytým
rezervám
udržuje
po
deset
až
jedenáct
měsíců
v
roce
rozpočet
v
desetimiliardových
přebytcích,
které
potom
do
oněch
vatových
položek
rozpouští
koncem
prosince.
s-9
Vyrovnanost
českého
rozpočtu
tak
po
většinu
roku
skrývá
přebytek,
tedy
peníze,
které
stát
zbytečně
vytahal
z
kapes
daňových
poplatníků.
s-10
Patrně
největší
štěstí
však
učinil
ministr
financí
s
vůdcem
opozice
Milošem
Zemanem.
s-11
Předseda
ČSSD
se
již
mnohokráte
proslavil
svéráznými
ekonomickými
názory
či
předpověďmi.
s-12
Za
vzpomínku
stojí
např.
jeho
pravidelné
prognózy
z
let
1990
až
1992,
v
nichž
předvídal
vznik
masové
nezaměstnanosti
vždy
přespříští
roční
období
(jarní
prognóza
pro
podzim
atp.),
nebo
jeho
hodnocení
kuponové
privatizace
jako
podvodu
na
občanech
jen
krátce
předtím
,
než
se
do
druhé
vlny
zaregistrovalo
rekordní
množství
občanů.
s-13
Bez
komentáře
proto
nemohl
ponechat
ani
současnou
debatu
o
státním
rozpočtu:
podivínský
nápad
premiérův
s
ústavním
zákonem
o
vyrovnaném
rozpočtu
pochopitelně
kritiku
stimuluje
sám
o
sobě.
s-14
I
tentokráte
však
zachoval
originalitu.
s-15
Zatímco
se
ostatní
kritici,
při
vědomí
současného
desetimiliardového
přebytku
(bez
očištění
o
dluh
z
clearingového
účtu
se
v
polovině
srpna
jednalo
o
více
než
16
miliard),
soustředili
na
to,
že
rozpočet
má
být
co
do
výdajů
střídmý
a
co
do
příjmů
napjatý,
tedy
takový,
aby
příjmy
právě
postačovaly
k
pokrytí
výdajů,
a
nedával
ministru
financí
možnost
tvorby
vaty,
zaútočil
Miloš
Zeman
z
opačného
konce.
s-16
Prohlásil,
že
již
dnes
je
rozpočet
v
deficitu
ve
výši
33
miliard,
takže
o
vyrovnanosti
nelze
v
žádném
případě
hovořit.
s-17
Těžko
si
dovedu
představit
metodu,
jakou
k
tomuto
číslu
došel.
s-18
Oproti
oficiálním,
statistikou
České
národní
banky
potvrzeným
výsledkům
je
to
rozdíl
téměř
45
miliard
Kč!
s-19
Opoziční
vůdce
zřejmě
jednoduše
přičetl
k
výdajům
sumy,
které
stát
neutratil,
ale
podle
názoru
Miloše
Zemana
utratit
měl.
s-20
Takový
způsob
účetnictví
lze
ovšem
v
reálném
životě
uplatnit
jen
stěží.
s-21
Prohlášení
o
33
miliardách
rozpočtového
deficitu
se
podobá
tvrzení,
že
pan
XY,
který
nekoupil
vilu
na
Hanspaulce
a
nemá
dluhy,
je
zadlužen
až
po
uši.
s-22
Vždyť,
jak
praví
Zemanovo
účetnictví,
kdyby
ji
byl
koupil,
jistě
by
se
zadlužil.
s-23
Ani
Miloš
Zeman
však
nemá
monopol
na
nonsensy.
s-24
Jednoho,
zato
však
exemlárního,
se
během
víkendu
dopustil
i
premiér
Václav
Klaus.
s-25
Na
obhajobu
svého
nezvyklého,
nepraktického
a
zajisté
ekonomicky
stěží
odůvodnitelného
návrhu
ústavního
zákona
o
vyrovnaném
rozpočtu
řekl,
že
byl-li
si
jeho
správností
jist
již
dopředu
na
sto
procent,
díky
hodnocení
Miloše
Zemana
si
je
jist
tímtéž
již
na
celých
101
procent.
s-26
Naneštěstí
pro
něj,
a
koneckonců
i
pro
jeho
(jinak
štěstím
oplývajícího)
ministra
financí,
ani
ten
nejpochybenější
špatný
argument
proti
nenahradí
jediný
správný
argument
pro.
s-27
A
ten
jim
chybět
bude,
i
kdyby
Miloš
Zeman
zvýšil
svůj
odhad
rozpočtového
deficitu
třeba
o
dalších
300
miliard.
dependency tree
•
text view