PML View

ln94204_48

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-8/ln94204_48.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln94204_48.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln94204_48.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln94204_48.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-8/ln94204_48.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-8/ln94204_48.treex.gz

s-1 Zvláštní školy bývají využívány jako sběrny pro romské děti bez ohledu na jejich intelekt

s-2 Plzeň (vet) -

s-3 Zvláštní školy bývají využívány jako sběrny pro romské děti, které by z hlediska mentální úrovně mohly chodit do škol normálních.

s-4 Nezřídka jsou však těžko zvladatelné, a tak naznačuje-li jejich psychologický posudek alespoň minimální předpoklad pro přijetí do zvláštní školy, jsou do převedeny.

s-5 Intelekt mnohých je pak vyšší než u dětí skutečně postižených.

s-6 Prosazují se na jejich úkor, stavějí se do role kápa a někdy i šikanují.

s-7 Navíc ztěžují práci pedagogů s těmi, kteří zvýšenou péči skutečně potřebují.

s-8 Z jedné školy tohoto typu, kde bývalo na 300 žáků, jsou v Plzni dnes tři, takže koncentrace není tak veliká, říká ředitel zvláštní školy v Podmostní ulici Jaromír Hupač.

s-9 Soustředit ve škole jen typicky mentálně retardované děti je v současných podmínkách prakticky neřešitelné.

s-10 Školy totiž získávají peníze podle počtu žáků.

s-11 A tak na jedné straně je v jejich zájmu jich mít dostatek.

s-12 Na straně druhé ani běžné školy se nezbavují svých svěřenců s nadšením.

s-13 Učiní tak většinou tehdy, začínají-li jim dělat ve třídách potíže, dodává J. Hupač.

s-14 Zejména u romských chlapců a dívek, jichž je v této škole 60 70 procent ve třídě, je dalším vážným problémem záškoláctví.

s-15 Řeší tady kolem padesáti případů ročně.

s-16 Poruší-li rodiče zákon a nezajistí školní docházku svých dětí, řeší to nejdříve s malou účinností přestupková komise, později pak soud, který může rozhodnout o svěření dítěte do ústavní péče.

s-17 Celý proces je však příliš zdlouhavý.

s-18 Nakonec žák nechodí do školy třeba dva roky.

s-19 Soudy jsou zavaleny závažnějšími trestnými činy.

s-20 Částečně tuto problematiku řeší nový školský zákon.

s-21 V jeho návrhu je, že žák může po vzájemném souhlasu a dovršení určitého věku ukončit školní docházku dříve než po devíti letech, uvádí J. Hupač.

s-22 Komplexní projekt, jak prospět zvláštnímu školství, v Plzni neexistuje.

s-23 Školy jdou vlastní cestou.

s-24 ZvŠ v Podmostní ulici vsadili na rozvoj schopností, které jsou zdejším dětem blízké.

s-25 Letos začne například s rozšířenou hudební výchovou při skupinovém vyučování sedmé, osmé a deváté třídy.

s-26 Pokud se nová výuka osvědčí, bude zavedena i do nižších ročníků.


dependency treetext view