PML View

ln94204_141

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-1/ln94204_141.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94204_141.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94204_141.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94204_141.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-1/ln94204_141.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-1/ln94204_141.treex.gz

s-1 Chudoba

s-2 Za přeměny v Maďarsku se musí platit

s-3 Tibor Szombath, Maďarský sociální pracovník

s-4 Maďarsko je od parlamentních voleb v roce 1990 svobodnou zemí, to znamená, že každý i právo být chudým.

s-5 Jaká však je chudoba v této zemi?

s-6 Po rozpadu socialismu bylo záhy zřejmé, že západní životní úroveň není možné zavést ze dne na den.

s-7 Za přeměny se platí draze a musí za zaplatit i maďarské obyvatelstvo.

s-8 Například vysokou inflaci (ročně v průměru asi 20 procent) nenásledují dostatečná vyrovnávací opatření (podpora na nákup základních potravin, léků, školních potřeb, dětského ošacení atd.) a každodenní životní výdaje se tedy postupně zvyšují.

s-9 Nezaměstnanost dosáhla v únoru 1993 vrcholu ( 700 000 registrovaných osob), avšak skutečný počet byl zřejmě vyšší.

s-10 Dnes se tento počet snížil na asi půl milionu, jenže důvodem poklesu je především skutečnost, že ten, kdo není zaměstnán déle než rok, již podporu nedostane.

s-11 Není povinnen se každý měsíc hlásit ve zprostředkovatelně práce, a proto je vyřazen ze statistiky.

s-12 O podporu kompenzující nízké příjmy je možné se ucházet prostřednictvím různých žádostí a potvrzení.

s-13 Její výše představuje zhruba desetinu životního minima čtyřčlenné rodiny se dvěma dětmi.

s-14 To se pohybuje ve výši kolem 50 000 Ft, přičemž minimální mzda činí 10 500 Ft (100 USD neboli necelé 3000 ), a týká se především nekvalifikované pracovní síly, zejména romské.

s-15 Ve vědomí lidí současně zůstává zakotveno, že to jsou ti líní, co klidně seberou podporu jiným.

s-16 Většina tohoto čtyř pětisettisícového etnika žije v nepředstavitelné chudobě, ve společenské a často i ve fyzické izolaci, především v několika chátrajících budapeš obvodech a ve východních župách Maďarska.

s-17 Zhoršení životních podmínek kvalifikovaných dělníků a zaměstnanců, dříve zvyklých na skromnou, ale jistou existenci, představuje pro tuto zchudlou tří čtyřmilionovou vrstvu silnou frustraci.

s-18 Právě odtud jsou podnikatelé z nutnosti, kteří pod vlivem státní propagandy, s patřičným vypětím a bez finančního kapitálu začínají ve velkém počtu podnikat, plni falešných iluzí a nadějí - když ne na zbohatnutí, tak alespoň na dobrou obživu.

s-19 V podmínkách rodícího se kapitalismu na mnohé z nich čeká krach.

s-20 Velice špatná je situace většiny důchodců, kteří představují zhruba čtvrtinu obyvatelstva.

s-21 Minimální starobní důchod je 7260 Ft, ale i průměrný důchod stěží přesáhne 10 000 Ft.

s-22 Tato částka není o mnoho vyšší než úhrada za provoz středně velkého bytu v topné sezoně.

s-23 A tak dilema zaplatit činži, anebo se najíst se pro mnohé stalo realitou.

s-24 Jsou tací, kteří raději hladovějí, jen aby se vyhnuli hanbě, jiní jsou nuceni žít v neustálém ohrožení.

s-25 Jejich obavy jsou opodstatněné.

s-26 Dochází již k vystěhovávání kvůli nedoplatkům za nájem, každodenní záležitostí se stalo vypínání elektřiny, plynu a dálkového topení.

s-27 Spolu se změnou režimu se různým občanským iniciativám otevřely možnosti pro organizování charitativních spolků a akcí.

s-28 Tak například vznikly služby na pomoc rodinám, bezplatné kuchyně, utečenecké tábory, ambulance pro drogově závislé, rehabilitační střediska, telefonní linky důvěry, poradenské kanceláře pro mladé a nezaměstnané, ubytování pro svobodné matky a bezdomovce (jejichž počet se v Budapešti odhaduje na téměř deset tisíc) a další instituce.

s-29 Většina z nich je schopna poskytnout pouze symptomatické léčení, což ovšem nesnižuje jejich význam.

s-30 Role každé z těchto institucí je pro budování stabilní sociální sítě velice důležitá.

s-31 Ti, co jsou odkázáni na podporu, se mohou obracet především na orgány místní samosprávy, kde nacházejí poměrně širokou škálu různých druhů pomoci.

s-32 Problémem je, že každá z těchto podpor představuje minimální částku.

s-33 Všeobecně platí, že ten, kdo dostane jeden druh podpory, nemůže dostat jiný, i kdyby mu příslušela.

s-34 Tato praxe není uplatňována pouze u jednotlivých osob, nýbrž i u domácností.

s-35 Sociálnímu pojištění způsobuje vážné potíže skutečnost, že mnoho podniků (a to nejen malé nebo soukromé firmy) neplatí příspěvky na sociální pojištění.

s-36 Dluhy těchto podniků dosahují částky 140 miliard Ft (40 miliard korun), a například v září t. r. bude zapotřebí ke zvýšení starobních důchodů částky 29 miliard Ft (290 milionů USD), která bude uhrazena ze státního rozpočtu.

s-37 Minulá vláda, která se považovala za vládu pravého středu, v letech 1990-1994 ráda uváděla - zejména na počátku - za svůj cíl sociálně tržní hospodářství, avšak návrhy zákonů o sociálním zabezpečení předložila do parlamentu po dvou a půl letech po převzetí moci, v prosinci 1992.

s-38 Přijatý zákon nesplnil ani minimální očekávání, protože nejdůležitější otázky ponechal na místních samosprávách s ohledem na jejich samostatnost, aniž by výrazněji rozšířil jejich zdroje a garantoval minimální výši sociálních dávek.

s-39 Zákon je málo solidární s těmi nejubožejšími.

s-40 Například ve vesnici postižené nezaměstnaností nemůže matka, která nikdy nepracovala, požádat o podporu na výchovu svých tří dětí, i když je příjem rodiny minimální, zatímco manželka manažera s třemi dětmi a s příjmy vysoce nadprůměrnými může tuto podporu využít.

s-41 V polovině července nastoupila nová vláda sociálně liberálního zaměření, která v úmyslu jako jeden ze svých prvních kroků změnit sociální zákon, aby vyšly najevo jeho diskriminační prvky.

s-42 Kromě toho chce ustavit v rámci občanských práv základní důchod, příspěvky na děti a nové formy podpory, například podporu na další vzdělání.

s-43 Tady jsou všichni smutní, konstatoval španělský turista, když se vracel na letiště Ferihegy v Budapešti.

s-44 I takto jednoduše lze shrnout symptomy sociální krize.

s-45 Stačí, když si vyvoláme fotografie pořízené v podchodech, na nádražích, v blízkosti skládek.

s-46 Se strohou věcností můžeme uvést: V roce 1970 připadlo na tisíc obyvatel 14,7 nově narozených, v roce 1992 jen 11,99.

s-47 V roce 1970 z tisíce lidí zemřelo 11,6 a v roce 1992 již 14,2.

s-48 Průzkumy životosprávy konstatují, že ke snižování počtu obyvatel nedochází jen z důvodů stárnutí populace.

s-49 Je alarmující, žev rámci východní Evropy se zejména v Maďarsku rychle snižuje délka života mužské populace.

s-50 V Rakousku se muži dožívají 72 let, ve Švédsku 74, v Maďarsku za 10 let od roku 1981 do roku 1991 se snížil průměrný věk z 65,5 na 65 let.

s-51 Sociologové uvádějí tři důvody úmrtí častějších ve věku mezi 15-59 léty než ve stáří.

s-52 Jsou to: cirhóza jater v důsledku alkoholismu, dopravní nehody a sebevraždy.

s-53 V roce 1991 dobrovolně ukončilo svůj život 3 993 osob, v roce 1992 již 4000 osob a v loňském roce 4500.

s-54 V dětské nemocnici Pála Heima registrovali v loňském roce 60 dětských sebevražd.

s-55 Dlouhodobé průzkumy jednoznačně dokazují, že sebevražedné úmysly se výrazněji projevují u mužů než u žen.

s-56 UNICEF uveřejnil rozbor pořízený v reformních zemích východní Evropy, podle kterého se současně s šířením chudoby snižuje porodnost.

s-57 Sociální nejistoty potlačují zájem o uzavírání sňatků.

s-58 Od roku 1990 se počet sňatků pro nedostatek finančních prostředků a nemožnost získat samostatný byt snížil o 35- 40 %.

s-59 Ústřední statistický úřad zkoumal loňského roku poprvé vzorek nezaměstnaných.

s-60 Z počtu 2265 osob bylo 1686 žen.

s-61 Statistika potvrdila to, co jsme věděli i před tím, že čím níže se člověk umístí ve společenském žebříčku, tím kratší dobu žije.

s-62 V loňském roce byla uveřejněna studie primáře a současně ředitele Celostátního ústavu hygieny práce o škodlivém vlivu nezaměstanosti na zdraví.

s-63 Konkrétními údaji dokazuje, že v zemích, v nichž je trvalá nezaměstnanost, je třeba počítat s nárůstem psychosomatických chorob, onemocnění srdečních a cévních, s poruchami osobnostními, s mentálním poškozením, se závislostí na alkoholu a drogách, s poškozením imunitního systému, nervového systému a pohybového ústrojí, se sníženou schopností adaptace.

s-64 V Maďarsku je počet úmrtí v důsledku srdečních a cévních chorob větší než v kterékoliv jiné průmyslové zemi, alkoholismus se stal lidovou chorobou a počet sebevražd se řadí mezi největší v Evropě.

s-65 Lze očekávat, že i v jiných zemích může všeobecná nezaměstnanost způsobit výraznější újmy na zdraví a tím i problémy ve zdravotnictví.

s-66 Je nebezpečné dělat rovnítko mezi bezdomovci a kriminálními živly, avšak opuštěnost a osamělost ve spodních vrstvách společnosti chodí ruku v ruce s kriminalitou.

s-67 Koho opustila rodina, kdo nemá přátele a zaměstnání, s tím to jde z kopce.

s-68 Příklady můžeme nalézt v blízkosti tržišť: bezdomovci pomáhají trhovcům, sbírají staré lahve na stadionech a odnášejí do sběru papír.

s-69 Pokud se v rámci nejnižšího stupně tržní hierarchie chovají slušně, neformální společnost trhovců je svým způsobem uznává a odměňuje je zbytky potravin, poskytne jim i místo ke spánku.

s-70 I když si své pozice dokáží obhájit, nemohou počítat s tím, že by jim na základě této činnosti byl poskytnut důchod.

s-71 Ti, co již byli ve vězení, jsou silnější, robustnější a snadno vytlačí z fronty na teplé jídlo ty slabé a staré, které nikdo neochrání.

s-72 Katalina Szikorová


dependency treetext view