PML View
ln94204_140
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/etest/ln94204_140.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94204_140.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94204_140.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94204_140.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/etest/ln94204_140.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/etest/ln94204_140.treex.gz |
---|
s-1
Konstantin
-
program
pro
slovenské
školství
s-2
Slovensko
s-3
Svetlana
Kolesárová,
Sme
s-4
Naše
školství
žije
stále
v
19.
století,
tvrdí
pedagogové
z
Učitelského
fóra
Slovenska,
organizace,
která
byla
původně
založena
jako
občanské
sdružení,
ale
nyní
plní
částečně
i
funkci
odborového
zástupce
učitelů.
s-5
Narážejí
tím
na
skutečnost,
že
za
čtyři
roky
po
revoluci
byly
ve
školství
provedeny
jen
dílčí
změny.
s-6
Děti
mají
ze
školy
stále
spíše
strach,
než
aby
měly
radost
z
nabývání
vědomostí.
s-7
Psychologové
ze
Státního
pedagogického
ústavu
si
však
od
nového
metodického
pokynu,
který
má
od
září
na
prvním
stupni
základních
škol
umožnit
výuku
bez
známkování,
slibují
humanizaci
školství.
s-8
Slovní
hodnocení
žáků,
které
se
experimentálně
ověřovalo
v
posledních
pěti
letech,
přineslo
zatím
dobré
výsledky.
s-9
Ukázalo
se,
že
děti
si
nejen
lépe
pamatují
učivo,
ale
dokonce
ho
považují
za
lehké.
s-10
Metoda
slovního
hodnocení
vyžaduje
individuální
přístup,
nedostatek
financí
však
způsobuje
postupné
zvyšování
počtu
dětí
ve
třídách.
s-11
Ze
škol
utíkají
schopní,
především
mladí
učitelé.
s-12
Školství
je
dnes
přestárlé
a
přefeminizované.
s-13
Zatímco
průměrný
plat
na
Slovensku
dosahuje
téměř
šesti
tisíc
Sk,
na
vysokých
školách,
kde
je
nejvyšší
podíl
vysokoškolsky
vzdělaných
odborníků,
se
pohybuje
mezi
4900
až
5500
korunami.
s-14
Školství
je
tak,
hned
po
obchodu
a
službách,
nejhůře
placenou
sférou.
s-15
Rozpočet
na
školství
se
za
poslední
dva
roky
Mečiarovy
vlády
snížil
o
tři
miliardy
korun
(na
dnešních
18,4
mld.),
avšak
ceny
energií,
potravin
a
údržbářských
prací
stále
rostou.
s-16
Výsledkem
je
zvyšování
normou
povoleného
počtu
dětí
ve
třídách
a
rostoucí
úvazky
učitelů.
s-17
Většina
základních
škol
je
státních.
s-18
V
restituovaném
majetku
byly
založeny
školy
církevní
a
vzniklo
i
36
soukromých
škol.
s-19
Od
státu
dostávají
80
procent
částky,
jakou
činí
dotace
pro
státní
školy.
s-20
Přetrvávající
nejistota
však
způsobila,
že
o
založení
nové
soukromé
školy
v
příštím
školním
roce
projevili
zájem
pouze
čtyři
lidé.
s-21
Díky
populačnímu
boomu
ze
sedmdesátých
let
je
mimořádný
zájem
o
studium
na
gymnáziích
a
středních
odborných
školách.
s-22
Vznikají
nové
obory
inspirované
přáním
žáků
a
rodičů.
s-23
Největší
zájem
je
o
obchodní
akademie.
s-24
Úvahy
o
převedení
správy
škol
na
města
a
obce
vyvolaly
rozsáhlé
diskuse.
s-25
Podle
původních
plánů
Mečiarova
kabinetu
k
tomu
mělo
dojít
už
v
lednu
1994.
s-26
Akce
však
nebyla
dostatečně
připravena
a
vláda
proto
své
rozhodnutí
přesunula
na
období
po
nových
volbách.
s-27
Obce
pochopitelně
žádají,
aby
společně
s
odpovědností
dostaly
také
větší
podíl
z
daní.
s-28
Vláda
zatím
nebyla
schopna
stanovit
priority
státní
politiky
v
oblasti
vzdělávání.
s-29
Chybí
koncepce
školství,
ostatně
stejně
jako
celkový
vývojový
program
hospodářské
politiky
státu.
s-30
Nebylo
dosud
řečeno,
který
rezort
projde
útlumem,
ani
to,
do
kterého
se
bude
přednostně
investovat.
s-31
Školství
skutečně
chybí
především
koncepce.
s-32
V
čele
rezortu
se
za
čtyři
roky
vystřídalo
sedm
ministrů.
s-33
Téměř
každý
z
nich
se
pustil
do
přípravy
nové
koncepce
školství,
a
protože
předchůdce
byl
zpravidla
politický
protivník,
snažil
se
jeho
nástupce
ze
všech
sil
dělat
všechno
úplně
jinak.
s-34
Až
dnes
se
vláda
Jozefa
Moravčíka
snaží
zhodnotit
výsledky
předešlých
expertních
skupin
a
vytvořit
vzdělávací
program
na
evropské
úrovni.
s-35
Dostal
název
Konstantin,
podle
prvního
věrozvěsta,
který
přišel
na
území
Velké
Moravy,
a
tedy
i
Slovenska.
s-36
Odborné
pedagogické
veřejnosti
by
měl
být
předložen
k
diskusi
již
v
září,
ještě
před
předčasnými
volbami.
dependency tree
•
text view