PML View

ln94204_140

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/ln94204_140.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94204_140.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94204_140.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94204_140.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94204_140.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/ln94204_140.treex.gz

s-1 Konstantin - program pro slovenské školství

s-2 Slovensko

s-3 Svetlana Kolesárová, Sme

s-4 Naše školství žije stále v 19. století, tvrdí pedagogové z Učitelského fóra Slovenska, organizace, která byla původně založena jako občanské sdružení, ale nyní plní částečně i funkci odborového zástupce učitelů.

s-5 Narážejí tím na skutečnost, že za čtyři roky po revoluci byly ve školství provedeny jen dílčí změny.

s-6 Děti mají ze školy stále spíše strach, než aby měly radost z nabývání vědomostí.

s-7 Psychologové ze Státního pedagogického ústavu si však od nového metodického pokynu, který od září na prvním stupni základních škol umožnit výuku bez známkování, slibují humanizaci školství.

s-8 Slovní hodnocení žáků, které se experimentálně ověřovalo v posledních pěti letech, přineslo zatím dobré výsledky.

s-9 Ukázalo se, že děti si nejen lépe pamatují učivo, ale dokonce ho považují za lehké.

s-10 Metoda slovního hodnocení vyžaduje individuální přístup, nedostatek financí však způsobuje postupné zvyšování počtu dětí ve třídách.

s-11 Ze škol utíkají schopní, především mladí učitelé.

s-12 Školství je dnes přestárlé a přefeminizované.

s-13 Zatímco průměrný plat na Slovensku dosahuje téměř šesti tisíc Sk, na vysokých školách, kde je nejvyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných odborníků, se pohybuje mezi 4900 5500 korunami.

s-14 Školství je tak, hned po obchodu a službách, nejhůře placenou sférou.

s-15 Rozpočet na školství se za poslední dva roky Mečiarovy vlády snížil o tři miliardy korun (na dnešních 18,4 mld.), avšak ceny energií, potravin a údržbářských prací stále rostou.

s-16 Výsledkem je zvyšování normou povoleného počtu dětí ve třídách a rostoucí úvazky učitelů.

s-17 Většina základních škol je státních.

s-18 V restituovaném majetku byly založeny školy církevní a vzniklo i 36 soukromých škol.

s-19 Od státu dostávají 80 procent částky, jakou činí dotace pro státní školy.

s-20 Přetrvávající nejistota však způsobila, že o založení nové soukromé školy v příštím školním roce projevili zájem pouze čtyři lidé.

s-21 Díky populačnímu boomu ze sedmdesátých let je mimořádný zájem o studium na gymnáziích a středních odborných školách.

s-22 Vznikají nové obory inspirované přáním žáků a rodičů.

s-23 Největší zájem je o obchodní akademie.

s-24 Úvahy o převedení správy škol na města a obce vyvolaly rozsáhlé diskuse.

s-25 Podle původních plánů Mečiarova kabinetu k tomu mělo dojít v lednu 1994.

s-26 Akce však nebyla dostatečně připravena a vláda proto své rozhodnutí přesunula na období po nových volbách.

s-27 Obce pochopitelně žádají, aby společně s odpovědností dostaly také větší podíl z daní.

s-28 Vláda zatím nebyla schopna stanovit priority státní politiky v oblasti vzdělávání.

s-29 Chybí koncepce školství, ostatně stejně jako celkový vývojový program hospodářské politiky státu.

s-30 Nebylo dosud řečeno, který rezort projde útlumem, ani to, do kterého se bude přednostně investovat.

s-31 Školství skutečně chybí především koncepce.

s-32 V čele rezortu se za čtyři roky vystřídalo sedm ministrů.

s-33 Téměř každý z nich se pustil do přípravy nové koncepce školství, a protože předchůdce byl zpravidla politický protivník, snažil se jeho nástupce ze všech sil dělat všechno úplně jinak.

s-34 dnes se vláda Jozefa Moravčíka snaží zhodnotit výsledky předešlých expertních skupin a vytvořit vzdělávací program na evropské úrovni.

s-35 Dostal název Konstantin, podle prvního věrozvěsta, který přišel na území Velké Moravy, a tedy i Slovenska.

s-36 Odborné pedagogické veřejnosti by měl být předložen k diskusi již v září, ještě před předčasnými volbami.


dependency treetext view