PML View
ln94204_105
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-1/ln94204_105.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94204_105.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94204_105.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94204_105.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94204_105.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-1/ln94204_105.treex.gz |
---|
s-1
Jen
konkrétní
antisemité
s-2
Ján
Štrasser
(nar.
1946)
je
slovenský
básník,
literární
kritik
a
překladatel,
šéfredaktor
posledních
ročníků
revue
Slovenské
pohľady.
s-3
Měsíc
co
měsíc
textuje
písně
pro
televizní
Večery
Milana
Markoviče.
s-4
Koncem
července
se
objevil
v
deníku
Slovenská
republika,
který
významně
ovlivňuje
veřejné
mínění,
epigram
jakéhosi
anonymního
Škorpióna,
nazvaný
Život
bez
Soroša:
Ťažké
je
dnes
u
nás
žiť
/
ak
len
človek
nie
je
Žid.
s-5
Na
téže
stránce
byla
báseň
Valentína
Beniaka
z
roku
1940,
oslavující
paravojenskou
fašistickou
organizaci
Hlinkova
garda.
s-6
V
polovině
srpna
jsem
se
vrátil
ze
zahraničí
a
zaregistroval,
co
se
za
dva
týdny
na
dané
téma
odehrálo:
verbální
protest
vlády
SR,
pár
odmítavých
glos
v
denících,
nevýrazná
námitka
představitelů
židovské
komunity.
s-7
A
zejména
mlčení
-
intelektuálů,
spisovatelů,
novinářů,
zejména
těch
vnímavých,
kteří
na
jedné
straně
tak
bystře
odhalili
před
soudem
prototypy
esesáka
a
eštébáka
z
Feldekovy
básně
Dobrú
noc,
má
milá
a
na
druhé
straně
tak
vnímavě
nechali
bez
povšimnutí
Beniakovu
Gardu
otca
Hlinku
ve
Slovenské
republice.
s-8
Možná
jsem
nějaký
ten
protest
přehlédl,
ale
spíše
ne.
s-9
Co
jsem
ale
přehlédnout
nemohl,
byly
masivní
protesty
proti
protestům.
s-10
Ohradili
se
zejména
ti,
kteří
za
uveřejnění
antisemitských
textů
nesou
bezprostřední
morální
i
právní
odpovědnost.
s-11
Šéfredaktor
Slovenské
republiky
se
ospravedlnil
zejména
vyslovením
názoru,
že
Židia
sa
významne
pričinili
o
založenie
iného,
rovnako
hrozného
totalitného
molocha
-
komunizmu.
s-12
Termín
židobolševizmus
ještě
nepoužil.
s-13
Autoři
těchto
a
podobných
výroků
se
upřímně
diví,
když
někdo
v
jejich
slovech
nachází
valéry
antisemitismu.
s-14
V
lepším
případě
to
připisují
židovské
přecitlivělosti,
v
horším
židovské
zlomyslnosti
vůči
slovenskému
národu
a
neloajálnosti
vůči
slovenskému
státu.
s-15
Neustále
zdůrazňují,
že
na
Slovensku
antisemitismus
není,
a
ty,
kteří
poukazují
na
jeho
evidentní
příznaky,
obviňují
ze
zrady
národa,
z
očerňování
Slovenska
v
zahraničí
atd.
s-16
Souhlasím
s
nimi:
antisemitismus
na
Slovensku
není.
s-17
Na
Slovensku
jsou
jen
konkrétní
antisemité,
kterým
jiní
konkrétní
antisemité
poskytují
prostor
k
volnému
šíření
rasové
a
náboženské
nenávisti.
s-18
To
je
samozřejmě
trestný
čin,
ale
kdo
ho
bude
trestat,
když
-
například
-
soudce
nejvyššího
soudu
SR
v
březnu
tohoto
roku
v
odůvodnění
rozsudku
v
kauze
Slobodník
-
Feldek
označil
Hlinkovu
mládež
a
ČSM
za
veľmi
dobré
organizácie?
s-19
V
Německu
se
po
nehorázném
zdůvodnění
mírného
rozsudku
nad
pravicovým
radikálem
Deckertem,
který
se
dopustil
lži
o
Osvětimi,
zvedla
vlna
protestů
od
řadových
občanů
až
po
nejvyšší
státní
posty.
s-20
Dá
se
očekávat,
že
dotyční
soudci
budou
mít
problémy.
s-21
Na
Slovensku
se
dotyčný
soudce
v
nadcházejících
parlamentních
volbách
uchází
o
důvěru
voličů
jako
kandidát
číslo
2
(!)
za
Křesťanskou
sociální
unii,
stranu,
která
se
otevřeně
hlásí
ke
Slovenské
republice
1939-1945
a
netají
se
pozitivním
vztahem
k
jejímu
prezidentu
Tisovi.
s-22
Zdá
se,
že
konkrétní
projevy
rasismu,
fašismu
a
náboženské
nesnášenlivosti
nechávají
dnes
veřejné
mínění
na
Slovensku
lhostejným.
s-23
Analyzovat
příčiny
by
přesáhlo
rámec
této
úvahy,
pro
tuto
chvíli
konstatujme,
že
to
umožňuje
slovenským
extrémům
posouvat
se
do
centra
a
měnit
se
v
normy.
s-24
Když
před
několika
lety
antisemité
v
Paříži
zhanobili
židovský
hřbitov,
prezident
Mitterand
kráčel
po
Champs
Elysées
na
čele
200 000
protestujících
Francouzů.
s-25
Nevím,
zda
by
se
dnes
na
Slovensku
našel
politik
schopný
podobného
činu.
s-26
A
když
ano,
počtu
lidí,
kteří
by
šli
za
ním,
by
chyběly
nejméně
čtyři
nuly.
s-27
Ján
Štrasser
dependency tree
•
text view