PML View

ln94204_103

mrp-layerPDT/mrp/tamw/dtest/ln94204_103.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94204_103.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94204_103.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94204_103.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/dtest/ln94204_103.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/dtest/ln94204_103.treex.gz

s-1 Arcybaševovo tajemství divadla

s-2 Všechny autory ruské nové vlny spojuje smysl pro černý humor a paradox

s-3 Alena Morávková

s-4 Divadlo na Pokrovce je jedním z moskevských experimentálních divadel.

s-5 Vzniklo v roce 1991 a v jeho čele stojí čtyřicetiletý režisér SERGEJ ARCYBAŠEV, žák M. Knebelové, J. Ljubimova a A. Efrose.

s-6 Devět let působil v Divadle na Tagance, kde spolupracoval například na inscenaci Borise Godunova, kterou jsme měli možnost vidět i v Praze, a režíroval víc než dvacet inscenací v moskevských i mimomoskevských divadlech.

s-7 Proč jste se v poslední době se svými herci soustředil na Čechova, Turgeněva a Gogola?

s-8 Známe vás především jako režiséra současné dramatiky...

s-9 Rozhodli jsme se uvádět kmenová díla ruského zlatého a stříbrného věku, protože nám umožňují klást základní otázky o smyslu lidské existence a o tajemstvích života.

s-10 Touha po štěstí a kráse není vzdálená ani současníkům.

s-11 Tak se vytváří pouto mezi diváky a postavami dramatu, napsaného před sto lety.

s-12 Vůbec mám pocit, že přelom minulého století se v mnoha směrech podobá naší době...

s-13 Jste spřízněn s významnou osobností ruské moderny Michailem Arcybaševem, vyznavačem Nietzscheho filozofie a autorem románu Sanin, který v roce 1907, kdy vyšel, vzbudil pohoršení, protože otevřel tabuizovaná témata?

s-14 Jakási spřízněnost tady je.

s-15 Mimochodem v současné době uvádíme jeho Žárlivost...

s-16 Arcybašev byl u nás umlčován, protože po Říjnové revoluci emigroval a zemřel ve Varšavě.

s-17 V inscenaci Tří sester jste využili zkušeností ruské herecké školy a dokonce jste zapojili do scénického dění i diváky, kteří se stali hosty na oslavě Irininých narozenin.

s-18 To je v současném ruském divadle novum...

s-19 Pokoušíme se nejen vytvářet vztahy na scéně, ale pracujeme i s divákem.

s-20 Navazujeme na odkaz Michaila Čechova, který zdůrazňoval funkci podvědomí.

s-21 sám jsem původně herec, a proto zastávám koncepci hereckého divadla.

s-22 Funkci režiséra chápu jako funkci inspirátora.

s-23 Režisér by měl odkrývat osobnost herce.

s-24 Vyžaduje to samozřejmě herecké osobnosti, a těch je u nás v současné době nedostatek.

s-25 Jezdil jsem po celé zemi a vybíral si herce do našeho divadla.

s-26 Učíme se mluvit svým svébytným jazykem, ale čeká nás ještě hodně práce.

s-27 Jak vám pomáhá kritika?

s-28 Kritika je u nás ve stejné krizi jako spousta jiných věcí.

s-29 Ale snažíme se i v tomto směru navázat kontakt.

s-30 Například jsme vyzvali několik kritiků k setkání - zhlédli u nás čtyři inscenace a pak jsme diskutovali.

s-31 Myslím si, že to bylo užitečné pro naši další práci.

s-32 A jak se vaše divadlo vyrovnává s novými podmínkami?

s-33 Máme samozřejmě materiální obtíže jako všechna naše divadla.

s-34 Prozatím nám ministerstvo poskytuje určitou dotaci, ale zřejmě to je dočasný stav.

s-35 Vytvořili jsme si okruh svých diváků, kteří nám jsou věrní.

s-36 Ale celkově diváků v moskevských divadlech ubývá.

s-37 Někteří, zejména starší lidé, kteří do divadla chodili pravidelně, se dnes často bojí vracet se domů pozdě večer.

s-38 Nebo jiný problém: někteří herci moskevských divadel podlehli volání rublu a účinkují v někdy nechutných reklamách, prodávají se.

s-39 Leckterá divadla se zaměřují na pornografii, aby přilákala diváky, ale ukazuje se, že ani to není záruka úspěchu.

s-40 Problém prodejnosti talentu nás přivedl k myšlence oživit Ostrovského Talenty a ctitele...

s-41 A další plány?

s-42 Dávno zajímá Bulgakov.

s-43 Shakespeare kdysi prohlásil, že celý svět je divadlo a my sami jsme herci.

s-44 Bulgakov nic podobného neprohlásil, ale bytostně to cítil.

s-45 Možná nastudujeme Útěk, pomýšlíme i na Gribojedovovo Hoře z rozumu a dramatizaci Dostojevského Běsů.

s-46 Nehodláte inscenovat něco ze současné ruské dramatiky?

s-47 Existuje nějaká nadějná nová vlna?

s-48 Navzdory obtížným podmínkám se objevila nová jména, která leccos slibují.

s-49 Například N. Koljada se svou Pohádkou o mrtvé carevně nebo V. Maljagin, S. Gromov, N. Kosmin, I. Galatinová a další.

s-50 Přitom noví autoři to u nás nemají lehké, protože divadla se bojí uvádět neznámá jména.

s-51 Všechny tyto autory spojuje smysl pro černý humor a paradox.


dependency treetext view