PML View

ln94203_98

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-2/ln94203_98.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94203_98.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94203_98.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94203_98.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-2/ln94203_98.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-2/ln94203_98.treex.gz

s-1 Ministerstvo kultury vítá nizozemský model

s-2 Robert Imrych

s-3 Ministerstvo kultury chce jako jeden z podkladů pro vypracování kulturně politické orientace České republiky použít model řízení a financování kultury, který uplatňuje Nizozemsko.

s-4 Na závěr nizozemsko-české konference věnované vztahu státu a kultury, která se od 25. do 27. srpna konala v Jindřichově Hradci, to včera uvedl náměstek ministra Josef Svoboda.

s-5 Chtěli bychom uplatnit zejména systém tzv. čtyřletých projektů, kdy je činnost různých kulturních institucí finančně zajišťována právě na dobu čtyř let.

s-6 Náš právní řád tomu v zásadě nebrání, problémem jsou ale rozpočtová pravidla pro rozpočtové a příspěvkové organizace, která vyžadují každoroční vyúčtování a nutnost opětovného ucházení se o finance.

s-7 Bylo by to třeba zvážit mimo jiné i v návrhu zákona o nonprofitních organizacích, řekl Svoboda.

s-8 Uvedl, že nizozemský stát zásadně finančně nepodporuje instituce, ale výhradně jejich činnosti.

s-9 Chtěli bychom podle nizozemského vzoru vytvořit také komisi pro určování stěžejních priorit kulturní politiky.

s-10 V Nizozemsku se o to stará asi šest lidí.

s-11 Podle náměstka Svobody potvrdilo společné jednání správnost úsilí našeho ministerstva o decentralizaci v rozhodování, kam půjdou finanční prostředky.

s-12 V Nizozemsku jsou finance spravovány centrálně, ale rozhodování o tom, na co budou použity, přísluší mnoha uměleckým fondům.

s-13 Peníze jsou přidělovány formou dotací či subvencí naprosto nezávisle na státních úřednících, uvedl Svoboda.

s-14 George Lawson z nizozemské delegace uvedl, že nizozemští zástupci se nesnažili české straně předložit svůj model jako způsob řešení českého problému.

s-15 Chtěli jsme českou stranu pouze seznámit s nástroji naší kulturní politiky.

s-16 Podle našich zkušeností je velice důležitá existence dlouhodobé strategie a nutnost komunikace mezi všemi, kdo se kulturního dění účastní, mezi umělci, veřejností i státní správou.

s-17 Podstatné je též oddělit koncipování kulturní politiky a její provádění, řekl Lawson.

s-18 V Nizozemsku není samostatné ministerstvo kultury.

s-19 Sekce zabývající se kulturní politikou spadá od tohoto měsíce pod ministerstvo školství a vědy.

s-20 Sektor pro kulturu je rozdělen na tři divize.

s-21 První se zabývá kulturním dědictvím, druhá uměním, sem patří například hudba, divadlo, architektura, výtvarná umění a film, a do kompetence poslední divize spadají sdělovací prostředky, literatura a knihovny, vysvětluje Lawson.

s-22 Poradce odboru kulturní politiky při nizozemském ministerstvu školství a vědy Peter Schreiber informoval o tom, že místní orgány podporují v Nizozemském království kulturu objemem prostředků zhruba dvakrát větším než stát.

s-23 Ze státního rozpočtu jdou na tyto potřeby čtyři desetiny procenta.

s-24 Činnost velkých muzeí, divadel, galerií a dalších významných kulturních institucí je u nás dotována maximálně z pětaosmdesáti procent, uvedl Schreiber.


dependency treetext view