PML View

ln94203_57

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-7/ln94203_57.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94203_57.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94203_57.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94203_57.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-7/ln94203_57.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-7/ln94203_57.treex.gz

s-1 Clintonův pozoruhodný zákon

s-2 Komentář Karel Steigerwald Prezidentu Clintonovi prošel v Senátu zákon, který by měl vzrušit naše profesionální humanisty a povzbudit přísné vymycovače zločinu.

s-3 Nejzajímavější položky nového zákona: třicet miliard dolarů pro represi a prevenci, nově zavedený trest smrti za šedesát typů zločinů a především fakt, že bude-li pachatel dvou násilných zločinů potřetí usvědčen, musí být odsouzen jen na doživotí.

s-4 Zdá se, že Senát dal před delikátně ošetřenými lidskými a humanistickými právy zločinců přednost zdecimování jejich řad.

s-5 Armáda kriminálních živlů ma být tímto zákonem zatlačena za únosnější hranici, aniž by se dál diskutovalo o tom, zdali represe zločin odstraňuje či nikoliv.

s-6 Před složitými sociálními a psychologickými rozklady a výchovnými programy, které by odstranily zločinost, preferuje Senát odstranění zločinců, třebaže takové odborné debaty budou jistě pokračovat.

s-7 Neobvyklý je zejména zákon, naším jazykem nazvaný dvakrát a dost, který dává násilníku šanci na humanistické posouzení zlomů v jeho lupičské duši pouze dvakrát.

s-8 Při třetím činu jej izoluje od lidí navždy.

s-9 I rozhodnutí odstranit některé pachatele z lidské společnosti jejich usmrcením vnáší do nekonečných debat o smyslu či nesmyslu trestu smrti nový razantní a nezvykle praktický pohled, zvláště když si připomeneme, že Spojené státy jsou koneckonců nejdůležitější kolébkou a ochráncem svobody člověka i moderní demokracie.

s-10 Na zločin je možno pohlížet jako na slabou chvíli člověka a jistě jsou i zločiny, které bychom nazvali raději neštěstím pachatele, jemuž kdosi či něco nalomilo duši tak, že nás jímá spíše svíravá úzkost než touha po trestu.

s-11 Senát se rozhodl pro jiný pohled: riziko lidského selhání pachatele nese pachatel sám a je v zájmu oběti, aby vedle pokud možno dál neexistoval a nevystavoval ji následkům nových možných selhání.

s-12 Naše domácí úvahy bývají naopak založeny na výroku: abych mohl soudit, musím rozumět, ale jak mohu soudit, když rozumím?

s-13 Je to úvaha, která humanistu zaujme, ale málokdo se zeptá, nakolik zaujme také oběť či pozůstalé.

s-14 Senát ji v tomto zákonu odmítá a staví se tak zřetelně na stranu oběti i člověka dosud nepřepadeného či nezabitého.

s-15 Bude zajímavé sledovat, jestli tento zákon nějak naše zákonodárce inspiruje a změní naše módní nazírání, které často preferuje spíš duši pachatele než oběťi a v důsledku neblahých zkušeností s minulými časy zákonných i nezákonných represí setrvačně pečuje víc o ty, které zákon postihnout, než o ty, které chce chránit.

s-16 Problémy kriminality, oprávněně či neoprávněně, vzrušují naši veřejnost do míry, že se zvýšená aktivita politických stran očekávat.

s-17 Důležité je, dočkáme-li se bombastických gest, lákajících voliče, či srozumitelných a účinných praktických kroků.

s-18 Clintonův zákon, který vnáší do problematiky nové pohledy, je jistě inspirující příležitostí.


dependency treetext view