PML View
ln94202_59
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-3/ln94202_59.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-3/ln94202_59.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-3/ln94202_59.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-3/ln94202_59.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-3/ln94202_59.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-3/ln94202_59.treex.gz |
---|
s-1
Má
trh
v
ekologii
místo?
s-2
Jiří
Jonáš,
s-3
Autor
je
zástupcem
ČR
v
Mezinárodním
měnovém
fondu
s-4
Jedním
z
často
diskutovaných
témat
v
souvislosti
s
probíhající
ekonomickou
reformou
jsou
možnosti
a
omezení
trhu
při
řešení
ekologických
problémů,
nahromaděných
ve
vydatné
míře
za
komunistického
režimu.
s-5
Především
ze
strany
ekologických
hnutí,
ale
nejen
od
nich,
často
slýchávám,
že
trh
nemá
při
řešení
ekologických
problémů
místo,
a
někdy
dokonce
i
to,
že
jsou
principy
tržní
ekonomiky
ekologicky
škodlivé.
s-6
Problém,
před
kterým
stojíme,
je
zřejmý.
s-7
Ekologické
škody
(současný
stav)
a
ekologicky
škodlivé
činnosti
(které
tento
stav
dále
zhoršují
či
které
zpomalují
jeho
zlepšení)
jsou
rozsáhlé
a
jejich
odstranění
či
utlumení
finančně
nákladné.
s-8
Ekologie
není
přitom
jedinou
oblastí,
činící
si
nároky
na
finanční
zdroje
státu.
s-9
Otázkou
je
jednak
to,
kolik
zdrojů
má
být
na
odstraňování
ekologických
škod
a
na
útlum
ekologicky
škodlivých
činností
věnováno,
a
dále
to,
jak
zajistit,
že
budou
tyto
zdroje
využity
tím
nejefektivnějším
způsobem.
s-10
Rozhodnutí
-
kolik
zdrojů
na
oblast
ekologie
vynaložit
-
je
rozhodnutí
politické.
s-11
Zatímco
ekonomie
nemá
mnoho
co
říci,
diskutujeme-li
o
výši
prostředků,
jež
mají
být
na
ekologii
vynaloženy,
může
naopak
poskytnout
užitečnou
pomoc
při
formulování
mechanismu,
který
zvýší
efektivnost
jejich
využití.
s-12
Myšlenka
je
velice
jednoduchá:
využít
mechanismus
trhu.
s-13
Myšlenka
využití
tržních
sil
při
omezování
činností
způsobujících
nežádoucí
vedlejší
efekty
je
poměrně
stará;
s-14
přišel
s
ní
již
v
60.
letech
nositel
Nobelovy
ceny
za
ekonomii
Ronald
Coase.
s-15
Jde
o
to,
vytvořit
trh
s
právy
na
znečišťování.
s-16
Ti
výrobci,
kteří
si
nejvíce
cení
práva
vypouštět
určité
emise,
budou
za
jeho
získání
ochotni
nejvíce
zaplatit.
s-17
Tato
myšlenka
není
pouze
teoretickým
výplodem,
ale
byla
s
překvapivě
pozitivními
výsledky
vyzkoušena
v
praxi.
s-18
V
roce
1990
byl
americkým
Kongresem
schválen
zákon
o
čistotě
ovzduší,
který
záměrně
využil
tržní
systém
snížení
emisí
oxidu
siřičitého
vypuštěného
podniky
poskytujícími
veřejné
služby
-
především
elektrárnami.
s-19
Kongres
uložil
těmto
podnikům
omezit
do
konce
roku
2000
tyto
emise
na
polovinu.
s-20
Zároveň
tento
zákon
vytvořil
trh
s
právy
na
znečištění;
s-21
obchodovanou
jednotkou
je
právo
emise
jedné
tuny
oxidu
siřičitého
ročně.
s-22
Pokud
některý
podnik
sníží
emise
oxidu
více,
než
kolik
je
požadováno
v
zákoně,
může
prodat
svá
nevyužitá
práva
emise
jiným
podnikům,
které
tak
mohou
snížit
emise
v
menším
rozsahu.
s-23
Celkový
rozsah
snížení
emisí
zůstane
přitom
zachován.
s-24
The
Washington
Post
přinesl
minulý
týden
některé
zajímavé
údaje
o
dosavadním
fungování
tohoto
zákona
-
tyto
údaje
jsou
velmi
povzbuzující.
s-25
The
Washington
Post
přinesl
minulý
týden
některé
zajímavé
údaje
o
dosavadním
fungování
tohoto
zákona
-
tyto
údaje
jsou
velmi
povzbuzující.
s-26
Především
stojí
za
povšimnutí,
že
výrazně
poklesly
náklady
na
snížení
emisí;
s-27
před
tím,
než
zákon
vstoupil
v
platnost,
odhadovali
znečišťovatelé
náklady
snížení
emise
o
jednu
tunu
na
1500
amerických
dolarů.
s-28
Vládní
odhady
byly
mnohem
optimističtější,
pouhých
600
dolarů.
s-29
Trh
však
ukázal
svou
sílu
a
odkryl
rezervy
při
snižování
nákladů
redukce:
tržní
cena
povolení
na
jednu
tunu
emisí
je
nyní
pouhých
150
dolarů!
s-30
Vedle
toho,
že
bude
dosaženo
cíle
snížení
emisí
podstatně
levněji,
je
zajímavé
i
to,
že
Úřad
pro
ochranu
životního
prostředí
nyní
odhaduje,
že
v
roce
2000
bude
překročeno
plánované
snížení
emisí
(16
milionů
tun)
o
celých
6
milionů.
s-31
Podle
pozorovatelů
bylo
tohoto
pozitivního
výsledku
dosaženo
dvěma
mechanismy:
za
prvé
největší
znečišťovatelé
mají
zájem
na
větší
redukci
emisí,
než
požaduje
zákon,
protože
je
to
pro
ně
obvykle
levnější
než
pro
menší
znečišťovatele;
s-32
a
za
druhé
zákon
podporuje
konkurenci
mezi
ostatními
metodami
kontroly
znečištění
-
přispěl
například
ke
značnému
poklesu
ceny
uhlí
s
nízkým
obsahem
síry.
s-33
Tento
mechanismus
lze
použít
pouze
pro
kontrolu
současného
znečišťování,
nikoliv
pro
odstranění
minulých
ekologických
škod.
s-34
Ale
ani
to
není
málo.
s-35
Dočkáme
se
brzy
na
pražské
burze
obchodování
s
právy
na
emisi
oxidu
siřičitého,
jako
je
tomu
dnes
na
burze
v
Chicagu?
dependency tree
•
text view