PML View

ln94202_59

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-3/ln94202_59.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94202_59.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94202_59.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94202_59.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94202_59.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-3/ln94202_59.treex.gz

s-1 trh v ekologii místo?

s-2 Jiří Jonáš,

s-3 Autor je zástupcem ČR v Mezinárodním měnovém fondu

s-4 Jedním z často diskutovaných témat v souvislosti s probíhající ekonomickou reformou jsou možnosti a omezení trhu při řešení ekologických problémů, nahromaděných ve vydatné míře za komunistického režimu.

s-5 Především ze strany ekologických hnutí, ale nejen od nich, často slýchávám, že trh nemá při řešení ekologických problémů místo, a někdy dokonce i to, že jsou principy tržní ekonomiky ekologicky škodlivé.

s-6 Problém, před kterým stojíme, je zřejmý.

s-7 Ekologické škody (současný stav) a ekologicky škodlivé činnosti (které tento stav dále zhoršují či které zpomalují jeho zlepšení) jsou rozsáhlé a jejich odstranění či utlumení finančně nákladné.

s-8 Ekologie není přitom jedinou oblastí, činící si nároky na finanční zdroje státu.

s-9 Otázkou je jednak to, kolik zdrojů být na odstraňování ekologických škod a na útlum ekologicky škodlivých činností věnováno, a dále to, jak zajistit, že budou tyto zdroje využity tím nejefektivnějším způsobem.

s-10 Rozhodnutí - kolik zdrojů na oblast ekologie vynaložit - je rozhodnutí politické.

s-11 Zatímco ekonomie nemá mnoho co říci, diskutujeme-li o výši prostředků, jež mají být na ekologii vynaloženy, může naopak poskytnout užitečnou pomoc při formulování mechanismu, který zvýší efektivnost jejich využití.

s-12 Myšlenka je velice jednoduchá: využít mechanismus trhu.

s-13 Myšlenka využití tržních sil při omezování činností způsobujících nežádoucí vedlejší efekty je poměrně stará;

s-14 přišel s již v 60. letech nositel Nobelovy ceny za ekonomii Ronald Coase.

s-15 Jde o to, vytvořit trh s právy na znečišťování.

s-16 Ti výrobci, kteří si nejvíce cení práva vypouštět určité emise, budou za jeho získání ochotni nejvíce zaplatit.

s-17 Tato myšlenka není pouze teoretickým výplodem, ale byla s překvapivě pozitivními výsledky vyzkoušena v praxi.

s-18 V roce 1990 byl americkým Kongresem schválen zákon o čistotě ovzduší, který záměrně využil tržní systém snížení emisí oxidu siřičitého vypuštěného podniky poskytujícími veřejné služby - především elektrárnami.

s-19 Kongres uložil těmto podnikům omezit do konce roku 2000 tyto emise na polovinu.

s-20 Zároveň tento zákon vytvořil trh s právy na znečištění;

s-21 obchodovanou jednotkou je právo emise jedné tuny oxidu siřičitého ročně.

s-22 Pokud některý podnik sníží emise oxidu více, než kolik je požadováno v zákoně, může prodat svá nevyužitá práva emise jiným podnikům, které tak mohou snížit emise v menším rozsahu.

s-23 Celkový rozsah snížení emisí zůstane přitom zachován.

s-24 The Washington Post přinesl minulý týden některé zajímavé údaje o dosavadním fungování tohoto zákona - tyto údaje jsou velmi povzbuzující.

s-25 The Washington Post přinesl minulý týden některé zajímavé údaje o dosavadním fungování tohoto zákona - tyto údaje jsou velmi povzbuzující.

s-26 Především stojí za povšimnutí, že výrazně poklesly náklady na snížení emisí;

s-27 před tím, než zákon vstoupil v platnost, odhadovali znečišťovatelé náklady snížení emise o jednu tunu na 1500 amerických dolarů.

s-28 Vládní odhady byly mnohem optimističtější, pouhých 600 dolarů.

s-29 Trh však ukázal svou sílu a odkryl rezervy při snižování nákladů redukce: tržní cena povolení na jednu tunu emisí je nyní pouhých 150 dolarů!

s-30 Vedle toho, že bude dosaženo cíle snížení emisí podstatně levněji, je zajímavé i to, že Úřad pro ochranu životního prostředí nyní odhaduje, že v roce 2000 bude překročeno plánované snížení emisí (16 milionů tun) o celých 6 milionů.

s-31 Podle pozorovatelů bylo tohoto pozitivního výsledku dosaženo dvěma mechanismy: za prvé největší znečišťovatelé mají zájem na větší redukci emisí, než požaduje zákon, protože je to pro obvykle levnější než pro menší znečišťovatele;

s-32 a za druhé zákon podporuje konkurenci mezi ostatními metodami kontroly znečištění - přispěl například ke značnému poklesu ceny uhlí s nízkým obsahem síry.

s-33 Tento mechanismus lze použít pouze pro kontrolu současného znečišťování, nikoliv pro odstranění minulých ekologických škod.

s-34 Ale ani to není málo.

s-35 Dočkáme se brzy na pražské burze obchodování s právy na emisi oxidu siřičitého, jako je tomu dnes na burze v Chicagu?


dependency treetext view