PML View

ln94202_56

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/ln94202_56.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94202_56.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94202_56.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94202_56.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/ln94202_56.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/ln94202_56.treex.gz

s-1 Změna důchodového pilíře

s-2 Komentář Ivana Kněžínková

s-3 Stárnoucí populace znamená pro každou zemi starosti.

s-4 Patří mezi i ta, jak zajistit pro narůstající masu lidí v důchodu slušnou životní úroveň.

s-5 Předloni byla u nás zaznamenána nejnižší porodnost od roku 1918.

s-6 Demografové odhadují, že kolem roku 2010 přibyde kolem 300 000 důchodců a v roce 2030 budou občané na odpočinku tvořit čtvrtinu obyvatelstva ČR.

s-7 Tato situace nastane za dlouhou dobu.

s-8 Na základě jakého modelu jim budou vypláceny důchodové dávky, však v podstatě rozhoduje současná vláda.

s-9 Připravuje zcela novou politiku sociálního zabezpečení a základní důchodový systém je jedním z jejích významných pilířů.

s-10 Pro jeho tvůrce se ovšem proměnil v pořádný balvan.

s-11 Sám ministr práce a sociálních věcí Jindřich Vodička se nedávno zmínil, že konstrukce důchodů je nesmírně složitá, ale také zodpovědná záležitost a že spěch a jakékoliv opomenutí některého závažného momentu by se vymstilo.

s-12 Proto bylo jeho projednání ve vládě nakonec odloženo.

s-13 Nyní se Vodička domnívá, že problém je konečně vyřešen.

s-14 Sice napotřetí, ale tato verze je podle něho nejlepší.

s-15 Důchodový systém v této nové podobě údajně lépe zajistí příjmy starobních důchodců a přitom s menšími náklady.

s-16 Výhledově do třiceti let by mělo být sníženo povinné pojistné na důchodové zabezpečení.

s-17 Nyní je u nás na hranici únosnosti a neúměrně zatěžuje ekonomicky činné obyvatelstvo.

s-18 Klesnout by měla však i dávka, kterou bude každý dostávat z povinného důchodového systému.

s-19 Zvětšovat by se neměl rozdíl mezi výší důchodů těch, kteří odejdou na odpočinek teď nebo během příštích deseti let, a úrovní budoucích důchodů občanů, kteří již plně využijí penzijního připojištění.

s-20 Tvůrci zákona se tedy zřejmě odvracejí od tzv. německého modelu, který původně sledovali ve druhé navrhované verzi.

s-21 V něm výše důchodové dávky odpovídá odpracovaným rokům a příjmu, kterého občan dosáhl za aktivní dráhy svého života.

s-22 Před půl rokem vláda oznamovala, že se konečně projeví diferenciace důchodů a posílí pojistný princip.

s-23 Během několika měsíců nastal příklon k druhému modelu, anglosaskému, podle nějž je rozlišení výše důchodu podle pojištěných let a výše platu minimální.

s-24 Základní důchod by měl být stejný pro všechny a jakýkoliv další příjem by pocházel z jiných zdrojů, například z penzijního připojištění.

s-25 Nutno ovšem dodat, že v zemích, kde mají jednotné penze, existuje také povinné důchodové připojištění s penzí vázanou na výši příjmů.

s-26 U nás se doplňkový důchodový systém - zatím dobrovolný - teprve rodí.

s-27 Jak se osvědčí, ukáže teprve čas.

s-28 Ministr Vodička sdělil, že teď půjde o to, předložit poradě ministrů materiál srozumitelný pro všechny její účastníky.

s-29 Ti budou o základních principech důchodového pojištění zřejmě ještě hodně diskutovat a mohou padnout závažná rozhodnutí, která konečnou podobu návrhu ovlivní.

s-30 Jedno je však podle Vodičky téměř jisté.

s-31 Nezmění se záměr zvýšit věkovou hranici odchodu do důchodu.

s-32 Všechny výpočty ukazují, že je to vzhledem k demografickému vývoji nezbytné.


dependency treetext view