PML View
ln94202_20
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-1/ln94202_20.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94202_20.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94202_20.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94202_20.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-1/ln94202_20.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-1/ln94202_20.treex.gz |
---|
s-1
Rusko
zve
zahraniční
investory
s-2
Premiérův
návrh
láme
legislativu
i
tradiční
myšlení
Rusů
s-3
Určitá
stabilizace
hospodářského
života
v
Rusku
v
poslední
době,
v
porovnání
s
velice
neutěšenou
situací
před
několika
málo
lety,
zvětšuje
přitažlivost
této
postkomunistické
velmoci
pro
zahraniční
investory.
s-4
Mezinárodní
měnový
fond
kladně
hodnotí
pokles
inflace,
zreálnění
úrokových
sazeb,
postupující
privatizaci
a
restriktivní
politiku
Černomyrdinovy
vlády,
a
proto
letos
v
dubnu
uvolnil
Rusku
druhou
polovinu
slíbené
půjčky
ve
výši
tří
miliard
dolarů.
s-5
Tím
se
otevřel
kanál
i
pro
další
zahraniční
pomoci
ruské
ekonomice.
s-6
Z
hlediska
zahraničních
investorů
však
v
Rusku
stále
není
zdaleka
všechno
v
pořádku.
s-7
Je
jasné,
že
ruský
kapitál
je
zatím
slabý
na
to,
aby
mohl
v
brzké
době
financovat
rychlý
hospodářský
vzestup
země.
s-8
Na
to
ostatně
nejsou
prostředky
ani
ve
státní
pokladně.
s-9
Proto
je
zahraničního
kapitálu
více
než
zapotřebí.
s-10
Spolu
s
hospodářským
oživením
by
větší
aktivita
zahraničních
podnikatelů
v
Rusku
přinesla
i
snížení
tamní
vysoké
nezaměstnanosti.
s-11
Zájem
zahraničních
investorů
je
na
jedné
straně
dán
takovými
skutečnostmi
jako
obrovské
přírodní
bohatství
Ruska,
trh
se
180
miliony
obyvatel
nebo
poměrně
vysoce
kvalifikovaná,
a
přitom
levná
pracovní
síla.
s-12
Na
druhé
straně
je
však
srážen
mnoha
negativními
faktory,
především
pak
těžkopádným
daňovým
systémem,
neprůhledným
zákonodárstvím
na
úseku
investic,
obrovskou
byrokracií,
korupcí
a
zločinností.
s-13
To
jsou
skutečnosti,
které
cizince
od
podnikání
v
Ruské
federaci
odrazují.
s-14
Není
potom
divu,
že
ze
zahraničí
bylo
za
posledních
pět
let
v
Rusku
investováno
jen
2,7
miliardy
dolarů
(v
roce
1994
se
očekává,
že
k
tomu
přibude
další
jedna
miliarda),
zatímco
v
Maďarsku,
které
má
patnáctkrát
méně
obyvatel,
to
za
stejné
období
bylo
šest
miliard
USD.
s-15
V
poslední
době
se
však
zdá,
že
se
poměry
pro
zahraniční
investice
v
Rusku
zlepší.
s-16
Ruská
vláda
si
plně
uvědomila
naléhavou
potřebu
zahraničních
kapitálových
zdrojů
i
závažnosti
obav,
které
v
zahraničí
panují,
a
rozhodla
se,
že
věci
je
nutno
energicky
řešit.
s-17
Premiér
Černomyrdin
prohlásil
doslova,
že
je
to
poprvé,
kdy
se
vláda
zabývá
přímo
otázkami
investičního
klimatu.
s-18
Byla
ustavena
Rada
pro
zahraniční
investice,
které
předsedá
on
sám,
a
jsou
navrhována
opatření,
jež
znamenají
výrazný
posun
v
myšlení
Rusů
a
která
by
měla
zakrátko
zesílit
příliv
investičních
prostředků
ze
zahraničí.
s-19
Opatření
ukládají:
-
ujasnit
legislativu
týkající
se
působení
zahraničních
investorů
a
navrhnout
nový
zákon
o
zahraničních
investicích,
který
by
měl
nahradit
zjevně
nevyhovující
zákon
z
roku
1991;
s-20
-
zaručit
zahraničním
investorům,
že
se
jich
nedotknou
případné
změny
v
legislativě,
a
to
po
dobu
tří
let
(jestliže
jejich
kapitálový
vklad
či
účast
přesáhne
100
tisíc
dolarů,
má
to
být
dokonce
sedm
let);
s-21
-
změnit
současný
daňový
systém
tak,
aby
podniky
byly
osvobozeny
od
placení
daní
po
dobu
prvních
pěti
let;
s-22
-
zrušit
omezení
pro
zahraniční
investory
v
Rusku
ve
finanční
oblasti
a
umožnit
jim,
aby
si
ponechali
veškeré
příjmy
z
vývozu
v
konvertibilních
měnách;
s-23
-
umožnit
zahraničním
podnikatelům,
aby
si
mohli
kupovat
a
vlastnit
pozemky
potřebné
pro
stavbu
výrobních
kapacit.
s-24
V.
Černomyrdin
rovněž
prohlásil,
že
jeho
vláda
bude
napříště
mnohem
energičtěji
působit
proti
organizované
kriminalitě,
která
dosud
stačila
odradit
od
podnikání
v
Rusku
mnoho
zahraničních
firem.
s-25
V
tomto
případě
jde
o
úkol,
jehož
uskutečnění,
jak
se
domnívají
zahraniční
pozorovatelé,
bude
zřejmě
daleko
těžší
než
realizace
všech
předchozích
záměrů
dohromady.
s-26
Aby
se
premiérovy
návrhy
a
záměry
mohly
začít
uvádět
v
život,
bude
zapotřebí
jejich
schválení
v
ruském
parlamentu.
s-27
Počítá
se
nicméně
s
tím,
že
jestliže
parlament
dal
zelenou
Černomyrdinově
restriktivní
hospodářské
politice,
pak
schválí
i
tento
program,
který
může
ruské
ekonomice
v
poměrně
krátké
době
několika
let
významně
pomoci.
s-28
V
parlamentu
jsou
sice
poměrně
početné
skupiny
zaměřené
proti
vládě
a
premiérovi,
avšak
i
ony
jsou
si
vědomy
toho,
že
je
zapotřebí
co
nejrychleji
změnit
image
Ruska
v
cizině
a
získat
více
zahraničního
kapitálu.
s-29
(pb)
dependency tree
•
text view