PML View
ln94202_13
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-3/ln94202_13.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-3/ln94202_13.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-3/ln94202_13.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-3/ln94202_13.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-3/ln94202_13.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-3/ln94202_13.treex.gz |
---|
s-1
Volná
parketa
v
dopravě
zvaná
duobus
s-2
Ve
světě
obvyklá
kombinace
autobusu
a
trolejbusu
přispívá
ke
zlepšení
životního
prostředí
s-3
Ing.
Jasoň
Hampl,
MŠMT
ČR
s-4
Autobusy
a
trolejbusy
známe.
s-5
Ve
světě
však
jezdí
ještě
duobus.
s-6
Vozidlo,
které
má
dva
pohony.
s-7
Na
elektřinu
jezdí
na
silně
zatížených
trasách
společných
více
linkám
nebo
v
podzemí.
s-8
Spalovací
motor
pak
používá
na
předměstích,
kde
je
provoz
řidší
a
exhalace
se
snáze
rozptylují
a
kde
by
se
v
důsledku
slabého
provozu
nevyplatila
trolej
s
měnírnou.
s-9
Duobus
tedy
jisté
množství
škodlivin
do
ovzduší
přece
jen
emituje,
ovšem
v
praxi
bývá
jeho
přínos
pro
životní
prostředí
větší
než
u
tichých
a
čistých
trolejbusů.
s-10
Řada
měst
se
totiž
kvůli
vysokým
investicím
na
vybudování
trolejbusové
nebo
tramvajové
dopravy
nezmůže
a
pokračuje
tedy
mnohem
škodlivější
veřejná
doprava
autobusy.
s-11
Podstatně
méně
neekologické
duobusy
by
však
tato
města
mohla
zavést
bez
problémů.
s-12
Elektrifikovat
lze
v
menším
rozsahu
a
navíc
postupně.
s-13
Příkladem
vhodné
trasy
pro
využití
duobusu
je
pražská
trasa
autobusů
MDH
od
holešovického
nádraží
na
Severní
město.
s-14
Jezdí
tam
osm
linek,
přičemž
u
Vychovatelny
se
jejich
společná
trasa
dělí
na
dvě
větve,
ovšem
stále
ještě
dostatečně
zatížené,
aby
se
vyplatila
trolej.
s-15
Na
obou
těchto
trasách
se
překonává
největší
část
celkového
stoupání
a
spotřebuje
více
než
polovina
paliva.
s-16
Pokud
by
se
jezdilo
nahoru
elektricky,
odpadne
produkce
exhalací
a
sníží
se
hluk.
s-17
Nahoře
se
již
linky
rozvětvují,
provoz
řídne
a
provětrávání
je
lepší,
takže
trolej
může
skončit
a
pohon
vozidla
by
převzal
spalovací
motor.
s-18
Ten
by
byl
v
chodu
i
při
energeticky
nenáročné
jízdě
dolů,
takže
pro
směr
dolů
odpadne
trolej
rovněž.
s-19
Podobné
řešení
se
nabízí
v
případě
dopravy
ze
Smíchova
na
Barrandov.
s-20
Podobných
vhodných
míst
by
se
našlo
po
naší
republice
hodně,
zejména
v
městech
s
velkými
převýšeními,
která
byla
bývalým
federálním
ministerstvem
dopravy
vytipována
k
zavedení
trolejbusové
dopravy
(Liberec,
Jablonec
n.
N.,
Karlovy
Vary,
Karviná,
Havířov,
Příbram,
Přerov
atd.).
s-21
V
České
republice
je
situace
k
nasazení
duobusů
zralá
již
dávno.
s-22
Brání
tomu
však
na
jedné
straně
prohibitně
vysoká
cena
západních
výrobků
a
na
druhé
straně
zásadní
nedůvěra
v
duobusy
u
českých
výrobců
vozidel
pro
městskou
hromadnou
dopravu.
s-23
Producenti
jsou
přitom
v
důsledku
odbytových
problémů
v
situaci,
kdy
rádi
takové
vozidlo
vyrobí
na
zakázku
podle
specifikací
objednavatele,
a
to
za
cenu
stále
ještě
o
dost
nižší
než
je
cena
sériového
duobusu
ze
Západu.
s-24
Jakmile
bude
toto
perspektivně
levné
vozidlo
předvedeno
potencionálním
zájemcům
in
natura,
bude
jim
jasné,
že
na
něco
podobného
vlastně
čekali.
s-25
Výrobci
pak
jistě
zalitují,
že
se
této
příležitosti
nechopili
již
dávno.
s-26
Produkce
duobusů
slibuje
dlouhodobé
a
slušné
zisky.
s-27
Problémem
je
ovšem
dát
dohromady
kapitál
na
vývoj,
výrobu
a
vyzkoušení
prototypu,
na
což
by
mělo
stačit
kolem
deseti
milionů
korun.
s-28
To
je
částka,
o
kterou
se
prostřednictvím
bezúročné
půjčky
na
inovace
pokrývající
50
procent
vývojových
nákladů
může
ucházet
právnická
osoba
u
Českomoravské
záruční
a
rozvojové
banky.
s-29
Klasické
duobusy
jsou
kloubové,
přičemž
jejich
přední
část
je
vybavena
kompletním
trolejbusovým
pohonem
a
zadní
část
autobusovým
s
automatickou
převodovkou.
s-30
Existují
však
levnější
systémy
s
využitím
automatické
změny
převodu
i
pro
elektropohon.
s-31
Koncepce
je
rozpracována
a
její
výhoda
spočívá
i
v
tom,
že
není
nutný
kloubový
autobus.
s-32
To
je
výhodné
pro
uvažované
trasy,
kde
na
předměstích
stačí
klasický
autobus
vzhledem
k
nižšímu
počtu
cestujících.
s-33
Duobusy
mohou
výrazně
přispět
ke
zlepšení
životního
prostředí
ve
městech
a
současně
i
zachovat
flexibilitu
nezávislé
trakce.
s-34
Nezastaví
je
ani
objížďky,
ani
výpadky
proudu.
s-35
Minimalizují
základní
investice,
přičemž
navíc
umožňují
vkládat
je
postupně.
s-36
Snižují
celkové
náklady
a
tak
přispívají
ke
zlepšení
hospodářských
výsledků.
s-37
Dopravní
podniky
v
českých
městech
by
se
měly
zajímat
o
tuto
variantu
městské
dopravy
a
přimět
svým
zájmem
některého
z
našich
výrobců
k
nastolení
programu
duobusů.
s-38
Vždyť
ve
světě
existují
již
více
než
deset
let
a
jejich
výroba
narůstá.
s-39
Pokud
tu
nebude
zájem
renomovaných
producentů
autobusů,
pak
by
samotné
dopravní
podniky
mohly
vzít
věc
do
svých
rukou
a
vstoupit
do
hry.
s-40
Je
tu
ovšem
volná
parketa
i
pro
někoho,
kdo
v
této
oblasti
zatím
nepodnikal.
dependency tree
•
text view