PML View

ln94200_30

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-3/ln94200_30.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94200_30.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94200_30.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94200_30.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-3/ln94200_30.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-3/ln94200_30.treex.gz

s-1 Brána pro zahraniční investory

s-2 Za svého působení CzechInvest úspěšně uzavřel jednání u osmi projektů

s-3 Hynek Pinda

s-4 Česká agentura pro zahraniční investice CzechInvest vznikla v roce 1992 z iniciativy Vladimíra Dlouhého.

s-5 Jejím hlavním cílem bylo zajišťovat oblast přímých zahraničních investic - společné podniky českých a zahraničních partnerů nebo projekty cizích firem realizované u nás na zelené louce.

s-6 Důležitou roli při ustavení agentury sehrála finanční pomoc Evropské unie poskytovaná v rámci programu PHARE.

s-7 Podpora přímých zahraničních investic tak byla přenesena z teorie na reálnou půdu.

s-8 O významu přímých investic se můžeme přesvědčit z prvních praktických příkladů.

s-9 Nejde jenom o samotný příliv peněz, ale také o vytváření pracovních příležitostí, zvyšování kvalifikace pracovních sil, zavádění know-how.

s-10 O dosavadních zkušenostech a plánech do budoucna jsme hovořili s generálním ředitelem Janem A. Havelkou a vedoucí oddělení regionů Hanou Chlebnou.

s-11 O to, aby činnost agentury měla nadresortní ráz, se stará řídící výbor, ve kterém jsou zástupci bankovního sektoru, podnikatelských sdružení a ministerstev.

s-12 Agentura 19 pracovníků a tři zahraniční poradce.

s-13 Aktivita agentury spočívá v prezentování České republiky jako vhodného místa pro investice.

s-14 K tomuto účelu využívá účast na výstavách v zahraničí, semináře, obchodní mise, ale nejúčinnější je přímé oslovení zahraniční firmy.

s-15 Pro zlepšení komunikace s potenciálními partnery uzavřel CzechInvest dohody o spolupráci se třemi zahraničními organizacemi - Hamburskou korporací pro rozvoj obchodu, Tokijskou bankou a italským Institutem pro zahraniční obchod.

s-16 Aby měli co nabízet, zpracovávají zaměstnanci agentury studie představující danou investiční příležitost.

s-17 Největší důraz je zatím kladen na automobilový průmysl, elektrotechniku a životní prostředí.

s-18 Pro investora se připravují informace o podnicích v odvětví, o situaci na trhu, představuje se lokalita a infrastruktura a poskytují se i další nezbytná data.

s-19 V průběhu své činnosti v CzechInvestu zjistili, že nezbytnou součástí jejich práce je síť spolupracovníků v jednotlivých regionech.

s-20 Pouze z pražského centra nelze shromáždit všechny pro investory klíčové informace.

s-21 Jednou z nejdůležitějších podmínek pro investory je vhodná lokalita.

s-22 Zájem je především o tzv. průmyslové zóny.

s-23 Například Mercedes zvažoval možnost postavit nový výrobní závod v Plzni.

s-24 Je možné, že o tuto lokalitu projeví zájem další zahraniční firmy, které budou chtít investovat v Čechách.

s-25 Agentura spolupracovala i s dalšími světovými společnostmi, jako je Motorola nebo Pepsico.

s-26 Mezi doposud osm úspěšně dokončených projektů patří společný podnik JV Nikom, který založila japonská společnost NISHO IWAI s kovohutěmi Mníšek (výroba ferrovanadia), a investice kanadské firmy CANSTAR, největšího světového výrobce bruslí a hokejového vybavení.

s-27 Celkem dokončené projekty vedly k vytvoření 3500 pracovních míst.

s-28 Protože po ukončení druhé vlny kuponové privatizace se očekává snížení přímých zahraničních investic k nám, klade si agentura za cíl zajištění jejich dostatečného přílivu v poprivatizačním období.

s-29 Od roku 1996 se spektrum její činnosti rozšíří o podporu českých investic do zahraničí.


dependency treetext view