PML View

ln94200_172

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-5/ln94200_172.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-5/ln94200_172.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-5/ln94200_172.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-5/ln94200_172.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-5/ln94200_172.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-5/ln94200_172.treex.gz

s-1 Krásný Serge otevírá dveře do všední lidské existence

s-2 Portrét týdne Jan Jaroš Některé filmy mají zvláštní osudy.

s-3 Krásného Serge natočil Claude Chabrol zcela mimo velké výrobní společnosti, v poloamatérských podmínkách a díky penězům, které zdědila jeho žena.

s-4 Film můžeme považovat za plně autorský, neboť Chabrol si k němu napsal i scénář - včetně úsporných dialogů.

s-5 Spolehl se na herce téměř neznámé - Gérarda Blaina, Jeana-Clauda Brialyho a začínající zpěvačku Bernadette Lafontovou - a kdyby nebylo účasti kameramana Henriho Decaea (známého ze spolupráce s takovými osobnostmi jako Melville nebo Malle), mohl by být film považován za první velké dílo snad všech zúčastněných.

s-6 Decaeova kamera měla velký podíl na sugestivním vyznění příběhu, neboť přesně charakterizovala prostředí i jednotlivé protagonisty a postupně dospívala k metaforickému zevšeobecnění, v souladu s režijním záměrem.

s-7 Nesmírně levný film, neboť některé výpravné projekty jako Bídníci s Jeanem Gabinem, natáčené ve stejné době, stály více než desateronásobek, si okamžitě podmanil publikum tím, že nepředstíral žádné závažné myšlenky ani vyumělkovaná dramata, že tíhnul k přirozenému zachycení všedního života docela obyčejných lidí, spíše outsiderů než dítek štěstěny.

s-8 Krásný Serge však nebyl neumělou proklamací nových uměleckých principů, nýbrž jejich suverénním naplněním.

s-9 Snad v žádném dalším svém filmu Chabrol nedosáhl takové výrazové prostoty, která by zároveň byla tak výmluvná a sdělná.

s-10 Film se odehrává na venkově, v městečku Sardent, kam se po letech vrací - aby si tam léčil zdraví - tamějí rodák.

s-11 Fran?ois (v podání Brialyho) se uhnízdil v Paříži, přizpůsobil se a ve světě svého dětství si připadá jako cizinec.

s-12 Cítí, že jeho uvažování, jeho emoce i očekávání spadají jinam.

s-13 Chabrol jej konfrontuje s jeho dávným přítelem Sergem (Blain), který také plánoval skvělé uplatnění, ale nakonec zůstal zde, plný rezignace, zahořklosti a závislosti na alkoholu.

s-14 Fran?ois se mu navzdory odmítání snaží pomoci, často bývá citována scéna, kdy ve sněhové vánici nese opilého Serge za jeho rodící ženou.

s-15 Režisér - na rozdíl od svých pozdějších filmů, které často končívají krvavě - zde spřádá úvahy o spasitelství, přes akcentování bědného živoření především v duchovním smyslu dává svým hrdinům naději.

s-16 Je však zajímavé, že sám režisér si svého pozoruhodného a v mnohém výjimečného debutu ani v nejmenším necení - dokonce jej považuje za svůj nejhorší film.

s-17 Z hlediska jeho pozdějšího příklonu k výstředním zápletkám se není čemu divit.

s-18 Krásný Serge opravdu připomíná mladistvé ideály svého tvůrce ještě předtím, než se musel sklonit před diktátem peněz.

s-19 Ostatně vysoká ocenění - na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu, kde se poprvé uváděl, získal cenu za nejlepší režii, ve Francii byl prohlášen za nejlepší debut a jako takový odměněn Cenou Jeana Viga - dotvrzují, že se jednalo o dílo, které nebylo možné přehlédnout.

s-20 Úspěch Krásného Serge umožnil, aby Chabrol v podobných vypravěčských intencích (ovšem se sílícím sarkasmem) a s týmiž spolupracovníky natočil Bratrance (1959).

s-21 Tady naopak původem vesnický student naráží na snobismus a poživačnou lhostejnost velkoměsta, poznávaje, že poctivost a odpovědnost jsou mnohým spíše k smíchu.

s-22 Francouzská nová vlna se rozjela na plné obrátky.

s-23 Vysílá ČT 2 v pondělí 29. srpna ve 21.30.


dependency treetext view