PML View
ln94200_172
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-5/ln94200_172.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-5/ln94200_172.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-5/ln94200_172.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-5/ln94200_172.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-5/ln94200_172.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-5/ln94200_172.treex.gz |
---|
s-1
Krásný
Serge
otevírá
dveře
do
všední
lidské
existence
s-2
Portrét
týdne
Jan
Jaroš
Některé
filmy
mají
zvláštní
osudy.
s-3
Krásného
Serge
natočil
Claude
Chabrol
zcela
mimo
velké
výrobní
společnosti,
v
poloamatérských
podmínkách
a
díky
penězům,
které
zdědila
jeho
žena.
s-4
Film
můžeme
považovat
za
plně
autorský,
neboť
Chabrol
si
k
němu
napsal
i
scénář
-
včetně
úsporných
dialogů.
s-5
Spolehl
se
na
herce
téměř
neznámé
-
Gérarda
Blaina,
Jeana-Clauda
Brialyho
a
začínající
zpěvačku
Bernadette
Lafontovou
-
a
kdyby
nebylo
účasti
kameramana
Henriho
Decaea
(známého
už
ze
spolupráce
s
takovými
osobnostmi
jako
Melville
nebo
Malle),
mohl
by
být
film
považován
za
první
velké
dílo
snad
všech
zúčastněných.
s-6
Decaeova
kamera
měla
velký
podíl
na
sugestivním
vyznění
příběhu,
neboť
přesně
charakterizovala
prostředí
i
jednotlivé
protagonisty
a
postupně
dospívala
k
metaforickému
zevšeobecnění,
v
souladu
s
režijním
záměrem.
s-7
Nesmírně
levný
film,
neboť
některé
výpravné
projekty
jako
Bídníci
s
Jeanem
Gabinem,
natáčené
ve
stejné
době,
stály
více
než
desateronásobek,
si
okamžitě
podmanil
publikum
tím,
že
nepředstíral
žádné
závažné
myšlenky
ani
vyumělkovaná
dramata,
že
tíhnul
k
přirozenému
zachycení
všedního
života
docela
obyčejných
lidí,
spíše
outsiderů
než
dítek
štěstěny.
s-8
Krásný
Serge
však
nebyl
neumělou
proklamací
nových
uměleckých
principů,
nýbrž
jejich
suverénním
naplněním.
s-9
Snad
v
žádném
dalším
svém
filmu
Chabrol
nedosáhl
takové
výrazové
prostoty,
která
by
zároveň
byla
tak
výmluvná
a
sdělná.
s-10
Film
se
odehrává
na
venkově,
v
městečku
Sardent,
kam
se
po
letech
vrací
-
aby
si
tam
léčil
zdraví
-
tamějí
rodák.
s-11
Fran?ois
(v
podání
Brialyho)
se
uhnízdil
v
Paříži,
přizpůsobil
se
jí
a
ve
světě
svého
dětství
si
připadá
jako
cizinec.
s-12
Cítí,
že
jeho
uvažování,
jeho
emoce
i
očekávání
spadají
už
jinam.
s-13
Chabrol
jej
konfrontuje
s
jeho
dávným
přítelem
Sergem
(Blain),
který
také
plánoval
skvělé
uplatnění,
ale
nakonec
zůstal
zde,
plný
rezignace,
zahořklosti
a
závislosti
na
alkoholu.
s-14
Fran?ois
se
mu
navzdory
odmítání
snaží
pomoci,
často
bývá
citována
scéna,
kdy
ve
sněhové
vánici
nese
opilého
Serge
za
jeho
rodící
ženou.
s-15
Režisér
-
na
rozdíl
od
svých
pozdějších
filmů,
které
často
končívají
krvavě
-
zde
spřádá
úvahy
o
spasitelství,
přes
akcentování
bědného
živoření
především
v
duchovním
smyslu
dává
svým
hrdinům
naději.
s-16
Je
však
zajímavé,
že
sám
režisér
si
svého
pozoruhodného
a
v
mnohém
výjimečného
debutu
ani
v
nejmenším
necení
-
dokonce
jej
považuje
za
svůj
nejhorší
film.
s-17
Z
hlediska
jeho
pozdějšího
příklonu
k
výstředním
zápletkám
se
není
čemu
divit.
s-18
Krásný
Serge
opravdu
připomíná
mladistvé
ideály
svého
tvůrce
ještě
předtím,
než
se
musel
sklonit
před
diktátem
peněz.
s-19
Ostatně
vysoká
ocenění
-
na
Mezinárodním
filmovém
festivalu
v
Locarnu,
kde
se
poprvé
uváděl,
získal
cenu
za
nejlepší
režii,
ve
Francii
byl
prohlášen
za
nejlepší
debut
a
jako
takový
odměněn
Cenou
Jeana
Viga
-
dotvrzují,
že
se
jednalo
o
dílo,
které
nebylo
možné
přehlédnout.
s-20
Úspěch
Krásného
Serge
umožnil,
aby
Chabrol
v
podobných
vypravěčských
intencích
(ovšem
se
sílícím
sarkasmem)
a
s
týmiž
spolupracovníky
natočil
Bratrance
(1959).
s-21
Tady
naopak
původem
vesnický
student
naráží
na
snobismus
a
poživačnou
lhostejnost
velkoměsta,
poznávaje,
že
poctivost
a
odpovědnost
jsou
mnohým
spíše
k
smíchu.
s-22
Francouzská
nová
vlna
se
rozjela
na
plné
obrátky.
s-23
Vysílá
ČT
2
v
pondělí
29.
srpna
ve
21.30.
dependency tree
•
text view