PML View

cmpr9415_051

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-5/cmpr9415_051.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_051.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_051.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_051.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_051.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-5/cmpr9415_051.treex.gz

s-1 Sen o Švýcarsku se rozplývá

s-2 Na Slovensku chybí stimulující faktory a investice pro rozvoj cestovního ruchu

s-3 Rozlohou malé, ale na přírodní krásy, kulturní a historické památky bohaté Slovensko, láká každoročně statisíce zahraničních turistů.

s-4 Zatím ve světě méně známá země chce svými krásami přitahuje další návštěvníky.

s-5 Rozvoj cestovního ruchu se stal aktuálním zejména po listopadu 1989.

s-6 Otevření se světu našlo odezvu v růstu návštěvnosti ze západních zemí, statistiky nepřinášejí údaje, které by potěšily.

s-7 Slovensko není pro turisty tak zajímavé, jak se předpokládalo.

s-8 Sen o malém Švýcarsku se rozplývá.

s-9 Východiska pro start

s-10 Přes doznívající ekonomickou recesi ve světě je cestovní ruch v mezinárodním měřítku prosporujícím a dynamicky se rozvíjejícím odvětvím.

s-11 Pracuje v něm každý 15 občan planety v činném věku.

s-12 Jaká je situace na Slovensku?

s-13 Kromě otevření hranic, zavedení bezvizového styku s řadou zemí a zrušení povinné minimální výměny nebyly vytvořeny žádné stimulující podmínky pro rozvoj cestovního ruchu na Slovensku.

s-14 V řadě případu se situace dokonce zhoršila.

s-15 Byl zrušen Fond cestovního ruchu, který Program podpory malého a středního podnikání v této oblasti plnohodnotně nenahrazuje.

s-16 Zhoršilo se rovněž letecké spojení se Slovenskem.

s-17 Negativní vliv na podnikání v turistice také výška daňového zatížení , zejména DPH , a nevyhovující institucionální členění řídících orgánů cestovního ruchu na regionální a místní úrovni.

s-18 Málo přespávají

s-19 Návštěvnost je pouze jedním z ukazatelů, které charakterizují cestovní ruch.

s-20 Zahrnuje totiž i jednodenní návštěvníky a krátokodobý tranzit.

s-21 O skutečných turistech více vypovídají statistiky vytíženosti ubytovacích zařízení.

s-22 Do konce loňského roku však byla sledována jen ta zařízení, jejichž majitelé jsou zapsáni v obchodním registru.

s-23 Podle neúplných statistik utratilo v SR 45 % návštěvníků méně než 30 dolarů a pouze asi 30 % vynaložilo za svůj pobyt přes 100 dolarů.

s-24 Mezi návštěvníky dominovali především občané v aktivním věku, což lze posuzovat spíše jako pracovní cesty.

s-25 Nedostatečná nabídka pobytových programů je zejména pro mladé lidi a důchodce.

s-26 Proč tedy loňský rok dopadl pozitivně?

s-27 Výsledky pozitivně ovlivnili turisté z Čech, kteří se dostali do kategorie zahraničních.

s-28 Jinak zahraniční návštěvníci většinou přespí na Slovensku pouze jednou dvakrát.

s-29 Celkové statistiky vylepšují návštěvníci hor z Polska a Maďarska, kteří přijíždějí v zimě lyžovat a zůstávají v SR na čtyři osm dní.

s-30 Konkurence soukromníků

s-31 Pokles turistů z východní a střední Evropy za důsledek výrazné snížení vytížení ubytovacích zařízení.

s-32 Přitom přibyly nové ubytovací kapacity, zejména komercializací podnikových rekreačních zařízení, lázní atd.

s-33 V cestovním ruchu se rozhodla podnikat i řada živnostníků.

s-34 Podle odhadů pracuje v současnosti v cestovním ruchu na Slovensku 65 000 osob.

s-35 Vzniklo dále asi 35 000 nepřímých pracovních příležitosti, zejména ve službách a dodavatelských firmách.

s-36 Dalších 20 000 občanů z cestovního ruchu příležitostní příjem.

s-37 Nová orientace

s-38 Slovensko chce přesunout rozvoj turistiky do historických měst, hor a lázní.

s-39 Více je třeba využívat rozsáhlé vodní plochy, včetně areálů bohatých na minerální vody, možnosti myslivosti, lidového folklóru ap.

s-40 Zatím se o rozvoj těchto aktivit nikdo soustavně nestará.

s-41 Je to dáno i tím, že doposud spadá cestovní ruch do kompetence ministerstva hospodářství, které se této problematice příliš nevěnuje.

s-42 Navrhuje se vytvořit samostatný státní orgán v podobě příspěvkové organizace, kterou by financoval stát.

s-43 Toto centrum propagace cestovního ruchu by se zaměřilo na průzkum trhu, na tvorbu a realizaci koncepce a politiky cestovního ruchu, marketing, legislativu a mezinárodní vztahy.

s-44 Záměrem je prosadit snížení DPH pro tuto oblast.

s-45 Kde vzít investice

s-46 Ministerstvo hospodářství očekává, že v příštích třech letech se příjmy z turistiky zvýší minimálně o 100 %.

s-47 Zájem zahraničních turistů o Slovensko však podmiňují významné investice.

s-48 Mezi hlavní slabiny SR patří nedostatečná dopravní sít, nekvalitní telekomunikace, špatné inženýrské sítě včetně ekologických zařízení.

s-49 Je toho třeba hodně zlepšovat také v oblasti čistoty, hygieny a pořádku, problémy jsou s kvalitou a etikou služeb.

s-50 Kde však na řešení problémů vzít peníze?

s-51 Domácí úvěrové zdroje jsou nedostatečné.

s-52 Investuje se většinou v malém, nikdo se do velkých akcí nehrne.

s-53 Rychlost návratnosti investic totiž neumožňuje pokrýt ani výši úroků.

s-54 Již dříve vládou vyhlášený Program rozvoje cestovního ruchu uvedené problémy zdaleka nevyřeší.

s-55 Možný příliv investic ze zahraničí lze očekávat poté, co se stabilizuje vnitropolitická situace.

s-56 O jejim vývoji hodně napoví předčasné volby, které se budou konat letos v září.

s-57 Andrea Pumová

s-58 Příjmy z cestovního ruch v SR (mil. US):

s-59 text k foto: KRÁSNÁ SLOVENSKÁ PŘÍRODA:

s-60 Přiláká náročné turisty ze zahraničí, kteří požadují perfektní a romanité

s-61 služby?


dependency treetext view