PML View
cmpr9415_051
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-5/cmpr9415_051.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_051.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_051.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_051.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_051.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-5/cmpr9415_051.treex.gz |
---|
s-1
Sen
o
Švýcarsku
se
rozplývá
s-2
Na
Slovensku
chybí
stimulující
faktory
a
investice
pro
rozvoj
cestovního
ruchu
s-3
Rozlohou
malé,
ale
na
přírodní
krásy,
kulturní
a
historické
památky
bohaté
Slovensko,
láká
každoročně
statisíce
zahraničních
turistů.
s-4
Zatím
ve
světě
méně
známá
země
chce
svými
krásami
přitahuje
další
návštěvníky.
s-5
Rozvoj
cestovního
ruchu
se
stal
aktuálním
zejména
po
listopadu
1989.
s-6
Otevření
se
světu
našlo
odezvu
v
růstu
návštěvnosti
ze
západních
zemí,
statistiky
nepřinášejí
údaje,
které
by
potěšily.
s-7
Slovensko
není
pro
turisty
tak
zajímavé,
jak
se
předpokládalo.
s-8
Sen
o
malém
Švýcarsku
se
rozplývá.
s-9
Východiska
pro
start
s-10
Přes
doznívající
ekonomickou
recesi
ve
světě
je
cestovní
ruch
v
mezinárodním
měřítku
prosporujícím
a
dynamicky
se
rozvíjejícím
odvětvím.
s-11
Pracuje
v
něm
každý
15
občan
planety
v
činném
věku.
s-12
Jaká
je
situace
na
Slovensku?
s-13
Kromě
otevření
hranic,
zavedení
bezvizového
styku
s
řadou
zemí
a
zrušení
povinné
minimální
výměny
nebyly
vytvořeny
žádné
stimulující
podmínky
pro
rozvoj
cestovního
ruchu
na
Slovensku.
s-14
V
řadě
případu
se
situace
dokonce
zhoršila.
s-15
Byl
zrušen
Fond
cestovního
ruchu,
který
Program
podpory
malého
a
středního
podnikání
v
této
oblasti
plnohodnotně
nenahrazuje.
s-16
Zhoršilo
se
rovněž
letecké
spojení
se
Slovenskem.
s-17
Negativní
vliv
na
podnikání
v
turistice
má
také
výška
daňového
zatížení
,
zejména
DPH
,
a
nevyhovující
institucionální
členění
řídících
orgánů
cestovního
ruchu
na
regionální
a
místní
úrovni.
s-18
Málo
přespávají
s-19
Návštěvnost
je
pouze
jedním
z
ukazatelů,
které
charakterizují
cestovní
ruch.
s-20
Zahrnuje
totiž
i
jednodenní
návštěvníky
a
krátokodobý
tranzit.
s-21
O
skutečných
turistech
více
vypovídají
statistiky
vytíženosti
ubytovacích
zařízení.
s-22
Do
konce
loňského
roku
však
byla
sledována
jen
ta
zařízení,
jejichž
majitelé
jsou
zapsáni
v
obchodním
registru.
s-23
Podle
neúplných
statistik
utratilo
v
SR
45
%
návštěvníků
méně
než
30
dolarů
a
pouze
asi
30
%
vynaložilo
za
svůj
pobyt
přes
100
dolarů.
s-24
Mezi
návštěvníky
dominovali
především
občané
v
aktivním
věku,
což
lze
posuzovat
spíše
jako
pracovní
cesty.
s-25
Nedostatečná
nabídka
pobytových
programů
je
zejména
pro
mladé
lidi
a
důchodce.
s-26
Proč
tedy
loňský
rok
dopadl
pozitivně?
s-27
Výsledky
pozitivně
ovlivnili
turisté
z
Čech,
kteří
se
dostali
do
kategorie
zahraničních.
s-28
Jinak
zahraniční
návštěvníci
většinou
přespí
na
Slovensku
pouze
jednou
až
dvakrát.
s-29
Celkové
statistiky
vylepšují
návštěvníci
hor
z
Polska
a
Maďarska,
kteří
přijíždějí
v
zimě
lyžovat
a
zůstávají
v
SR
na
čtyři
až
osm
dní.
s-30
Konkurence
soukromníků
s-31
Pokles
turistů
z
východní
a
střední
Evropy
má
za
důsledek
výrazné
snížení
vytížení
ubytovacích
zařízení.
s-32
Přitom
přibyly
nové
ubytovací
kapacity,
zejména
komercializací
podnikových
rekreačních
zařízení,
lázní
atd.
s-33
V
cestovním
ruchu
se
rozhodla
podnikat
i
řada
živnostníků.
s-34
Podle
odhadů
pracuje
v
současnosti
v
cestovním
ruchu
na
Slovensku
65 000
osob.
s-35
Vzniklo
dále
asi
35 000
nepřímých
pracovních
příležitosti,
zejména
ve
službách
a
dodavatelských
firmách.
s-36
Dalších
20 000
občanů
má
z
cestovního
ruchu
příležitostní
příjem.
s-37
Nová
orientace
s-38
Slovensko
chce
přesunout
rozvoj
turistiky
do
historických
měst,
hor
a
lázní.
s-39
Více
je
třeba
využívat
rozsáhlé
vodní
plochy,
včetně
areálů
bohatých
na
minerální
vody,
možnosti
myslivosti,
lidového
folklóru
ap.
s-40
Zatím
se
o
rozvoj
těchto
aktivit
nikdo
soustavně
nestará.
s-41
Je
to
dáno
i
tím,
že
doposud
spadá
cestovní
ruch
do
kompetence
ministerstva
hospodářství,
které
se
této
problematice
příliš
nevěnuje.
s-42
Navrhuje
se
vytvořit
samostatný
státní
orgán
v
podobě
příspěvkové
organizace,
kterou
by
financoval
stát.
s-43
Toto
centrum
propagace
cestovního
ruchu
by
se
zaměřilo
na
průzkum
trhu,
na
tvorbu
a
realizaci
koncepce
a
politiky
cestovního
ruchu,
marketing,
legislativu
a
mezinárodní
vztahy.
s-44
Záměrem
je
prosadit
snížení
DPH
pro
tuto
oblast.
s-45
Kde
vzít
investice
s-46
Ministerstvo
hospodářství
očekává,
že
v
příštích
třech
letech
se
příjmy
z
turistiky
zvýší
minimálně
o
100
%.
s-47
Zájem
zahraničních
turistů
o
Slovensko
však
podmiňují
významné
investice.
s-48
Mezi
hlavní
slabiny
SR
patří
nedostatečná
dopravní
sít,
nekvalitní
telekomunikace,
špatné
inženýrské
sítě
včetně
ekologických
zařízení.
s-49
Je
toho
třeba
hodně
zlepšovat
také
v
oblasti
čistoty,
hygieny
a
pořádku,
problémy
jsou
s
kvalitou
a
etikou
služeb.
s-50
Kde
však
na
řešení
problémů
vzít
peníze?
s-51
Domácí
úvěrové
zdroje
jsou
nedostatečné.
s-52
Investuje
se
většinou
v
malém,
nikdo
se
do
velkých
akcí
nehrne.
s-53
Rychlost
návratnosti
investic
totiž
neumožňuje
pokrýt
ani
výši
úroků.
s-54
Již
dříve
vládou
vyhlášený
Program
rozvoje
cestovního
ruchu
uvedené
problémy
zdaleka
nevyřeší.
s-55
Možný
příliv
investic
ze
zahraničí
lze
očekávat
až
poté,
co
se
stabilizuje
vnitropolitická
situace.
s-56
O
jejim
vývoji
hodně
napoví
předčasné
volby,
které
se
budou
konat
letos
v
září.
s-57
Andrea
Pumová
s-58
Příjmy
z
cestovního
ruch
v
SR
(mil.
US):
s-59
text
k
foto:
KRÁSNÁ
SLOVENSKÁ
PŘÍRODA:
s-60
Přiláká
náročné
turisty
ze
zahraničí,
kteří
požadují
perfektní
a
romanité
s-61
služby?
dependency tree
•
text view