PML View
cmpr9415_044
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-8/cmpr9415_044.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-8/cmpr9415_044.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-8/cmpr9415_044.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-8/cmpr9415_044.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-8/cmpr9415_044.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-8/cmpr9415_044.treex.gz |
---|
s-1
PRIVATIZACE
s-2
Konec
za
2,5
roku
s-3
Pohledávky
po
lhůtě
splatnosti
činí
skoro
sedm
miliard
korun
s-4
I
když
druhá
vlna
kuponové
privatizace
ještě
pořádně
nezačala,
pro
Fond
národního
majetku
už
vlastně
skončila.
s-5
Ví,
že
tento
majetek
nové
majitele
najde.
s-6
Nachází
jej
však
všechen
majetek,
o
kterém
bylo
rozhodnuto,
že
se
bude
privatizovat?
s-7
O
tom,jak
probíhá
privatizace
nejen
kuponová,
Profit
diskutoval
s
Tomášek
Ježkem
,
předsedou
Fondu
národního
majetku.
s-8
Miroslav
Kaňa,
Jaroslav
Šulc
s-9
*
Část
majetku
privatizovaného
přímým
prodejem
sice
našla
své
majitele,
ale
ti
se
občas
nemají
k
jeho
zaplacení.
s-10
Zůstanou
dlužit
?
s-11
Prezidium
Fondu
národního
majetku
hledá
řešení,
jak
náležitě
snížit
počet
dlužníků,
kteří
jsou
s
placením
v
prodlevě.
s-12
Jde
sice
s-13
o
téměř
sedm
miliard
korun
pohledávek
po
lhůtě
splatnosti,
ale
přesto
to
vidím
-
až
na
nepatrné
výjimky
-
ne
jako
problém
morální,
či
dokonce
trestný,
ale
spíše
jako
otázku
ekonomickou.
s-14
*
Co
tím
chcete
říci?
s-15
Že
úrokové
sazby
jsou
vysoké
je
zřejmé.
s-16
Proto
splatit
úvěr
za
čtyři
roky
je
pro
většinu
nových
vlastníků
nemožné.
s-17
Navrhujeme
prodloužit
dobu
splácení.
s-18
Potíže
se
splácením
však
paradoxně
mají
i
svou
dobrou
stránku
-
prolamují
nechut
některých
kruhů
vůči
prodeji
objektů
na
delší
splátky.
s-19
*
O
tom
se
přece
hodně
diskutovalo
ve
federálním
parlamentu
na
podzim
1990.
s-20
Tehdy
proti
sobě
stály
dvě
koncepce
privatizace
-
bud
kuponově,
nebo
na
splátky,
leasingem
a
podobně.
s-21
To,
že
tehdy
zvítězila
první
koncepce,
považuji
za
správné.
s-22
Neštěstí
však
bylo,
že
se
druhá
metoda
zcela
zavrhla.
s-23
Život
nás
po
čase
a
poté,
co
70
procent
majetku
se
zprivatizovalo,
přiměl
se
ke
splátkám
znovu
vrátit
a
teprve
teď
použít
to,
co
v
této
dříve
zavržené
koncepci
dnes
vidíme
jako
racionální.
s-24
*
Budete
prodlužovat
dobu
splácení
i
v
případech,
kdy
někdo
vydražil
provozovnu
jen
tak,
že
své
konkurenty
usadil
přemrštěně
vysokou
cenou?
s-25
Takovou
žádost
o
odklad
splátek
bychom
považovali
za
absurdní.
s-26
Ale
určitě
bude
dost
majitelů,
kterým
nepomohou
ani
dlouhodobé
splátky.
s-27
Prostě
doba
se
změnila
a
produkce
jejich
podniků
nemá
odbyt.
s-28
Pak
se
nabízí
možnost
přijímat
majetek
zpět.
s-29
Ten
bychom
přeměnovali
na
obchodní
-
nejčastěji
na
akciovou
společnost,
a
pak
její
akcie
běžně
prodávali.
s-30
Fond
národního
majetku
umí
mít
akcie,
ale
neumí
spravovat
fyzický
majetek.
s-31
Těžko
si
představit,
že
bude
někdo
z
našeho
fondu
jezdit
třeba
do
Náchoda
kontrolovat
jak
se
tam
zachází
z
naším
majetkem.
s-32
*
Kde
tuto
metodu
použijete
nejčastěji?
s-33
V
případech,
kdy
někdo
dostane
restituovaný
majetek,
k
němuž
však
mezi
bylo
něco
přistavěno.
s-34
Restituent
chce
jen
to
svoje,
ale
to
se
od
toho
nového
nedá
prakticky
oddělit.
s-35
O
to
nové
většinou
nemá
ani
zájem
a
taky
na
to
většinou
nemá
peníze.
s-36
V
těchto
případech
na
ten
přistavený
majetek
náš
fond
vydá
akcie,
ty
prodá,
a
restituent
-
jako
čelný
člen
budoucího
představenstva
-
bude
na
něm
s
dalšími
spoluvlastníky
hospodařit.
s-37
*
Přesto
ale
skoro
sedm
miliard
korun
pohledávek,
které
má
Fond
u
neplatičů,
není
zrovna
málo.
s-38
To
byl
stav
ke
konci
loňského
roku.
s-39
Když
částka
rostla
-
a
jde
asi
o
240
prodanýcch
provozních
jednotek
-
zvýšil
Fond
pozornost
jejímu
vymáhání.
s-40
Začínáme
upomínkami,
těch
bylo
vloni
asi
osm
set,
a
končíme
soudními
žalobami
za
nedoplatek
kupní
ceny.
s-41
Bylo
jich
podáno
na
sedmdesát.
s-42
*
Odkud
vyšel
impulz,
abyste
poněkud
polevili
v
tlaku
na
vymáhání
částek
a
hledali,
jak
je
rozložit
na
delší
období?
s-43
Samozřejmě
od
nás
samotných.
s-44
Obvykle
je
snadno
vidět,
že
podmínky
splácení
jsou
neúnosně
tvrdé,
zvláště
když
se
podnikateli
staví
do
cesty
překážky,
které
on
sám
nemůže
nijak
ovlivnit
-
jsou
povolení,
na
která
se
čeká
měsíce
a
podobně.
s-45
Ale
také
máme
signály
z
bank,
kde
je
rovněž
cítit
snahu
restrukturalizovat
dluhy
obsluhu
do
delšího
období.
s-46
*
Vraťme
se
ještě
k
případům,
že
dražbu
nebo
veřejnou
soutěž
vyhrál
ten,
který
nasadil
neúměrně
vysokou
cenu,
a
teď,
když
má
splácet
dluhy
i
s
úroky,
je
v
koncích.
s-47
Vím
o
spoustě
případů,
kdy
podnikatelé,
kteří
si
udělali
seriózní
propočty
za
kolik
lze
objekt
koupit
a
co
s
ním,
jej
nezískali
a
skončili
až
třeba
na
třetím,
čtvrtém
místě
za
furiantskými
projekty.
s-48
Takový
byl
třeba
prodej
Pragolaktosu.
s-49
Běžné
byly
tyto
případy
v
malé
privatizaci,
kdy
někdo
se
dal
strhnout
atmosférou
dražby
a
koupil
objekt
vysoko
nad
ekonomicky
odůvodněnou
a
tedy
skutečnou
tržní
cenu.
s-50
Vzápětí
jsme
toho
člověka
měli
tady
v
úřadě
s
prosbou,
že
to
za
ty
peníze
už
nechce,
protože
z
dražební
horečky
mezitím
vystřízlivěl.
s-51
Řešení
máme,
i
když
není
jednoduché
a
celou
privatizaci
protahuje:
Zpátky
objekt
znárodňovat
nebudeme,
ale
nabídneme
ho
druhému
v
pořadí.
s-52
*
Kolik
majetku
se
vlastně
privatizuje
celkem?
s-53
Za
necelých
devět
set
miliard
korun.
s-54
Skoro
šedesát
procent
se
ho
bezúplatně
převádí
na
nové
majitele.
s-55
Sem
patří
kuponová
privatizace,
převody
na
obce,
restituce
a
rezervní
fondy.
s-56
*
O
majetku,
který
přechází
na
obce,
se
moc
nemluví.
s-57
Protože
není
lákavé
pro
novináře,
když
se
třeba
mateřská
školka,
sportovní
zařízení
či
byty
z
majetku
bývalého
podniku
účetně
jednoduše
papírově
přepíšou
na
magistrát.
s-58
Chtěli
jsme
tak
odbřemenit
výrobní
podniky
od
majetku,
který
nemá
mnoho
společného
s
jeho
vlastní
podnikatelskou
činností,
a
spíš
mu
přidělává
starosti
a
zvyšuje
náklady.
s-59
*
Byly
na
obce
převedeny
i
nějaké
akcie?
s-60
Ano,
a
to
v
případě,
že
jsme
obce
chtěli
zainteresovat
na
užší
spolupráci
s
výrobními
závody,
ležícími
v
příslušném
regionu.
s-61
Podobné
to
bylo
u
obcí,
kde
jsou
lázně.
s-62
*Ale
do
celkového
součtu
chybí
ještě
pár
set
miliard
korun.
s-63
To
je
právě
majetek,
určený
k
přímému
prodeji,
případně
k
převodu
na
akcie.
s-64
Je
to
jednoduché
schéma:
Třetinu
dostaly
domácnosti,
v
kuponové
privatizaci
Druhá
třetina
se
rozdala
obcím,
či
vyčlenila
na
náhrady
a
teprve
třetí
třetina
majetku
státního
se
fakticky
prodává.
s-65
*
Jak
se
stavíte
k
hlasům
privatizaci
ukončit
v
co
nejkratší
době?
s-66
Myslím,
že
by
mohla
skončit
do
konce
roku
1996.
s-67
Zůstanou
sice
závazky
a
pohledávky,
ale
ty
už
nemusí
vyřizovat
Fond.
s-68
To
může
zvládnout
odbor
třeba
na
ministerstvu
financí.
s-69
*
Dlouhodobý
pohled
na
strukturu
vlastnictví
v
některých
zemích
západní
Evropy
naznačuje
střídání
etap
znárodňování
a
privatizování,
často
jedné
a
téže
firmy.
s-70
Uvažuje
se
také
u
nás
s
myšlenkou,
že
za
jistých
okolností
převezme
na
nějakou
dobu
firmu
stát,
aby
ji
pak
zase
prodal?
s-71
Naše
privatizace
má
výrazně
transformační
podobu.
s-72
To
nezažila
ani
Anglie,
ani
Francie,
kde
byla
v
různých
dobách
váha
státního
sektoru
v
ekonomice
výrazná.
s-73
U
nich
šlo
vždy
o
tržní,
byť
smíšenou
ekonomiku,
kdežto
u
nás
byla
privatizace
skokem
do
tržního
světa.
s-74
Pokud
u
nás
se
trh
etabluje
stejně
jako
tomu
je
tam,
tak
si
docela
klidně
dokážu
představit
situaci,
kdy
se
některé
firmy,
či
dílčí
úseky
v
ekonomice
vrátí
opět
státu.
s-75
Šlo
by
však
nepochybně
o
výjimku,
která
by
neměla
vliv
na
systém.
s-76
citát
do
linek
s-77
Dokážu
si
představit
situaci,
kdy
se
některé
firmy
vrátí
státu
dependency tree
•
text view