PML View

cmpr9415_044

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-8/cmpr9415_044.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-8/cmpr9415_044.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-8/cmpr9415_044.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-8/cmpr9415_044.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-8/cmpr9415_044.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-8/cmpr9415_044.treex.gz

s-1 PRIVATIZACE

s-2 Konec za 2,5 roku

s-3 Pohledávky po lhůtě splatnosti činí skoro sedm miliard korun

s-4 I když druhá vlna kuponové privatizace ještě pořádně nezačala, pro Fond národního majetku vlastně skončila.

s-5 , že tento majetek nové majitele najde.

s-6 Nachází jej však všechen majetek, o kterém bylo rozhodnuto, že se bude privatizovat?

s-7 O tom,jak probíhá privatizace nejen kuponová, Profit diskutoval s Tomášek Ježkem , předsedou Fondu národního majetku.

s-8 Miroslav Kaňa, Jaroslav Šulc

s-9 * Část majetku privatizovaného přímým prodejem sice našla své majitele, ale ti se občas nemají k jeho zaplacení.

s-10 Zůstanou dlužit ?

s-11 Prezidium Fondu národního majetku hledá řešení, jak náležitě snížit počet dlužníků, kteří jsou s placením v prodlevě.

s-12 Jde sice

s-13 o téměř sedm miliard korun pohledávek po lhůtě splatnosti, ale přesto to vidím - na nepatrné výjimky - ne jako problém morální, či dokonce trestný, ale spíše jako otázku ekonomickou.

s-14 * Co tím chcete říci?

s-15 Že úrokové sazby jsou vysoké je zřejmé.

s-16 Proto splatit úvěr za čtyři roky je pro většinu nových vlastníků nemožné.

s-17 Navrhujeme prodloužit dobu splácení.

s-18 Potíže se splácením však paradoxně mají i svou dobrou stránku - prolamují nechut některých kruhů vůči prodeji objektů na delší splátky.

s-19 * O tom se přece hodně diskutovalo ve federálním parlamentu na podzim 1990.

s-20 Tehdy proti sobě stály dvě koncepce privatizace - bud kuponově, nebo na splátky, leasingem a podobně.

s-21 To, že tehdy zvítězila první koncepce, považuji za správné.

s-22 Neštěstí však bylo, že se druhá metoda zcela zavrhla.

s-23 Život nás po čase a poté, co 70 procent majetku se zprivatizovalo, přiměl se ke splátkám znovu vrátit a teprve teď použít to, co v této dříve zavržené koncepci dnes vidíme jako racionální.

s-24 * Budete prodlužovat dobu splácení i v případech, kdy někdo vydražil provozovnu jen tak, že své konkurenty usadil přemrštěně vysokou cenou?

s-25 Takovou žádost o odklad splátek bychom považovali za absurdní.

s-26 Ale určitě bude dost majitelů, kterým nepomohou ani dlouhodobé splátky.

s-27 Prostě doba se změnila a produkce jejich podniků nemá odbyt.

s-28 Pak se nabízí možnost přijímat majetek zpět.

s-29 Ten bychom přeměnovali na obchodní - nejčastěji na akciovou společnost, a pak její akcie běžně prodávali.

s-30 Fond národního majetku umí mít akcie, ale neumí spravovat fyzický majetek.

s-31 Těžko si představit, že bude někdo z našeho fondu jezdit třeba do Náchoda kontrolovat jak se tam zachází z naším majetkem.

s-32 * Kde tuto metodu použijete nejčastěji?

s-33 V případech, kdy někdo dostane restituovaný majetek, k němuž však mezi bylo něco přistavěno.

s-34 Restituent chce jen to svoje, ale to se od toho nového nedá prakticky oddělit.

s-35 O to nové většinou nemá ani zájem a taky na to většinou nemá peníze.

s-36 V těchto případech na ten přistavený majetek náš fond vydá akcie, ty prodá, a restituent - jako čelný člen budoucího představenstva - bude na něm s dalšími spoluvlastníky hospodařit.

s-37 * Přesto ale skoro sedm miliard korun pohledávek, které Fond u neplatičů, není zrovna málo.

s-38 To byl stav ke konci loňského roku.

s-39 Když částka rostla - a jde asi o 240 prodanýcch provozních jednotek - zvýšil Fond pozornost jejímu vymáhání.

s-40 Začínáme upomínkami, těch bylo vloni asi osm set, a končíme soudními žalobami za nedoplatek kupní ceny.

s-41 Bylo jich podáno na sedmdesát.

s-42 * Odkud vyšel impulz, abyste poněkud polevili v tlaku na vymáhání částek a hledali, jak je rozložit na delší období?

s-43 Samozřejmě od nás samotných.

s-44 Obvykle je snadno vidět, že podmínky splácení jsou neúnosně tvrdé, zvláště když se podnikateli staví do cesty překážky, které on sám nemůže nijak ovlivnit - jsou povolení, na která se čeká měsíce a podobně.

s-45 Ale také máme signály z bank, kde je rovněž cítit snahu restrukturalizovat dluhy obsluhu do delšího období.

s-46 * Vraťme se ještě k případům, že dražbu nebo veřejnou soutěž vyhrál ten, který nasadil neúměrně vysokou cenu, a teď, když splácet dluhy i s úroky, je v koncích.

s-47 Vím o spoustě případů, kdy podnikatelé, kteří si udělali seriózní propočty za kolik lze objekt koupit a co s ním, jej nezískali a skončili třeba na třetím, čtvrtém místě za furiantskými projekty.

s-48 Takový byl třeba prodej Pragolaktosu.

s-49 Běžné byly tyto případy v malé privatizaci, kdy někdo se dal strhnout atmosférou dražby a koupil objekt vysoko nad ekonomicky odůvodněnou a tedy skutečnou tržní cenu.

s-50 Vzápětí jsme toho člověka měli tady v úřadě s prosbou, že to za ty peníze nechce, protože z dražební horečky mezitím vystřízlivěl.

s-51 Řešení máme, i když není jednoduché a celou privatizaci protahuje: Zpátky objekt znárodňovat nebudeme, ale nabídneme ho druhému v pořadí.

s-52 * Kolik majetku se vlastně privatizuje celkem?

s-53 Za necelých devět set miliard korun.

s-54 Skoro šedesát procent se ho bezúplatně převádí na nové majitele.

s-55 Sem patří kuponová privatizace, převody na obce, restituce a rezervní fondy.

s-56 * O majetku, který přechází na obce, se moc nemluví.

s-57 Protože není lákavé pro novináře, když se třeba mateřská školka, sportovní zařízení či byty z majetku bývalého podniku účetně jednoduše papírově přepíšou na magistrát.

s-58 Chtěli jsme tak odbřemenit výrobní podniky od majetku, který nemá mnoho společného s jeho vlastní podnikatelskou činností, a spíš mu přidělává starosti a zvyšuje náklady.

s-59 * Byly na obce převedeny i nějaké akcie?

s-60 Ano, a to v případě, že jsme obce chtěli zainteresovat na užší spolupráci s výrobními závody, ležícími v příslušném regionu.

s-61 Podobné to bylo u obcí, kde jsou lázně.

s-62 *Ale do celkového součtu chybí ještě pár set miliard korun.

s-63 To je právě majetek, určený k přímému prodeji, případně k převodu na akcie.

s-64 Je to jednoduché schéma: Třetinu dostaly domácnosti, v kuponové privatizaci Druhá třetina se rozdala obcím, či vyčlenila na náhrady a teprve třetí třetina majetku státního se fakticky prodává.

s-65 * Jak se stavíte k hlasům privatizaci ukončit v co nejkratší době?

s-66 Myslím, že by mohla skončit do konce roku 1996.

s-67 Zůstanou sice závazky a pohledávky, ale ty nemusí vyřizovat Fond.

s-68 To může zvládnout odbor třeba na ministerstvu financí.

s-69 * Dlouhodobý pohled na strukturu vlastnictví v některých zemích západní Evropy naznačuje střídání etap znárodňování a privatizování, často jedné a téže firmy.

s-70 Uvažuje se také u nás s myšlenkou, že za jistých okolností převezme na nějakou dobu firmu stát, aby ji pak zase prodal?

s-71 Naše privatizace výrazně transformační podobu.

s-72 To nezažila ani Anglie, ani Francie, kde byla v různých dobách váha státního sektoru v ekonomice výrazná.

s-73 U nich šlo vždy o tržní, byť smíšenou ekonomiku, kdežto u nás byla privatizace skokem do tržního světa.

s-74 Pokud u nás se trh etabluje stejně jako tomu je tam, tak si docela klidně dokážu představit situaci, kdy se některé firmy, či dílčí úseky v ekonomice vrátí opět státu.

s-75 Šlo by však nepochybně o výjimku, která by neměla vliv na systém.

s-76 citát do linek

s-77 Dokážu si představit situaci, kdy se některé firmy vrátí státu


dependency treetext view