PML View

cmpr9415_041

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-5/cmpr9415_041.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_041.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_041.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_041.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-5/cmpr9415_041.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-5/cmpr9415_041.treex.gz

s-1 Těžké zlehčování

s-2 Bezkonkurenčně nejlevnější ceny najdete u nás, Když kvalita - tak jedině od nás, Máme největší tradici, Dobře a laciněji nakoupíte u nás.

s-3 Takové a podobné slogany, upoutávky, texty inzerátů můžete číst zatím denně.

s-4 Protože máme vypěstovaný určitý obranný reflex proti superlativům a sebechvále, tak jsme proti takovému obsahu částečně imunní.

s-5 To ovšem nemohou být další podnikatelé v oboru, neboť v takových případech dochází k porušování obchodního zákoníku.

s-6 Uvědomil jsem si to i při pročítání City expresu - inzertních novin s nejvyšším (pozn. autora - opravdu?) nákladem, kde byly inzeráty na "Nejlevnější žaluzie" i "Nejlevnější zájezdy na léto 1994".

s-7 Jde o jednání, které se označuje jako zlehčování a pamatuje na něj obchodní zákoník v 50.

s-8 Je v něm uvedeno:

s-9 * Zlehčováním je jednání, jímž soutěžitel uvede nebo rozšiřuje o poměrech, výrobcích nebo výkonech jiného soutěžitele nepravdivé údaje způsobilé tomuto soutěžiteli přivodit újmu.

s-10 * Zlehčování je i uvedení a rozšiřování pravdivých údajů o poměrech, výrobcích či výkonech jiného soutěžitele, pokud jsou způsobilé tomuto soutěžiteli přivodit újmu.

s-11 Nekalou soutěží však není, byl-li soutěžitel k takovému jednání okolnostmi donucen (oprávněná obrana).

s-12 Zlehčování druhého podnikatele - konkurence tedy může způsobit nejednou těžkou hlavu.

s-13 Na to se zatím u nás často zapomíná.

s-14 Připomínám to proto, že v rozporu s dobrými mravy soutěže může takové jednání, naplňující zvláštní podstatu uvádění nebo rozšiřování nepravdivých údajů jedním soutěžitelem, jinému soutěžiteli způsobit újmu.

s-15 Objektem nedovoleného jednání jsou informace o poměrech, výrobcích nebo výkonech jiného soutěžitele, které nejsou pravdivé.

s-16 Platí, že nepravdivé informace zakládají porušení majetkových i osobnostních práv, přičemž podmínkou protiprávnosti jednání je způsobilost vzniku újmy.

s-17 Hodně nejasností je kolem pojmu "nepravdivé údaje".

s-18 Je to proto, že není konkrétně specifikován, stejně jako způsob, jakým se tyto údaje dostávají k jiným osobám nebo na veřejnost.

s-19 Mohou to být nejen skutkové, ale i hodnotící úsudky (kritika), učiněné slovem nebo obrazem, veřejně či neveřejně.

s-20 Jednání však musí být vázáno na způsobilost poškodit jiného soutěžitele.

s-21 Způsobilost vzniku újmy se opírá o objektivní nepravdivost údajů, kterou je však poškozený subjekt - podnikatel povinen prokázat.

s-22 Krátce řečeno, tvrdí-li někdo, že jeho zboží je nejlepší a nejlevnější, pak zároveň tvrdí, že zboží ostatních je horší a drahé.

s-23 Superlativní reklama se u nás zatím mlčky přechází, i proto, že ji lidé většinou nevěří.

s-24 V žádném případě však není dobrým vysvědčením pro podnikatele.

s-25 A je jen otázkou času, kdy se objeví v tomto směru první žaloby u soudu.

s-26 Kamil Lánský


dependency treetext view