PML View

cmpr9415_002

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-6/cmpr9415_002.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-6/cmpr9415_002.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-6/cmpr9415_002.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-6/cmpr9415_002.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-6/cmpr9415_002.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-6/cmpr9415_002.treex.gz

s-1 Japonský lék na kanadské rezervy

s-2 Jiným uspořádáním strojů zefektivňují výrobu *

s-3 Chtějí spolupracovat také s firmami v ČR

s-4 Při nedávné stáži v Kanadě jsem měl možnost jako jediný český novinář navštívit nejvýznamnějšího světového výrobce malých leteckých motorů společnost Pratt & Whitney.

s-5 Návštěva byla o to zajímavější, že na letecký průmysl dolehla krize, která v minulých letech postihla v souvislosti s válkou v Perském zálivu mezinárodní leteckou dopravu.

s-6 Problémy se nevyhnuly ani montrealské společnosti.

s-7 Připravil Igor Pírek

s-8 Počet vyrobených motorů ve firmě Pratt & Whitney klesl v letech 1990 1993 na méně než 1300 jednotek.

s-9 Počet pracovníků se za uvedenou dobu snížil z 10 000 na 7300 a obrat z 1,6 miliardy dolarů na 1,4 miliardy dolarů.

s-10 Proto padlo v loňském roce rozhodnutí nepříznivou situaci zvrátit.

s-11 Firma vsadila na japonskou metodu zvanou Kaizen, která v japonštině znamená rozebrat a znovu lépe sestavit.

s-12 Organizace po novém

s-13 Při vstupu do výrobních prostor montrealského závodu Pratt & Whitney jsem narazil na hromady dřevěných kostek, obráběcí stroje a další techniku, která byla připravena k přemístění.

s-14 Změny zde probíhají doslova od podlahy ke stropu.

s-15 Původní dřevěné podlahy, které se hůře udržují čisté, nahrazují betonovými.

s-16 Současně se přemisťují stroje podle nové filozofie, která vychází z potřeby zkracovat jak výrobní časy, tak časy potřebné pro seřizování strojů.

s-17 Významným faktorem je i zkrácení dráhy, kterou součástky projdou při obrábění.

s-18 Místo klasického sestavování strojů do řad se přechází k jakýmsi výrobním hnízdům, ve kterých jsou obráběcí a tvářecí stroje řazeny podle prováděných operací na podobných součástkách nebo součástkových skupinách.

s-19 Systémem Kaizen již pracuje v závodě šest skupin.

s-20 Základní zaškolení na něj trvá dva týdny.

s-21 První týden analyzuje skupina deseti odborníků v čele s ředitelem výrobního úseku dosavadní způsob obrábění, vylučují se zbytečné a zjednodušují ostatní procesy a vytváří se logické výrobní celky.

s-22 Druhý týden se nová skupina, kterou tvoří 12 14 pracovníků, včetně těch, kteří zajišťují propojení na dodávající a odebírající skupinu, snaží systém uvést do praxe.

s-23 Koncem zkušebního období se již novou metodou začíná pracovat v celé skupině.

s-24 Přeškolení celého závodu skončí v letošním roce.

s-25 Dosavadní výsledky ve společnosti Pratt & Whitney jsou skoro neuvěřitelné.

s-26 Například v oddělení výroby hřídelí planetových ozubených kol se mi pochlubili, že se jim podařilo zkrátit trasu pohybu dílu při výrobě o 92 %.

s-27 Montáž mechanicky svařovaných dílů se zrychlila ze 60 minut na necelé tři minuty, u dalších hřídelí se zkrátila dráha pohybu po výrobních halách ze 7500 na 1500 metrů a montáž ze 150 na 17 minut.

s-28 Někdy stačilo velmi jednoduché opatření, například soustruh vybavit několika rychle vyměnitelnými přípravky, říká jeden z techniků.

s-29 V řadě případů to umožnilo, aby zkušený soustružník začal obsluhovat více strojů najednou, což v minulosti nebylo v této oblasti přesné mechaniky myslitelné.

s-30 Již tři týdny po zavedení systému bylo patrné také velké kvalitativní zlepšení ve výrobě.

s-31 U 35 součástek vyráběných způsobem Kaizen došlo díky vyšší přesnosti ke snížení průběžného přeměřování o 40 %.

s-32 Přispělo k tomu i lepší osvětlení pracoviště.

s-33 Od zářivek přecházejí ve společnosti Pratt & Whitney k výkonným, ale energeticky nenáročným žárovkám, které výrazně zlepšují viditelnost na pracovišti.

s-34 Potvrdil jsem si, že je změna kvality patrna na první pohled.

s-35 Pracovníci si nový systém osvětlení velmi pochvalují, protože se mj. výrazně snížila únava očí.

s-36 Nejen do USA

s-37 V minulosti byla výroba motorů Pratt & Whitney příliš zaměřena na americký trh.

s-38 V roce 1984 směřovalo z Kanady do Spojených států amerických více než 70 % leteckých motorů.

s-39 Postupně se tento podíl podařilo snížit na 52 % v loňském roce.

s-40 Naopak v západní Evropě se zvýšil za stejné období z 18 na 33 % a v Kanadě ze 4 % na 11 %.

s-41 Společnosti to pomohlo upevnit první místo mezi výrobci malých leteckých motorů z 15 na 31 % světového trhu.

s-42 Zvýšil se tím odstup od hlavního konkurenta - americké společnosti General Electric - kterému loni patřilo 24 % světového trhu.

s-43 V současnosti Pratt & Whitney hledá výrobní partnery a trhy ve střední a východní Evropě.

s-44 Nabídka pro Motorlet

s-45 Joint venture založila společnost v Polsku a velký zájem také o spolupráci v České republice.

s-46 Víme, že je u vás velká tradice letecké výroby a máte kvalitní pracovníky , řekl Stefan Mazareanu , z oddělení marketingu, kde na starost také ČR.

s-47 S Motorletem chce kanadská společnost spolupracovat na dalším vývoji motoru M 601, aby vyhovoval také podmínkám vývozu na Západ.

s-48 Netají se tím, že chtějí využít znalostí českých firem o ruském trhu, který vidí za několik let jako velmi perspektivní.

s-49 V případě, že Pratt & Whitney uspěje v soutěži s dalšími zahraničními a českými firmami, chce pomoci Motorletu vyrábět a vyvážet více motorů do průmyslově vyspělých zemí než do východní Evropy.

s-50 Pratt & Whitney spolupracuje také s Aero Vodochody na vývoji malého civilního letounu, který bude sloužit zejména k obchodním cestám a přepravovat devět pasažérů.

s-51 Spolupráci nabízí rovněž dalším českým společnostem vyrábějícím různé letecké přístroje.

s-52 dobře o jejich nynějších potížích, které by šlo podle názoru Stefana Mazareanu vzájemnou spoluprací překonat.

s-53 text ke grafům:

s-54 č.1 Vývoj prodeje

s-55 text k foto: REZERVY VE VÝROBĚ:

s-56 Působí jako nebezpečná zátěž.

s-57 Kdo se nezbaví včas - nemá šanci uspět v rostoucí konkurenci a zanikne.


dependency treetext view