PML View
cmpr9415_002
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-6/cmpr9415_002.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-6/cmpr9415_002.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-6/cmpr9415_002.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-6/cmpr9415_002.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-6/cmpr9415_002.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-6/cmpr9415_002.treex.gz |
---|
s-1
Japonský
lék
na
kanadské
rezervy
s-2
Jiným
uspořádáním
strojů
zefektivňují
výrobu
*
s-3
Chtějí
spolupracovat
také
s
firmami
v
ČR
s-4
Při
nedávné
stáži
v
Kanadě
jsem
měl
možnost
jako
jediný
český
novinář
navštívit
nejvýznamnějšího
světového
výrobce
malých
leteckých
motorů
společnost
Pratt
&
Whitney.
s-5
Návštěva
byla
o
to
zajímavější,
že
na
letecký
průmysl
dolehla
krize,
která
v
minulých
letech
postihla
v
souvislosti
s
válkou
v
Perském
zálivu
mezinárodní
leteckou
dopravu.
s-6
Problémy
se
nevyhnuly
ani
montrealské
společnosti.
s-7
Připravil
Igor
Pírek
s-8
Počet
vyrobených
motorů
ve
firmě
Pratt
&
Whitney
klesl
v
letech
1990
až
1993
na
méně
než
1300
jednotek.
s-9
Počet
pracovníků
se
za
uvedenou
dobu
snížil
z
10 000
na
7300
a
obrat
z
1,6
miliardy
dolarů
na
1,4
miliardy
dolarů.
s-10
Proto
padlo
v
loňském
roce
rozhodnutí
nepříznivou
situaci
zvrátit.
s-11
Firma
vsadila
na
japonskou
metodu
zvanou
Kaizen,
která
v
japonštině
znamená
rozebrat
a
znovu
lépe
sestavit.
s-12
Organizace
po
novém
s-13
Při
vstupu
do
výrobních
prostor
montrealského
závodu
Pratt
&
Whitney
jsem
narazil
na
hromady
dřevěných
kostek,
obráběcí
stroje
a
další
techniku,
která
byla
připravena
k
přemístění.
s-14
Změny
zde
probíhají
doslova
od
podlahy
až
ke
stropu.
s-15
Původní
dřevěné
podlahy,
které
se
hůře
udržují
čisté,
nahrazují
betonovými.
s-16
Současně
se
přemisťují
stroje
podle
nové
filozofie,
která
vychází
z
potřeby
zkracovat
jak
výrobní
časy,
tak
časy
potřebné
pro
seřizování
strojů.
s-17
Významným
faktorem
je
i
zkrácení
dráhy,
kterou
součástky
projdou
při
obrábění.
s-18
Místo
klasického
sestavování
strojů
do
řad
se
přechází
k
jakýmsi
výrobním
hnízdům,
ve
kterých
jsou
obráběcí
a
tvářecí
stroje
řazeny
podle
prováděných
operací
na
podobných
součástkách
nebo
součástkových
skupinách.
s-19
Systémem
Kaizen
již
pracuje
v
závodě
šest
skupin.
s-20
Základní
zaškolení
na
něj
trvá
dva
týdny.
s-21
První
týden
analyzuje
skupina
deseti
odborníků
v
čele
s
ředitelem
výrobního
úseku
dosavadní
způsob
obrábění,
vylučují
se
zbytečné
a
zjednodušují
ostatní
procesy
a
vytváří
se
logické
výrobní
celky.
s-22
Druhý
týden
se
nová
skupina,
kterou
tvoří
12
až
14
pracovníků,
včetně
těch,
kteří
zajišťují
propojení
na
dodávající
a
odebírající
skupinu,
snaží
systém
uvést
do
praxe.
s-23
Koncem
zkušebního
období
se
již
novou
metodou
začíná
pracovat
v
celé
skupině.
s-24
Přeškolení
celého
závodu
skončí
v
letošním
roce.
s-25
Dosavadní
výsledky
ve
společnosti
Pratt
&
Whitney
jsou
skoro
neuvěřitelné.
s-26
Například
v
oddělení
výroby
hřídelí
planetových
ozubených
kol
se
mi
pochlubili,
že
se
jim
podařilo
zkrátit
trasu
pohybu
dílu
při
výrobě
až
o
92
%.
s-27
Montáž
mechanicky
svařovaných
dílů
se
zrychlila
ze
60
minut
na
necelé
tři
minuty,
u
dalších
hřídelí
se
zkrátila
dráha
pohybu
po
výrobních
halách
ze
7500
na
1500
metrů
a
montáž
ze
150
na
17
minut.
s-28
Někdy
stačilo
velmi
jednoduché
opatření,
například
soustruh
vybavit
několika
rychle
vyměnitelnými
přípravky,
říká
jeden
z
techniků.
s-29
V
řadě
případů
to
umožnilo,
aby
zkušený
soustružník
začal
obsluhovat
více
strojů
najednou,
což
v
minulosti
nebylo
v
této
oblasti
přesné
mechaniky
myslitelné.
s-30
Již
tři
týdny
po
zavedení
systému
bylo
patrné
také
velké
kvalitativní
zlepšení
ve
výrobě.
s-31
U
35
součástek
vyráběných
způsobem
Kaizen
došlo
díky
vyšší
přesnosti
ke
snížení
průběžného
přeměřování
o
40
%.
s-32
Přispělo
k
tomu
i
lepší
osvětlení
pracoviště.
s-33
Od
zářivek
přecházejí
ve
společnosti
Pratt
&
Whitney
k
výkonným,
ale
energeticky
nenáročným
žárovkám,
které
výrazně
zlepšují
viditelnost
na
pracovišti.
s-34
Potvrdil
jsem
si,
že
je
změna
kvality
patrna
na
první
pohled.
s-35
Pracovníci
si
nový
systém
osvětlení
velmi
pochvalují,
protože
se
mj.
výrazně
snížila
únava
očí.
s-36
Nejen
do
USA
s-37
V
minulosti
byla
výroba
motorů
Pratt
&
Whitney
až
příliš
zaměřena
na
americký
trh.
s-38
V
roce
1984
směřovalo
z
Kanady
do
Spojených
států
amerických
více
než
70
%
leteckých
motorů.
s-39
Postupně
se
tento
podíl
podařilo
snížit
na
52
%
v
loňském
roce.
s-40
Naopak
v
západní
Evropě
se
zvýšil
za
stejné
období
z
18
na
33
%
a
v
Kanadě
ze
4
%
na
11
%.
s-41
Společnosti
to
pomohlo
upevnit
první
místo
mezi
výrobci
malých
leteckých
motorů
z
15
na
31
%
světového
trhu.
s-42
Zvýšil
se
tím
odstup
od
hlavního
konkurenta
-
americké
společnosti
General
Electric
-
kterému
loni
patřilo
24
%
světového
trhu.
s-43
V
současnosti
Pratt
&
Whitney
hledá
výrobní
partnery
a
trhy
ve
střední
a
východní
Evropě.
s-44
Nabídka
pro
Motorlet
s-45
Joint
venture
založila
společnost
v
Polsku
a
velký
zájem
má
také
o
spolupráci
v
České
republice.
s-46
Víme,
že
je
u
vás
velká
tradice
letecké
výroby
a
máte
kvalitní
pracovníky
,
řekl
Stefan
Mazareanu
,
z
oddělení
marketingu,
kde
má
na
starost
také
ČR.
s-47
S
Motorletem
chce
kanadská
společnost
spolupracovat
na
dalším
vývoji
motoru
M
601,
aby
vyhovoval
také
podmínkám
vývozu
na
Západ.
s-48
Netají
se
tím,
že
chtějí
využít
znalostí
českých
firem
o
ruském
trhu,
který
vidí
za
několik
let
jako
velmi
perspektivní.
s-49
V
případě,
že
Pratt
&
Whitney
uspěje
v
soutěži
s
dalšími
zahraničními
a
českými
firmami,
chce
pomoci
Motorletu
vyrábět
a
vyvážet
více
motorů
do
průmyslově
vyspělých
zemí
než
do
východní
Evropy.
s-50
Pratt
&
Whitney
spolupracuje
také
s
Aero
Vodochody
na
vývoji
malého
civilního
letounu,
který
bude
sloužit
zejména
k
obchodním
cestám
a
má
přepravovat
devět
pasažérů.
s-51
Spolupráci
nabízí
rovněž
dalším
českým
společnostem
vyrábějícím
různé
letecké
přístroje.
s-52
Ví
dobře
o
jejich
nynějších
potížích,
které
by
šlo
podle
názoru
Stefana
Mazareanu
vzájemnou
spoluprací
překonat.
s-53
text
ke
grafům:
s-54
č.1
Vývoj
prodeje
s-55
text
k
foto:
REZERVY
VE
VÝROBĚ:
s-56
Působí
jako
nebezpečná
zátěž.
s-57
Kdo
se
jí
nezbaví
včas
-
nemá
šanci
uspět
v
rostoucí
konkurenci
a
zanikne.
dependency tree
•
text view